Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Onea... Ocker? Hjälp tack.

Blir så satans förbannad på detta företag.

Först och främst -

Skrev till dom och bad om att flytta fram förfallodatumet en vecka då jag tänkte betala in hela beloppet på 16022 kronor 6 dagar efter det ursprungliga datumet.

Hörde inget, så ringde till dom två dagar efter och då säger puckot jag pratade med att det ligger hos deras inkassoavdelning, men säger sen att det går bra att jag betalar in hela beloppet nu i veckan. Under denna tid hinner jag få 3 mejl från deras inkasso... Nu när jag betalade är skulden dessutom uppe i 17567:-. Helt sinnessjukt mmycket ränta på drygt en vecka.

Men nog om det, efter lite efterforskningar så har jag förstått att det räknas som ocker om kostnaden för lånet överstiger den egentliga kostnaden för krediten.

Kollar man på deras siffror betalar man 34061.52 kronor för ett lån på 15000 kronor upplagt på 24 månader där räntan är 150.50%.

Hur kan dom ens få göra såhär? Är det någon som har bra koll?

Förstår att det känns surt med så mycket ränta men det är inte ovanligt bland dessa smslånföretag att man betalar enorma pengar i ränta i förhållandet till lånen. Och det kommer tyvärr att fortsätta vara så eftersom när banken och alla andra seriösa aktörer vänder ryggen så kommer det alltid att finnas väldigt utsatta människor som behöver låna för att hålla huvudet över ytan under en viss period. Vivus tycker jag är bland de värsta som fäller kränkande kommentarer när de tjänar stora pengar på oss som inte kan betala i tid och vägrar flytta förfallodatum inte ens med ett par dagar. Men det låter ändå att det löser sig för dig men tråkigt med de extra "utgifterna" som tillkommit.

Förstår att det känns surt med så mycket ränta men det är inte ovanligt bland dessa smslånföretag att man betalar enorma pengar i ränta i förhållandet till lånen. Och det kommer tyvärr att fortsätta vara så eftersom när banken och alla andra seriösa aktörer vänder ryggen så kommer det alltid att finnas väldigt utsatta människor som behöver låna för att hålla huvudet över ytan under en viss period. Vivus tycker jag är bland de värsta som fäller kränkande kommentarer när de tjänar stora pengar på oss som inte kan betala i tid och vägrar flytta förfallodatum inte ens med ett par dagar. Men det låter ändå att det löser sig för dig men tråkigt med de extra "utgifterna" som tillkommit.

Jo, visst förstår jag att det är så. Nu har jag inte haft problem med sånna här lån tidigare men just när det kommer till onea kan jag faktiskt inte förstå hur dom kan få ta ut så hög ränta. Jämför med exempelvis Cashbuddy och Cash2you där räntan ligger på max 30% vilket iofs också är högt, men onea är ju sanslösa... Det är därför jag undrar om någon har koll, för jag tror faktiskt, från det jag läst mig till, att detta räknas som ocker.

Men det är klart att många, liksom jag, hamnar i situationer där man behöver pengar snabbt och bryr sig vid tillfället inte om vad räntan ligger på...

Vivus och Onea är samma företag dvs 4Finance. Kända för att vara ockrare.

Jag har börjat skicka mejlkonversationer, kopior på lånfakturor mm till Finansinspektionen och Konsumentombudsmannen.
Finansinspektionen är väldigt glada för dessa underlag., mpnga företag säger sig vara godkända av FI men är inte det!

Grodan1 har de sagt vad de ska använda dessa uppgifter till?

Grodan1 har de sagt vad de ska använda dessa uppgifter till?
Nej, de har sekretess säger dom. Men att de behöver desaa uppgifter: detta svar nedan fick jag när jag skickade in Plexia

Finansinspektionens uppdrag är i korthet att se till att de bolag som har tillstånd att bedriva verksamhet på finansmarknaden följer lagar och regler. Information som vi får från dig och andra konsumenter är till stor hjälp i vårt tillsynsarbete. Vi kan dock inte berätta om informationen leder till ett tillsynsärende eller inte, då vårt tillsynsarbete omfattas av sekretess. Vi får heller inte hjälpa till i enskilda ärenden då detta inte ingår i vårt uppdrag.
Om bolaget har skickat ärendet till kronofogden och du har fått ett betalningsföreläggande som du anser felaktigt måste du snabbt bestrida detta till kronofogden. Det räcker inte att kontakta bolaget ifråga. Denna typ av bolag ska enligt ny lagstiftning ha tillstånd av Finansinspektionen i framtiden, vilket förhoppningsvis leder till en förbättrad marknad för konsumenterna.
Om du inte får gehör för dina klagomål hos bolaget kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden.
Du kan också få vägledning och rådgivning hos Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Det är en fristående stiftelse som drivs av Konsumentverket, Finansinspektionen och branschen tillsammans. Du når dem på telefon 0200-22 58 00 mellan klockan 9 och12 eller gå in på deras hemsida www.konsumenternas.se.

Jag har kontaktat alla myndigheter gällande ocker och annat olämpligt beteende som dessa företag sysslar med. Ingen som bryr sig på riktigt.
Skrev till och med i ett överklagande till tingsrätten om ockerräntor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp