Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Onea har höjt till betydligt högre ränta

Det har gått ut 2 st. erbjudanden att utöka lånet från Onea nu i vår.

- En i början av mars där det inte framgår i erbjudandet att hela lånet läggs om från ca 63% till 150% ränta.

- Det andra erbjudandet som gick ut innan påsk och bara gällde en dag - det jag reagerar på att marknadsföringen inte är ansvarsfullt och är direkt vilseledande och låntagarna luras att tro att man utökar lånet på samma villkor som man haft tidigare. Väljer man trycka på knappen alternativt att logga in på deras låneplattform så ser man hur stor utökning man kan ansöka , men ingenting om till vilken ränta. Man ser dock vad nästa månadsbetalning kommer att bli och det finns en länk till den nya avbetalningsplanen och där framgår att den nya högre månadsbetalningen (ränta/amortering) gäller låneperioden ut (se mitt föregående inlägg).

Det enda sättet att frångå låneavtalet är att betala in hela lånebeloppet inkl. uppluppen ränta fram tills nästa månadsskifte.

Jag gissar på att många av onea's låntagare inte har den ekonomiska möjligheten utan de kommer att sitta fast i den nya högre räntenivån som kan kosta dem 20.000 kr mer vid max lånebelopp jämfört mot urprungsavtalet.

Många låntagare är nog ovetande om detta och kommer att reagera först när nästa Onea räkning ska betalas, dvs i slutet av maj då Onea så påpassligt erbjöd på en betalningsfri månad i samband med erbjudandet. Dock tickar den nya räntan på från den dagen man valde att utöka lånet.

Jag har bifogat hela erbjudandet - bedöm själva - framgår det tydligt att man nästan tredubblar räntan på hela sitt lån om man tackar ja till erbjudandet?

Direktlänk till bildfilen - https://www.xn--lnforum-exa.se/attachments/onea-brev-png.19/

Bilagor

• onea-brev.png
    onea-brev.png
    132.9 KB · Visningar: 255
Det framgår inte överhuvud taget. Att lånet eventuellt omräknas till gällande ränteläge kan nog många tvärtom tolka som att man får bättre villkor eftersom ränteläget idag är så gynnsamt för låntagare (de som redan har pengar).

Haha fick ni också mejlet om att det blev"fel"?

Onea har idag skickat en "Viktig Information" till sina kunder där man väljer att reversera räntenivån på de lån som har utökats till den ursprungliga.

Det Onea gjorde var direkt missledande. Det är helt klart att företaget kände till att att samtliga lån som utökades fick en 3 ggr högre räntenivå. Det hade aldrig hållit juridiskt och det är bara en tidsfråga innan det här hade briserat i media. I detta läge väljer Onea göra ett riktigt beslut och väljer att göra så att kunder som har den gamla avtalade räntenivån får behålla detta. Jag hoppas att 4finance AB inser vikten med en korrekt och informativ marknadskommunikation mot sina kunder. Jag tror att att företaget vinner på det i längden.

Nu återstår det bara att jag har problem med deras nya räntenivå för deras nya längre lån - t.ex. 150% för två år - tok för mycket för att det ska vara sans och förnuft. Men där är Onea i alla fall tydlig och skriver ut detta.

Direktlänk till bildfil - https://www.xn--lnforum-exa.se/attachments/onea-brev2-png.20/

Bilagor

• onea-brev2.png
    onea-brev2.png
    256.2 KB · Visningar: 285
Utifrån mailet kan man förstå att det har funnits ett antal av deras kunder har varit rätt oroliga. Jag misstänker att det har blivit ett antal samtal till deras kundtjänst. Men som jag skrev tidigare, jag tror att de flesta som nappade på erbjudande nog fram till idag inte insåg vad erbjudandet innebar.

En halv pudel, eller vad ska man kalla det?

Ja, det finns lite halvlögner i pudeln som att det inte var meningen och att det tekniskt sätt var det avtalsenligt (erbjudandet och upplägget var snarare bedrägligt). De försöker nu framställer sig som ansvarsfulla och att kunderna ska känna sig trygga. Deras upplägg gick inte och de började nog se att det hela började glida dem ur händerna.

Jag är dock glad för de som har nappat på erbjudandet inte får sin ekonomi i en mer besvärlig situation.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp