Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Onea - Fullständig återbetalning ?

Hej,

Förra året hade jag ett lån hos onea som jag betalade tillbaka efter några månader bara. Då var det inga konstigheter med att betala resterande belopp utan räntan som skulle ha varit om jag fortsatt med månadsbetalningarna bara.

Nu hade jag ett nytt lån och kvar att betala 11500 som fullständig betalning. Tänkte då att jag kan betala in 7000 kr utöver månadsbetalningen så blir det bara 4500kr nästa månad så är det klart.

Trodde att det fungerade så annars hade jag väntat tills nästa och betalt hela beloppet.

I alla fall så drog dem det som månadsbetalningar fram till Januari 2016 och mitt belopp i fullständig betalning minskade bara till 8500 kr. Rätt surt eftersom jag trodde alla extra inbetalningar dras från grundbeloppet utan inräknad ränta.

Så min fråga till er är om detta ska vara så och om det endast är just en fullständig betalning som löser hela skulden direkt utan kommande ränta.

Tack på förhand.

Hej,

Förra året hade jag ett lån hos onea som jag betalade tillbaka efter några månader bara. Då var det inga konstigheter med att betala resterande belopp utan räntan som skulle ha varit om jag fortsatt med månadsbetalningarna bara.

Nu hade jag ett nytt lån och kvar att betala 11500 som fullständig betalning. Tänkte då att jag kan betala in 7000 kr utöver månadsbetalningen så blir det bara 4500kr nästa månad så är det klart.

Trodde att det fungerade så annars hade jag väntat tills nästa och betalt hela beloppet.

I alla fall så drog dem det som månadsbetalningar fram till Januari 2016 och mitt belopp i fullständig betalning minskade bara till 8500 kr. Rätt surt eftersom jag trodde alla extra inbetalningar dras från grundbeloppet utan inräknad ränta.

Så min fråga till er är om detta ska vara så och om det endast är just en fullständig betalning som löser hela skulden direkt utan kommande ränta.

Tack på förhand.

Samma sak hände mig också! betalade in 15000:- extra och skulden sjönk 6000:- :( så går det när man inte läser avtalen

När du betalade in de 7000kr hade du först gjort den ordinarie månadsbetalningen och sedan väntat tills den bokförts innan du betalade in de 7000kr gjorde du inte så så blir det som allt är månadsbetalning tyvär,r så fungerade det tidigare i alla fall. Har du pratat med Onea och i så fall vad sa de?

Hej,

Det står i avtalet att summor i första hand dras mot räntan. Alltså kan man inte amortera mer hos Onea. Killen jag snackade med på deras kundtjänst sa att han alltid rekommenderar folk att lösa hela skulden så tidigt som möjligt.

Hej,
Det står i avtalet att summor i första hand dras mot räntan. Alltså kan man inte amortera mer hos Onea. Killen jag snackade med på deras kundtjänst sa att han alltid rekommenderar folk att lösa hela skulden så tidigt som möjligt.
Så du menar att man bara kan månadsbetala eller helt återbetala skulden och inte månadsbetala och delbetala av skulden? Det har gått tidigare när tog de bort den möjligheten?

Jag har ingen aning. Reagerade på att det stod så när jag tog lån för en månad sedan och frågade dem. Då fick jag det svaret.

Undrar faktiskt om detta är helt lagligt enligt konsumentkreditlagen? Någon jurist här på forumet som kan kommentera?

Enligt lagen har du alltid rätt att lösa hela ELLER delar av lånet i förtid. Naturligtvis ska du då inte behöva betala ränta som inte är upplupen ännu!! Om du alltså betalar av 80% av lånet så får du förstås betala av upplupen/förfallen ränta, men sen ska amorteringen gå på kapitalet. Den ränta som Onea vill ta betalt för har inte kapitaliserats ännu...

Så här står det i deras villkor som när du tar lånet godkänner:
Vid händelse av att en förtida återbetalning görs är låntagaren skyldig att även återbetala upplupen ränta och andra kostnader för lånet för tiden fram till återbetalningsdagen.

Onea har rätt att utta ränteskillnadsersättning av låntagaren för den tid som återstår till förfallodagen motsvarande högst det belopp som låntagaren skulle ha betalat i ränta under kreditavtalets återstående löptid.

Så här står det i deras villkor som när du tar lånet godkänner:
Vid händelse av att en förtida återbetalning görs är låntagaren skyldig att även återbetala upplupen ränta och andra kostnader för lånet för tiden fram till återbetalningsdagen.

Onea har rätt att utta ränteskillnadsersättning av låntagaren för den tid som återstår till förfallodagen motsvarande högst det belopp som låntagaren skulle ha betalat i ränta under kreditavtalets återstående löptid.

Det där låter som ganska tveksamma villkor, ränteskillnadsersättning brukar bara komma i fråga på bundna bolån, jag har vad jag kan minnas aldrig sett det på vanliga blancokrediter.. det där skulle kunna vara ett oskäligt avtalsvillkor, om det nu inte står någonstans att det löper med fast ränta på någor vis, finansinspektionen har information om hur ränteskillnadsersättning ska beräknas. På ett lån så pass litet som de onea erbjuder borde det inte bli många kronor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp