Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Onödigt hård kritik mot Smslån-företag

När jag lånade av "Daypay" för några år sedan så blev det inte 3000,utan 1000 kr.Den första summan är den som jag var i behov av då.Men det blev avslag direkt.Istället damp det ner ett sms om 1000 kr efter några dagar och döm om min förvåning så blev det ett sms till om att låna 1000 kr igen,dvs extra.Summan landade ändå på 3000 kr.Det där var ju för "cencur" den summan jag behövde från början,suck sådana stollar det finns till utlånare.Ja har funderat lite över deras metoder.För dom har visst sedan förra året börjat neka fler och fler återkommande kunder,vilket kan tyda på att "FI" kanske granskat dessa en längre tid innan dess.Fördelen med "Daypay" var i alla fall att dom drog pengarna via autogiro den 25 varje månad.Sedan var ju ett 1000 kr lån rätt dyrt när räntan las på lånet.
Men de tjänade på att låna ut 3 x 1000 istället för 3000..

Ja, när jag hade lån hos dem fick jag bara låna 1000X3 och dessutom blev ju lånetiden kortare per 1000 på de som jag fick sms om den 1:a och 7:e i månaden för dessa fick jag återbetala 1295x3 dvs 3885 kr skulle jag få låna 3000 direkt som jag då fick ha i 30 dagar skulle det kostat mig 3550. Så jag fick betala mer i ränta och ha pengarna kortare tid innan de skulle återbetalas.

Ja, när jag hade lån hos dem fick jag bara låna 1000X3 och dessutom blev ju lånetiden kortare per 1000 på de som jag fick sms om den 1:a och 7:e i månaden för dessa fick jag återbetala 1295x3 dvs 3885 kr skulle jag få låna 3000 direkt som jag då fick ha i 30 dagar skulle det kostat mig 3550. Så jag fick betala mer i ränta och ha pengarna kortare tid innan de skulle återbetalas.
Slutade du att låna av "Daypay" eller blev du nekad när du ville låna igen?.

Jag slutade med smslån oktober 2014 när jag fick ett samlingslån av Svea Skuldfinansiering de ställde som krav för att de skulle bevilja lånet att jag spärrade mig os alla smslångivare och jag fick bevisa det till Svea via de svarsmail jag fick från långivarna. Det blev nog min räddning vet att andra har fått lån ändå men jag har inte ens provat.
Jag orkar inte sitta i skiten igen med all den ångest och oro det medför.

Håller inte med alls. Har du inte råd att gå på krogen så låter du bli, inte är sms lån lösningen. Vad gäller oförutsedda utgifter som sällan är enorma så kan de flesta låna från vänner eller släkt som är en mycket snabbare lösning alt att den utgiften på något sätt kan skjutas fram
Hade man inte råd från början så har man knappast råd att betala lånet. Håller med UC och dess icke logik ibland men bankernas uppgift är enligt min mening att motverka överskuldsättning vilket sms bolagen struntar fullkomligt i då de lånen inte syns.

Fast det är inte för någon att bestämma. Vill någon låna till krogen som är en upplevelse så får de göra det. Precis som människor lånar till resor och bilar.
Alla är vi enskilda individer med eget ansvar. Bara för att man inte ha råd ska man inte leva? Betyder det att bara för att man inte har råd att köpa ett hus så ska man inte låna och vara en uteliggare istället?..

Senast ändrad:
Hej!
SMS bolagen använder storbankernas utbetalningssystem. Säkert kostar det o storbankerna tjänar pengar. Ryktesvägen, obekräftat, har jag hört att storbankerna lånar ut pengar till sms bolagen som kan tjäna pengar från sina utlån o bankerna tjänar själva på sin utlåning till dem.
UC gör det svårt för människor som skulle behöva låna o man kan tvingas låna av sms. Dyra räntor o bankerna o SMS bolagen berikar sig mer. Samlingslån ger bankerna också ytterligare en del av kakan.

UC gör det inte svårt att låna.. UC gör det svårt för människor som är skuldsatta eller har ett riskfyllt beteende att låna. Majoriteten av svenskarna har en UC risk runt 1% och inga problem. Gällande att banken inte hjälper folk med småutgifter och att man därför är tvingad till sms-lån är ju också skitsnack.. en "normal" människa som behöver 5000 till en förutsedd utgift eller krogen som någon skrev har ju ett kreditkort eller kanske en kontokredit av sin bank där man kan ta denna utgift till nästa lån.

Eftersom alla klagar på UC.. alla vi som har hängt här inne år ut och år in.. vi som har haft alla SMS lån man kan ha.. fått samlingslån och löst lånen och sedan tagit om sms-lånen på nytt osv... Vad hade eran skuld varit nu om UC inte hade funnits och banken hade lånat ut 100 000 - 300 000 lika lätt som smsbolagen? Om det inte hade funnits något tak på skulderna som folk hade dragit på sig?

Jag tror UC gör en ganska bra bedömning av folk.. har man ansökt om Lån 45ggr på ett år som någon skrev så skulle jag personligen inte heller vilja låna ut mina pengar till den personen.

Gällande att bankerna lånar ut pengar till smsbolagen som lånar till konsument.. ja men självklart!! Bolagen sitter ju inte på en skattkista full med kontanter. De lånar ju alltid pengar av någon annan till en normal ränta och lånar sedan vidare till oss riskkunder med skyhög ränta.. marginalen efter kreditförluster blir ju deras vinst!

UC gör det inte svårt att låna.. UC gör det svårt för människor som är skuldsatta eller har ett riskfyllt beteende att låna. Majoriteten av svenskarna har en UC risk runt 1% och inga problem. Gällande att banken inte hjälper folk med småutgifter och att man därför är tvingad till sms-lån är ju också skitsnack.. en "normal" människa som behöver 5000 till en förutsedd utgift eller krogen som någon skrev har ju ett kreditkort eller kanske en kontokredit av sin bank där man kan ta denna utgift till nästa lån.

Eftersom alla klagar på UC.. alla vi som har hängt här inne år ut och år in.. vi som har haft alla SMS lån man kan ha.. fått samlingslån och löst lånen och sedan tagit om sms-lånen på nytt osv... Vad hade eran skuld varit nu om UC inte hade funnits och banken hade lånat ut 100 000 - 300 000 lika lätt som smsbolagen? Om det inte hade funnits något tak på skulderna som folk hade dragit på sig?

Jag tror UC gör en ganska bra bedömning av folk.. har man ansökt om Lån 45ggr på ett år som någon skrev så skulle jag personligen inte heller vilja låna ut mina pengar till den personen.

Gällande att bankerna lånar ut pengar till smsbolagen som lånar till konsument.. ja men självklart!! Bolagen sitter ju inte på en skattkista full med kontanter. De lånar ju alltid pengar av någon annan till en normal ränta och lånar sedan vidare till oss riskkunder med skyhög ränta.. marginalen efter kreditförluster blir ju deras vinst!

49% har 0,1 samt 29% mellan 0,2 - 0,9.

Tycker också UC är ett bra verktyg. Skulle kunna modifieras lite. Men allt går såklart att förbättra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp