Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Onödigt hård kritik mot Smslån-företag

Hej, jag har läst detta forum under en månads tid kanske.
Jag har tyvärr gedigen erfarenhet av lån i alla dess former samt både från traditionella banker samt smslån / kreditinstitut.
OBS! Lång text, reflektion av mina erfarenheter - diskussionsunderlag!

Med denna erfarenhet vill jag lufta mina åsikter, jag tycker kanske att folk tänker lite för instängt ibland gällande denna bransch.
Innan jag börjar vill jag först & främst meddela att jag suttit rejält i botten av detta, jag tragglar mig framåt med minimum-fakturor och avbetalningar och diverse..

Så, till själva syftet med tråden.

SMS- Lån är en bra idé - för alla.
Behöver du - i sammanhanget sett - ett ringa belopp snabbt & lätt för en oförutsedd utgift, eller om krogen blev bra mycket dyrare än tänkt, så är denna form av lån bra.
Om du vet med dig att du kommer betala tillbaka i tid, du får in pengar i framtiden - så ser jag inga problem med dessa lån - att räntorna är höga spelar ingen som helst roll om du håller dig inom 30 / 60 / 90 dagars-parametrarna - det är det faktiska beloppen som styr.

Visar det sig dock att du börjar ta lån lite varstans, ja - då blir det ett problem. Det kommer många fakturor, och du drunknar.
Hur kan jag då mena att SMS - Lån är en bra idé, framförallt när jag sitter i skiten själv?

Jo, det är de traditionella bankerna som har gjort denna bransch till vad den är.
De svenska stor-bankerna äger UC - kanske inte alla som visste - ett djävulens redskap för att hindra människor att få hjälp, att hävda att det hindrar människor från överskuldsättning är en skuggridå.

Vem vänder sig till banken för att låna runt omkring 10-15 K ? - Väldigt få, enbart på grund av UC, och gör man det iallafall, så belastar du din kreditvärdighet i 12 månader för ett - i sammanhanget - ringa belopp.

Ponera att du har 45 förfrågningar, förmodligen är de senaste 30 nekade, och säg att du då har 3 aktiva lån - på totalt 50 - 100 K - du har stabil inkomst, inga bet.anm.
- Anledningen till alla dina FF är att du vände dig till "seriösa" banker först, alla sa nej, sedan vände du dig till mindre aktörer , som också sade nej på grund av de FF du fick för föregående försök, sedan vänder du dig till SMS-lånebolagen , och även där nej - en väldigt vanlig sits.

Sitter du då mer i skiten, rent ekonomiskt, än vad du gjorde från början? NEJ.
Enda anledningen till att ingen vill hjälpa dig är för att systemet baserar sig på oerhört mycket på FF (inte bara, men väldigt mycket).
Systemet bör enbart rikta in sig på skuldsättning, har din skuld ökat med dessa 30-35 FF? Nej, varför kan du då inte få låna? Det är ju skuldsättningen som ska vara primär information.

Och med detta system kommer helt plötsligt tjänster som Lendo, Freedom Finance, Zmarta - etc etc ... - 1 upplysning - 20 banker!

Man kan ju undra, äger storbankerna även dessa tjänster på ett eller annat sätt?
För att göra ansökan på egen hand nuförtiden är ju helt onödigt, och bara dumt med dagens system (läs UC).

Så, min reflektion som jag vill kasta ut och testa på övriga - är det verkligen SMS-låneföretagen som är "bad guys" - och banker som Nordea, Seb, handelsbanken & swedbank "good guys"?

Eller är det så att de 4 ovannämnda bankerna sätt att arbeta och ovilja att hjälpa människor som behöver det som mest, som gör att smslåne branschen är så oerhört lukrativ.
Jag har kommit fram till det sistnämnda iallafall.
Om bankerna faktiskt hade hjälpt människor som ligger i skuldsättning, det finns så mycket mer människor som kan betala sina lån om dom får lite hjälp med att samla ihop misstag & dåliga val - men bankerna väljer att inte göra det.

Så rikta kritiken dit istället.
Sedan kan man ha en moralisk aspekt gällande SMS-låneföretagen möjligen , men moral & etik är kanske inte det man ska diskutera.

Någon som håller med, delvis - helt? inte alls.
Är jag galen?

Håller inte med alls. Har du inte råd att gå på krogen så låter du bli, inte är sms lån lösningen. Vad gäller oförutsedda utgifter som sällan är enorma så kan de flesta låna från vänner eller släkt som är en mycket snabbare lösning alt att den utgiften på något sätt kan skjutas fram
Hade man inte råd från början så har man knappast råd att betala lånet. Håller med UC och dess icke logik ibland men bankernas uppgift är enligt min mening att motverka överskuldsättning vilket sms bolagen struntar fullkomligt i då de lånen inte syns.

Jag har varit i samma skit.För att ta allt från början så blev det 1 lån som sedan blev 2.....osv.När jag tryckte ner bromsen och började fatta att detta gå ju åt fanders snart.Jag tog ett samlingslån och började sakta att betala igen allt.Visst räntan var ju rätt hög,men det var det var värt.Att låna sig in och ur sina kriser är nästan alltid eller till slut dömt att misslyckas.Om dom regler som nu börjat komma upp,dvs fler och fler nekas lån av sådana som nästan alltid lånade ut till befintliga och återkommande kunder varje månad hade funnits innan,då hade min situation verkligen sett annorlunda ut från början.Men var och en ansvarar ju för sitt handlande.Ni har fullständigt rätt när det gäller sms-bolagen som skiter eller gjorde i alla fall innan i allt vad som gäller,bara dom fick låna ut till allt och alla.Idag lever jag rätt gott,men rrrrr sitter där i minnet och det har varit en mycket bra läxa för min del.Visst har jag smörjt Inkasso med mången slantar,som jag kunde haft till något mycket bättre och framför allt roligare.Idag vill jag försöka finnas här på forumet och hjälpa andra med sina funderingar och även mina egna som ibland dyker upp.

Senast ändrad:
Alltså... SMS-lån har hjälp mig några gånger förr om åren när jag vetat om att jag har en intäkt längre fram, men behöver pengar direkt, vid flytt, när bilskatten ska betalas osv, och jag tycker att personligt ansvar ska spela en stor roll i dessa sammanhang, det är inte bara att låna hos alla och hoppas det löser sig längre fram. Så, egentligen tycker jag själva företeelsen med microlån är en bra idé (den har ju trots allt vunnit nobels fredspris), men så som den implementerats i Sverige och västvärlden är riktigt, riktigt illa. Mycket hade lösts om de samkörde sina register så att det helt enkelt inte gick att låna hos flera, eller att det styrdes upp hårdare med lagar om ordentlig kreditkontroll. Som det har varit hittills kan man nog få in några hundra tusen på mycket kort tid utan en enda riktig förfrågan (och det har gjorts, flera gånger, för att finansiera terror i form av personer som gör så och sedan reser till IS-kontrollerade områden).

Så jag är för SMS-lån, men inte i nuvarande form. Det är alldeles för lätt att dra på sig ett omöjligt skuldberg på väldigt kort tid - och det sitter personer och blir sjukt rika på det.

Vad gäller UC så är det ett skämt. De ser inte alla skulder ändå avgör det så mycket. Lendo är ingen vidare lösning då de "riktiga" bankerna ändå inte är med där. Du får inget Nordealån den vägen. Samtidigt, om man känner till spelreglerna (vilket mycket få gör), kan man vända det till sin fördel och "gömma" lån som inte syns hos UC och på så sätt förbättra sitt kreditbetyg,

1.Att man bara fick låna max 2 gånger efter varandra från ett och samma bolag.
2.Att Sms-lånen inte hade haft sådana dyra räntor.
3.Att man samkört samtliga kreditupplysningsföretag på en och samma gång,vid ansökan av lån/kredit.
4.Att flera sms utlånare hade godkänt att kunden fick förlänga befintligt lån (max 1 gång).
5.Att det skulle finnas tak för hur hög räntan fick vara.
6.Att vid för många inkasso fall,skulle detta reg i en databas som samtliga aktörer kunde ta del av.Vilket enkelt kunde visas vid en kreditupplysning.(Dock inte till vilket bolag skulden varit hos).

Fyll gärna på med egna saker om ni kommer på något utöver dessa punkterna.

Hej, jag har läst detta forum under en månads tid kanske.
Jag har tyvärr gedigen erfarenhet av lån i alla dess former samt både från traditionella banker samt smslån / kreditinstitut.
OBS! Lång text, reflektion av mina erfarenheter - diskussionsunderlag!

Med denna erfarenhet vill jag lufta mina åsikter, jag tycker kanske att folk tänker lite för instängt ibland gällande denna bransch.
Innan jag börjar vill jag först & främst meddela att jag suttit rejält i botten av detta, jag tragglar mig framåt med minimum-fakturor och avbetalningar och diverse..

Så, till själva syftet med tråden.

SMS- Lån är en bra idé - för alla.
Behöver du - i sammanhanget sett - ett ringa belopp snabbt & lätt för en oförutsedd utgift, eller om krogen blev bra mycket dyrare än tänkt, så är denna form av lån bra.
Om du vet med dig att du kommer betala tillbaka i tid, du får in pengar i framtiden - så ser jag inga problem med dessa lån - att räntorna är höga spelar ingen som helst roll om du håller dig inom 30 / 60 / 90 dagars-parametrarna - det är det faktiska beloppen som styr.

Visar det sig dock att du börjar ta lån lite varstans, ja - då blir det ett problem. Det kommer många fakturor, och du drunknar.
Hur kan jag då mena att SMS - Lån är en bra idé, framförallt när jag sitter i skiten själv?

Jo, det är de traditionella bankerna som har gjort denna bransch till vad den är.
De svenska stor-bankerna äger UC - kanske inte alla som visste - ett djävulens redskap för att hindra människor att få hjälp, att hävda att det hindrar människor från överskuldsättning är en skuggridå.

Vem vänder sig till banken för att låna runt omkring 10-15 K ? - Väldigt få, enbart på grund av UC, och gör man det iallafall, så belastar du din kreditvärdighet i 12 månader för ett - i sammanhanget - ringa belopp.

Ponera att du har 45 förfrågningar, förmodligen är de senaste 30 nekade, och säg att du då har 3 aktiva lån - på totalt 50 - 100 K - du har stabil inkomst, inga bet.anm.
- Anledningen till alla dina FF är att du vände dig till "seriösa" banker först, alla sa nej, sedan vände du dig till mindre aktörer , som också sade nej på grund av de FF du fick för föregående försök, sedan vänder du dig till SMS-lånebolagen , och även där nej - en väldigt vanlig sits.

Sitter du då mer i skiten, rent ekonomiskt, än vad du gjorde från början? NEJ.
Enda anledningen till att ingen vill hjälpa dig är för att systemet baserar sig på oerhört mycket på FF (inte bara, men väldigt mycket).
Systemet bör enbart rikta in sig på skuldsättning, har din skuld ökat med dessa 30-35 FF? Nej, varför kan du då inte få låna? Det är ju skuldsättningen som ska vara primär information.

Och med detta system kommer helt plötsligt tjänster som Lendo, Freedom Finance, Zmarta - etc etc ... - 1 upplysning - 20 banker!

Man kan ju undra, äger storbankerna även dessa tjänster på ett eller annat sätt?
För att göra ansökan på egen hand nuförtiden är ju helt onödigt, och bara dumt med dagens system (läs UC).

Så, min reflektion som jag vill kasta ut och testa på övriga - är det verkligen SMS-låneföretagen som är "bad guys" - och banker som Nordea, Seb, handelsbanken & swedbank "good guys"?

Eller är det så att de 4 ovannämnda bankerna sätt att arbeta och ovilja att hjälpa människor som behöver det som mest, som gör att smslåne branschen är så oerhört lukrativ.
Jag har kommit fram till det sistnämnda iallafall.
Om bankerna faktiskt hade hjälpt människor som ligger i skuldsättning, det finns så mycket mer människor som kan betala sina lån om dom får lite hjälp med att samla ihop misstag & dåliga val - men bankerna väljer att inte göra det.

Så rikta kritiken dit istället.
Sedan kan man ha en moralisk aspekt gällande SMS-låneföretagen möjligen , men moral & etik är kanske inte det man ska diskutera.

Någon som håller med, delvis - helt? inte alls.
Är jag galen?
Ja det är sms företagen som är " The bad guys" För att få lån idag på en vanlig bank krävs en någorlunda god ekonomi, de tar sitt ansvar! Sms företagen tar ut avgifter, på avgifter, smsar kvällar och helger för att lägga på fler avgifter. Hög rönta. Sms-lån drivs bara av ofta giriga oseriösa personer. Jag har gått i kbt terapi och fått lära mig att har man inte 10,000-15000 på fickan nu så har man det inte heller sen. Då får man spara. När man får en rutin på det så för man så småningom en skötsam ekonomi och då kan man säkert få lån vid behov på en vanlig bank. Har man inte råd att gå på krogen ska man nog inte ta ett sms lån för att kunna gå dit.
Jag hoppas sms lån stoppas eller att de kontrolleras bättre.
Tänk plexia som lägger på 680 kr för att de ansökt om BFL men som de aldrig ansökt om. En fakturaavgift på 241 kr, 201 kr osv det är smutsigt! Hoppas hela bunten av oärliga åker dit.
Och förtag som cashbuddy och okmoney, deras ocker! Hoppas många tar sig ur fällan att smslåna och får ett bättre liv och dom som bedriver dessa förtag bli arbetslösa!

Senast ändrad:
Då är (väl) "Vivus/Onea" också stora skojare.Dom har rätt bra avans på sina lån och förlängningar av lånen varje månad.

Ja det är sms företagen som är " The bad guys" För att få lån idag på en vanlig bank krävs en någorlunda god ekonomi, de tar sitt ansvar! Sms företagen tar ut avgifter, på avgifter, smsar kvällar och helger för att lägga på fler avgifter. Hög rönta. Sms-lån drivs bara av ofta giriga oseriösa personer. Jag har gått i kbt terapi och fått lära mig att har man inte 10,000-15000 på fickan nu så har man det inte heller sen. Då får man spara. När man får en rutin på det så för man så småningom en skötsam ekonomi och då kan man säkert få lån vid behov på en vanlig bank. Har man inte råd att gå på krogen ska man nog inte ta ett sms lån för att kunna gå dit.
Jag hoppas sms lån stoppas eller att de kontrolleras bättre.
Tänk plexia som lägger på 680 kr för att de ansökt om BFL men som se aldrig gjort. En fakturaavgift på 241 kr, 201 kr osv det är smutsigt! Hoppas hela bunten av oärliga åker dit.
Och förtag som cashbuddy och okmoney, deras ocker! Hoppas många tar sig ur fällan att smslåna och får ett bättre liv och dom som bedriver dessa förtag bli arbetslösa!
Då är (väl) "Vivus/Onea" också stora skojare.Dom har rätt bra avans på sina lån och förlängningar av lånen varje månad.
ja dom e ju inte riktiga på nån punkt. Ett stort skämt! Hoppas verkligen att dessa försvinner!

Jag skulle oxå önska att kronofogden som är en så allvarlig myndighet skärper sina ansökningskrav! De skulle göra att smsbolagen skärper sig och blir lite "vänligare". Att hålla på att hota med KF och tingsrätt.. Finns de någon seriös bank som mejlar och mejlar, ringer och ringer och hotar. Man försöker väl komma fram till något bra gemensamt? Det ligger väl i bådas intresse att skulden blir betald! Hela smslåne-företeelsen är ett skämt! Ett missbruk. Precis som spelbolagen vill få folk och spela så vill dessa låna ut pengar till hög ränta och leva på avbetalningsplaner. Jag anser att har man precis betalat av sin skuld ska man inte få mejl att om sju dagar kan du låna 7000 mer än förra gången! Då ska man vara avstängd ett tag!
Och mcgreg, reka, grandvik.. Caschbuddy, goodcash, cash2you. Vilka skämt! Har ni googlat, undersökt vilka stolpskott som sitter bakom dessa företag?

När jag lånade av "Daypay" för några år sedan så blev det inte 3000,utan 1000 kr.Den första summan är den som jag var i behov av då.Men det blev avslag direkt.Istället damp det ner ett sms om 1000 kr efter några dagar och döm om min förvåning så blev det ett sms till om att låna 1000 kr igen,dvs extra.Summan landade ändå på 3000 kr.Det där var ju för "cencur" den summan jag behövde från början,suck sådana stollar det finns till utlånare.Ja har funderat lite över deras metoder.För dom har visst sedan förra året börjat neka fler och fler återkommande kunder,vilket kan tyda på att "FI" kanske granskat dessa en längre tid innan dess.Fördelen med "Daypay" var i alla fall att dom drog pengarna via autogiro den 25 varje månad.Sedan var ju ett 1000 kr lån rätt dyrt när räntan las på lånet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp