Omvärdering av bostad

Hej, Jag har ett hur från -56 och ska nu bygga ett större garage och en pool. När jag varit i kontakt med banken hävdar de att ett nybyggt garage och pool inte är en tillräckligt stor förändring för att man ska kunna göra en omvärdering av fastigheten. Orsaken till att jag vill värdera om fastigheten är att jag ska komma under en belåningsgrad på 70% och få ett lägre amorteringskrav.

Vad är er erfarenhet av liknande tillbyggnader? Har era banken godkänt detta som grund för omvärdering? Enligt FI är det upp till varje bank att avgöra om en omvärdering kan göras inom 5 år från senaste värderingen, förutsatt att det skett en större förändring på fastigheten som väsentligt påverkat värdet.

Om syftet är att minska amorteringen, har du ansökt om amorteringsfritt nu under corona?

Nej, syftet är att komma ner på en belåningsgrad under 70% för att på så vis endast få 1% amortering på längre sikt. Amorteringsfritt under en kortare period är inte intressant. Jag vill mest få svar på frågan vad andra har för erfarenheter kring att göra en ny värdering inom 5 år, som det nya FI reglerna anger som gräns.

Kort sikt är väl en definitionsfråga men amorteringsfritt fram till augusti 2021 är i min värld inte kort sikt. För egen del innebär det 3000:- mindre i månaden, alltså 18.000 första halvåret. Åtminstone en klen början till garaget :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp