Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning vid årlig lönehöjning? Skuldsanering

Jag är inne på mitt femte år och Riverty (tidigare arvato finans) har tagit varje år på pricken 30 juli. Förra året blev 30 sept. PRA Group tog endast när min skuld såldes till dem. Så Riverty bevakar noga. Måste säga att jag är förvånad över att inte fler tagit upplysning under dessa år. Min lön har ökat med 40 000 totalt med vanliga löneökningar och jag har inte ansökt om omprövning. Delar man 40 000 på 4 år blir det inte mycket övers. Trots det får jag ont i magen varje gång de tar en upplysning. Har hänt att tankarna drar iväg och jag blir orolig för att ngn ska begära omprövning fastän jag vet att det ej finns fog för det. Det är nog känslan av bevakning som tar över och är stundtals jobbig. Blir klar med min sanering i sept.
Har det någonsin varit en UC för dig eller endast creditsafe/bisnode?

Det är ju om du får en plötslig löneförhöjning på 4000-5000 kr/månad (netto då det är det ökade betalutrymmet som avses m 4000-5000 kr), inte vad du har ut mer i lön i slutet av din sanering pga årliga ökningar. Som sagt..Dina kostnader har ju oxå ökat under dessa år plus ökat förbehållsbelopp varje år.
När mina 5 år närmade sej sitt slut låg jag nog säkert på runt 4000 netto jämfört då saneringen inleddes. Men det var bara för normala ökningar.

Stort tack , klarnade nu haha. ❤️

Någon annan som har skuldsanering får ge dig ett definitivt svar, men vad jag läst på forumet så ska du ompröva om du får 4-5000 mera per månad. Det skadar ju inte om du är osäker och lämnar in en ansökan vid ett lägre belopp. Det kommer inte att skada dig, eller påverka din skuldsanering. Tvärt om skulle jag väl säga eftersom det visar att du vill göra rätt för dig.
är 4-5000 efter skatt, så du klarar dig

Drabbade inte mej heller under in sanering. PRA-group tog Credisafe på mej alla år på min sanering utom sista året. Dom vill ju eg bara se att inkomsten tas så betvivlar att någon tar full UC.
Sen tog ju Intrum upplysning typ 3-4 EFTER min sanering va slut men det är en annan historia (fortf credisafe dock).
Vad är skillnaden mellan UC, creditsafe osv?

Hur fungerar det om man har förkortad betalplan?

Säg att du har 3år.
År 4, byter man jobb och tjänar betydligt med. Säg 10 000 mer.

Gör man en omprövning då och kan få en ny betalplan?
Eller gäller den förkortade ännu?

Jag vet, men varför vill folk undvika UC och inte creditsafe ?
En gissning är att man vill undvika att dra på sig upplysningar och lån/krediter som syns på UC. Skall man söka samlingslån hos dom större aktörerna så är det UC som gäller, dock har nog flertalet av aktörerna som använder UC börjat att komplettera med andra upplysningar också för att se skulder ”utanför UC”.

Hur fungerar det om man har förkortad betalplan?

Säg att du har 3år.
År 4, byter man jobb och tjänar betydligt med. Säg 10 000 mer.

Gör man en omprövning då och kan få en ny betalplan?
Eller gäller den förkortade ännu?

Bra fråga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp