Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning skuldsanering

I september skickade jag och min man in en omprövning, då jag fick en ny tjänst med bättre lön och betydligt närmre än tidigare arbete, samt att min man då behövde gå på föräldraledighet istället. I veckan hörde de av sig till båda oss, min man har ju betalt alldeles för mycket de senaste 4 månaderna då han betalt fullt enligt betalplanen spm var beräknad på hans tidigare inkomst, och nu ska han börja arbeta igen i januari, kommer han få någon reducering av sin betalplan när han nu betalt för mycket? Eller kommer de beräkna efter det han tjänar from januari?
En annan fråga är att jag fick se uträkningen på min omprövning som skickades till min man, och där har de beräknat med att mitt utrymme ökat med 9000kr.. det är iof vad jag la i bensin till tidigare arbete men känns som ett jättehopp från ca 3500kr/mån till nu 12590kr/mån… de beräknar att jag ska få behålla ca 13300kr.. vi har en hyra på 12500kr i varmhyra, utan el.. och tre barn..
är det bara att bita ihop och acceptera uträkningen och betala så mycket som 12500kr eller är de så att något kan ha gått snett någonstans?
min man som tjänar betydligt mycket mer än mig och dessutom som har en större skuld har endast under tiden som han jobbat heltid behövt betala 7590/mån, då har han ca 4mil t/r till sitt arbete.. så varför jag ska betala så mycket mer än honom är för mig konstigt..

I september skickade jag och min man in en omprövning, då jag fick en ny tjänst med bättre lön och betydligt närmre än tidigare arbete, samt att min man då behövde gå på föräldraledighet istället. I veckan hörde de av sig till båda oss, min man har ju betalt alldeles för mycket de senaste 4 månaderna då han betalt fullt enligt betalplanen spm var beräknad på hans tidigare inkomst, och nu ska han börja arbeta igen i januari, kommer han få någon reducering av sin betalplan när han nu betalt för mycket? Eller kommer de beräkna efter det han tjänar from januari?
En annan fråga är att jag fick se uträkningen på min omprövning som skickades till min man, och där har de beräknat med att mitt utrymme ökat med 9000kr.. det är iof vad jag la i bensin till tidigare arbete men känns som ett jättehopp från ca 3500kr/mån till nu 12590kr/mån… de beräknar att jag ska få behålla ca 13300kr.. vi har en hyra på 12500kr i varmhyra, utan el.. och tre barn..
är det bara att bita ihop och acceptera uträkningen och betala så mycket som 12500kr eller är de så att något kan ha gått snett någonstans?
min man som tjänar betydligt mycket mer än mig och dessutom som har en större skuld har endast under tiden som han jobbat heltid behövt betala 7590/mån, då har han ca 4mil t/r till sitt arbete.. så varför jag ska betala så mycket mer än honom är för mig konstigt..
Det handlar då om att han beräknas stå för en större del av era gemensamma kostnader och därför får behålla mer till det. Men jag håller med om att det låter mycket för dig!

Ökat betalningsutrymme är väl efter skatt?

jag fick löneökning på 3500kr/mån i mars 2023, ansökte om omprövning att betala mer men det avslogs.
Jag la dock till att jag fått ökade kostnader för SL kort med 1000kr (promenerade till jobbet innan )i månaden. Så efter deras omräkning efter skatt blev det bara att mitt ökat bet-utrymme var endast 1550kr/mån och det var för lågt.

I deklarationen så ser ju ökningen ut att vara mer: 3500x10, inte 1550krx10 månader.

Ökat betalningsutrymme är väl efter skatt?

jag fick löneökning på 3500kr/mån i mars 2023, ansökte om omprövning att betala mer men det avslogs.
Jag la dock till att jag fått ökade kostnader för SL kort med 1000kr (promenerade till jobbet innan )i månaden. Så efter deras omräkning efter skatt blev det bara att mitt ökat bet-utrymme var endast 1550kr/mån och det var för lågt.

I deklarationen så ser ju ökningen ut att vara mer: 3500x10, inte 1550krx10 månader.
I deklarationen ser man bara brutto och inte netto. Så dem ser väl att ökningen är 3500 men fattar att det är skatt på det också.

Lånar tråden lite.

Hur funkar det med omprövning, Hur långt efter att man pratat med dem om ansökan om omprövning får man beslut?

Går allt igenom samma process igen där alla borgenärer kan motsäga sig omprövning eller beslutar kfm att godkänna eller emotsäga omprövning?

Är det några belopp i beräkningen som inte stämmer?

Då har vi båda fått beslut…
Jag ska betala 10k i månaden from februari, en höjning med 7k totalt..
Vår hyra samt omsorgs kostnad har gått upp så min handläggare räknade av min del från de hon först hade räknat ut.

men däremot min mans handläggare har gjort något konstigt. Vi ansökte med samma information som jag avgivit kring ökad hyra samt omsorg, och att han först från sebtember till januari i år betalat för mycket då vi bytte till att han var pappaledig och jag arbetande, han miste 10k/månad dessa månader och handläggarens uträkning är inte realistisk till det.
Min mans inkomst ökar sedan med 5000kr i månaden från februari i år så vi ansökte även om att betala mer, men istället för att öka beloppet han ska betala med 5000kr i månaden har hon nu beslutat att han ska betala 10200kr/ månad? han ska totalt betala 17458kr/ månad..
hon har inte heller räknat med rätt hyra eller omsorgskostnad och har inte heller skickat ut en förbehållsberäkning (som min man fick om min sanering) och nu har hon fattat ett beslut med felaktiga uträkningar och belopp.
Hennes svar var att vi kan överklaga ärendet…

så hur gör vi nu?
vad innebär det för oss om vi överklagar?
är det ens värt besväret?
de felaktiga beloppet hamnar på 2700kr i hyreshöjning, 2000kr/ månaden för omsorg samt 350kr mer på medicin.
likväl förstår vi inte hur det kommer sig att han ska betala 10000kr mer i månaden när hans inkomst endast ökar med 5000kr

hur stor är chansen att tingsrätten beslutar till vår fördel?
kan en överklagan falla negativt mot oss?

Är uträkningen fel så överklagar ni självklart.
Det är människor bakom breven som kan göra fel, kanske har dem missuppfattat något.

Så överklaga och var tydlig med vad ni anser är fel.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp