Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning skuldsanering

Jag fick precis beslut och avslag på min omprövning. De beräknade att betalningsutrymmet ökat mef ca 2800kr under 2023 och förväntas öka med 1600kr under 2024. Och att de inte tyckte det kunde räknas som en väsentlig ökning. Då tog min övertid, löneökning samt
Hade du lämnat nåt summa som du har tjänat extra eller gick de efter inkomsten som du hade under 2023 ?

Låt det vara så. Rätt som det är behövs det.
Sen ang bestående löneökning så har jag svårt se att tre månader högre inkomst o sen tillbaka till ordinarie lön är att räkna som bestående.
Tänk om du får en ny högre betalplan baserad på endast dessa tre tillfällen o du sen ska klara av att betala detta fast du får din normala lägre lön igen, hur klara du det?
Ta 2023 års inkomst o dela på 12 så ser du hur mkt det skiljer fr det din betalplan är baserad på
Jag skickade med omprövning för min löneökning är ca 6000 kr brutto. (Vänliga löneförhöjning)
Men jag visste inte att man skulle söka omprövning om man jobbar extra.Vi hade ett projekt som vi var tvungen vara klar med.Så det blev ganska mycket övertid och extra tillägg år 2023. Tjäna ca 224k extra (brutto).
Men vi har inte så mycket övertid just nu och inget i framtiden heller som jag vet. Därför skickade jag bara en löneökning på 6000 kr brutto.

Min fråga är Kommer de räkna ut efter vad jag har tjänat på år 2023 eller vad jag tjänar just nu ?
Skickade omprövningen för några dagar sen.

Jag skickade med omprövning för min löneökning är ca 6000 kr brutto. (Vänliga löneförhöjning)
Men jag visste inte att man skulle söka omprövning om man jobbar extra.Vi hade ett projekt som vi var tvungen vara klar med.Så det blev ganska mycket övertid och extra tillägg år 2023. Tjäna ca 224k extra (brutto).
Men vi har inte så mycket övertid just nu och inget i framtiden heller som jag vet. Därför skickade jag bara en löneökning på 6000 kr brutto.

Min fråga är Kommer de räkna ut efter vad jag har tjänat på år 2023 eller vad jag tjänar just nu ?
Dom kommer dubbel kolla med dig vilken summa det är som du vill ompröva om . Men borgenärerna kommer reagera på en så pass stor summa ! Jag hade begärt omprövning och sedan valt 220k på hela året . Inte kul att få en omprövning emot sig !

Dom kommer dubbel kolla med dig vilken summa det är som du vill ompröva om . Men borgenärerna kommer reagera på en så pass stor summa ! Jag hade begärt omprövning och sedan valt 220k på hela året . Inte kul att få en omprövning emot sig !
Tack för svaret:)
Jag har begärt omprövning på en löneökning på 6000kr/mån brutto men skrev också att min utgifter med ökade. Hyran ,resekostnader och underhållsstöd o så.
Visst det blev ganska mycket extra inkomst på 2023 men det var mycket utgifter med. Var tvungen byta bil pga trafikolycka, tagit kurser för kunna få löneförhöjning så allt detta kostade mig en del.
Men som jag sa jag kan inte jobba så mycket längre, det kan de se på mina lönesbes eller på skatteverket.

Får se vad de ska säga. Det är 3-5 månader handling tid ändå så de ska se flera månaders lön.

Jag fick precis beslut och avslag på min omprövning. De beräknade att betalningsutrymmet ökat mef ca 2800kr under 2023 och förväntas öka med 1600kr under 2024. Och att de inte tyckte det kunde räknas som en väsentlig ökning. Då tog min övertid, löneökning samt semesterersättning i beaktandet.
Plus att de lär ha räknat på ökat förbehållsbelopp i år o andra kostnader som ökar så blir utrymmet inte mkt i slutändan så helt riktigt beslut kan jag tycka.

Nu är jag kanske dum men vad står 224k för?? 22400 el 224000?? På ett år eller vad?
Jag begärde aldrig omprövning för det jag jobbade extra under min sanering. Det ska ju vara en stadigvarande ökning. Om du alltid jobbar över ex timmar varje månad så borde det redan tagits hänsyn till detta. Så gjordes det iaf för mej.

Plus att de lär ha räknat på ökat förbehållsbelopp i år o andra kostnader som ökar så blir utrymmet inte mkt i slutändan så helt riktigt beslut kan jag tycka.

Nu är jag kanske dum men vad står 224k för?? 22400 el 224000?? På ett år eller vad?
Jag begärde aldrig omprövning för det jag jobbade extra under min sanering. Det ska ju vara en stadigvarande ökning. Om du alltid jobbar över ex timmar varje månad så borde det redan tagits hänsyn till detta. Så gjordes det iaf för mej.
224 000kr/år men det kommer inte hända igen. Det var tillägg och övertid men det var inte regelbundet så jag sa inget om det på omprövningen. För jag läste att
Vanliga exempel på ”väsentlig förbättring” är:
 högre lön i samband med ny anställning
 deltid som övergått i heltid
 lön med permanent jourtillägg och bonustillägg
 regelbunden övertid.

Jag har fått löneförhöjning 6000 kr/mån (brutto) men samtidigt min utgifter ökade på ca 4000 kr/mån.

Hoppas de skaffar inte problem för vad jag tjänade extra på 2023 och kollar på vad jag tjänar just nu.

224 000kr/år men det kommer inte hända igen. Det var tillägg och övertid men det var inte regelbundet så jag sa inget om det på omprövningen. För jag läste att
Vanliga exempel på ”väsentlig förbättring” är:
 högre lön i samband med ny anställning
 deltid som övergått i heltid
 lön med permanent jourtillägg och bonustillägg
 regelbunden övertid.

Jag har fått löneförhöjning 6000 kr/mån (brutto) men samtidigt min utgifter ökade på ca 4000 kr/mån.

Hoppas de skaffar inte problem för vad jag tjänade extra på 2023 och kollar på vad jag tjänar just nu.
Nu hann du före med att begära omprövning, men om en borgenär tar en kreditupplysning på dig i år efter deklarationen är fastställd för för 2023, så kommer dom med STOR säkerhet reagera och själva begära omprövning pga din extremt stora ökning av inkomst… 224tkr är ju extremt stor extra inkomst under ett år…

KF har tillgång till Skatteverket, så även dom ser vad du tjänat under 2023.

Nu hann du före med att begära omprövning, men om en borgenär tar en kreditupplysning på dig i år efter deklarationen är fastställd för för 2023, så kommer dom med STOR säkerhet reagera och själva begära omprövning pga din extremt stora ökning av inkomst… 224tkr är ju extremt stor extra inkomst under ett år…
Jag tror med det, händer det nåt om de gör det för jag har redan begärt omprövning ?

KF har tillgång till Skatteverket, så även dom ser vad du tjänat under 2023.
Och jag har inga problem med att betala ett par tusen extra. Jag är rädd att de ska gå efter vad jag tjänat extra och kräva hela summan från mig.
Jag har redan skrivit att efter beräkning, jag har 1500 kr extra som jag har garanti på varje månad. Det kan jag betala.

Jag tror med det, händer det nåt om de gör det för jag har redan begärt omprövning ?
Ja vi har tyvärr sett det här ute tidigare :( att även då personen själv har begärt omprövning och fått avslag, så har det omprövats då en borgenär inkom med en omprövning på samma person.
Tror personen i fråga fick ett års förlängd betalplan, från 5 till 6 år…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp