Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning skuldsanering

Hej!

Jag hoppas någon har varit i liknande situation som mig. Jag har skuldsanering och drygt 12 månader kvar på den. I våras 2023 ansökte jag om omprövning då jag hade högre inkomster 2022 än vad jag räknat med. Jag angav då en inkomst om 38000 men landade på cirka 52000 i månaden under 2022. Då jag har provisionsbaserad lön som går upp och ner med tiden angav jag som ny lön 43000 SEK / månad.

Nu har 2023 passerat och min snittinkomst per månad landade på 75.000 kronor per månad. Jag har idag återigen skickat in en ny begäran om omprövning och angett cirka 51000 i snittlön. Då jag har en fast lön och en provisionslön, och då 2023 var ett bra år (där jag överpresterade statistiskt sätt) så räknar jag inte med att ha lika hög inkomst under 2024, men det är ju omöjligt för mig att veta på förhand.

Min grund ligger på cirka 35.000 SEK / månad, därutöver ligger provision, bonusar och förmånsbil.

Ingen borgenär har ansökt om upphörande eller så, men bör jag vara orolig pga mina höga siffror? Jag har självklart lagt undan en hel del pengar under 2022-2023, kan det blir så att de vill ha ett engångsbelopp som kompensation?

Förstår inte riktigt varför du omprövade och angav 51k ? Då din snittlön är ju 75k ! Jag kan tänka mig att det ser lite konstigt ut när väl dom kolla upp din lön . Hade själv omprövat på 75k !

Tycker också det är lite för mycket skillnad. Det skiljer 24 000 kr på den angivna och den faktiska lönen. Det är ju en månadslön till (för många)
Om det skulle komma fram ser det inte bra ut

Jag hade gjort en ny ompröva på dom 75k eller 70k tex !

Förstår inte riktigt varför du omprövade och angav 51k ? Då din snittlön är ju 75k ! Jag kan tänka mig att det ser lite konstigt ut när väl dom kolla upp din lön . Hade själv omprövat på 75k !
Därför att det är en överprestation och några stora provisionsanspråk som ligger till grund för den lönen jag hade 2023 som med väldigt stor sannolikhet kommer vara lägre under 2024, som det ser ut just nu kopplat till vad som ligger i "pipen".

Tycker också det är lite för mycket skillnad. Det skiljer 24 000 kr på den angivna och den faktiska lönen. Det är ju en månadslön till (för många)
Om det skulle komma fram ser det inte bra ut
Jag förstår det, och här i ligger med dilemma. Snittprovision på sälj inom bolaget är drygt 12-15.000 per säljare och månad, samt 2.000 i andra bonusar. Det ger en snittlön på 52500 SEK, vilket jag angivit. 2023 överpresterade jag rätt rejält på grund av några stora provisionsanspråk, men det är ju inget jag kan garantera och som det ser ut nu kommer lönen 2024 vara lägre än så. Jag vill dock göra rätt för mig, men om min snittlön 2024 blir runt 52k och jag har angivit 75 så är det många tusenlappar back varje månad som jag inte kan täcka.

Jag förstår det, och här i ligger med dilemma. Snittprovision på sälj inom bolaget är drygt 12-15.000 per säljare och månad, samt 2.000 i andra bonusar. Det ger en snittlön på 52500 SEK, vilket jag angivit. 2023 överpresterade jag rätt rejält på grund av några stora provisionsanspråk, men det är ju inget jag kan garantera och som det ser ut nu kommer lönen 2024 vara lägre än så. Jag vill dock göra rätt för mig, men om min snittlön 2024 blir runt 52k och jag har angivit 75 så är det många tusenlappar back varje månad som jag inte kan täcka.
Ja det är krångligt det förstår jag. Hoppas du får svar av en mer kunnig inom detta område

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp