Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning skuldsanering pga väntar barn

Hej! Hoppas nån orkar med att läsa hela inlägget :)
Har en pågående skuldsanering och har klarat av två år nu, men har dykt upp massor av frågetecken och funderingar nu när man fått den spännande och glädjande nyheten att vi väntar barn som är beräknat att komma i slutet av december.

Har försökt hitta andra som varit i samma situation att läsa om men verkar svårt, är det nån som varit med om det och vill berätta hur det gick?

Jag och min flickvän bor inte tillsammans än men nu när hon är gravid ska hon såklart flytta in helt hos mig nu under september är planen.

Jag skickade in en omprövning i juni tror jag det var, och nu förra veckan fick jag ett brev från skusan där de ville ha komplettering av uppgifter, och ville ha svar redan nästa vecka annars kan se avvisa omprövningen, och en del punkter är såklart lite svårare att svara på och därmed mina funderingar..

Dels blev det ett ifrågasättande av min inkomst under förra året då jag hade angett en lägre inkomst än vad jag haft i snitt, men inkomsten är baserad på lön + ob, sen blev det en del övertid, semesterersättning, skatteåterbäring som gjorde att snittet ökade.
Men som jag förstod det så skulle man inte räkna med ev övertid då det är en oregelbunden inkomst och man vet aldrig hur lite/mycket det blir, och att t.ex semesterersättning och skatteåterbäringen är nåt man ska få behålla?

Sedan är det ju detta med omprövningen då det blir många ändringar framöver som påverkar betalningsförmågan och jag skulle skriva ner allt jag visste för tillfället.
Pga corona har jag varit permitterad på olika nivåer sedan maj.
Blir sambo under september.
Väntar som sagt barn som är förväntat till slutet av december.
Min flickvän har jobbat som vikarie/extrapersonal som ett tag sedan fick en deltid, och nu under september-oktober har hon blivit erbjuden en heltidstjänst på ett vikariat, men chansen hade varit stor att få fortsätta på heltid och har dessutom sökt en vikarierande chefstjänst som innebär heltid, men är inte klart om hon får den eller ej men hon har fått höra att de vill att hon ska söka jobbet så låter ju lovande, även om hon kommer vara borta ett tag på föräldraledighet och även ansöka om graviditetspenning för november-december.

Första kruxet blir ju hur det kommer bli när man ska räkna med hennes inkomst då hon haft så oregelbunden inkomst och vi vet inte exakt hur mycket hon kommer tjäna på dessa månader med heltid, om hon fixar att jobba heltid fullt ut, men lär ju inte bli jättehög föräldrapenning.
Och kommer de räkna på att jag ska betala så mycket som möjligt och vi ska leva på hennes lön så mycket som möjligt?
Efter hennes föräldraledighet och hon får heltid, finns det risk att de kan avbryta skuldsaneringen då de anser att jag får för mycket betalningsutrymme på gemensam inkomst? Eller att jag får betala typ allt från min lön och vi ska leva på hennes?

Sedan är det detta med att de ville veta vilka datum vi planerar att vara föräldralediga. Är ju lite svårt att planera fullt ut redan nu, men första tanken var att hon är hemma 100% första halvåret, beroende på hur allt går kanske hon vill hoppa in och jobba nån helg eller så efter 3-4 mån för att spara dagar, ev bara ta ut 5-6 föräldradagar i veckan, men blir ju betydligt mindre inkomst då..
Och sedan är tanken att jag ska vara hemma andra halvåret, och då tänker jag spontant att skusan vill att man ska kunna betala så mycket som möjligt och därför ta ut 7 dagars föräldraledighet varje vecka och inte spara på dagar och därmed medvetet få mindre inkomst, eller bryr de sig inte om det utan bara anser att sambon får ta den smällen och stå för mer av gemensamma kostnaderna om man tar ut förre dagar för att spara dem till senare när det börjar bli dags för förskola och annat?
Min fundering är om det spelar nån roll hur vi gör med att spara dagar eller ej, vi kommer ha ett gemensamt förbehållsbelopp sedan allt över det ska jag betala till skuldsaneringen?
Så när hon börjar jobba igen, på förhoppningsvis heltid, så kan det bli så att vi ska leva helt på hennes lön?

Spelar det nån roll om man på omprövningen säger att man ska vara föräldraledig ett halvår 100%, eller om man får till en lösning med jobbet att jobba 50% föräldraledig 50% första halvåret för att spara dagar? Jag hoppas på att få möjligheten att jobba helgskift och få en veckas ledigt varannan vecka och därmed spara hälften av dagarna men det är långt ifrån säkert att få till det.

Kommer man behöva göra ny omprövning efter ett halvår när tjejen börjar jobba igen och jag ska gå på föräldraledighet, sedan ännu en ny omprövning när det är dags för mig att börja jobba mer?

Det blev ett väldigt långt inlägg, men hoppas som sagt nån orkat läsa genom allt och kanske gått igenom samma sak och kan komma med erfarenheter, tips och råd?

Hej.

har 1 år kvar på min sanering och gjort 3 omprövningar under tiden.

första är som din att vi skulle få barn.
Vi visste att hon skulle vara hemma första året, så då skrev jag hennes inkomst beräknad från Fk.

sen när hon börja jobba igen så gjorde jag en ny omprövning eftersom inkomsten ökar markant.

Rör det sig om minst 4-5 tusen i skillnaden på inkomsten så gör alltid en omprövning, det är alltid det säkraste.

Det är ingen idé att ”fuska” med sin inkomst, då långivarna gör sina kontroller ibland och då ligger din skuldsanering i fara om du angett fel.

Du kan inte bli av med skuldsanering på egen omprövning vad jag vet, däremot kan någon borgenär bli sur och begära omprövning på din högre tidigare inkomst

Hej.

har 1 år kvar på min sanering och gjort 3 omprövningar under tiden.

första är som din att vi skulle få barn.
Vi visste att hon skulle vara hemma första året, så då skrev jag hennes inkomst beräknad från Fk.

sen när hon börja jobba igen så gjorde jag en ny omprövning eftersom inkomsten ökar markant.

Rör det sig om minst 4-5 tusen i skillnaden på inkomsten så gör alltid en omprövning, det är alltid det säkraste.

Det är ingen idé att ”fuska” med sin inkomst, då långivarna gör sina kontroller ibland och då ligger din skuldsanering i fara om du angett fel.

Hej och tack för svaret :)
Hur lång tid tog det för dig från omprövning till beslut? Fick du sänkt betalningsplan under det året då antar jag?
Gick du på föräldraledighet efter henne? Hur lade du upp det isf och var det några problem att få genom det? Eller delade du upp dina dagar på få spridda tillfällen och gjorde ingen omprövning på det?

Kruxet med hennes inkomst som sagt är att hon inte haft någon fast heltidstjänst förrän de här sista två kommande månaderna innan hon ska gå på mammaledighet, och att hon förhoppningsvis blir godkänd för graviditetspenning.
Och FK går då tydligen på linjen att räkna ihop de 6 senaste månaderna innan mammaledigheten och få fram en snittlön, och vi vet ju inte exakt vad den kommer bli pga ob och hur många timmar det blir, så svårt att ge ett exakt svar till skusan nu vad hennes SGI kommer hamna på..
Men får väl helt enkelt säga som det är och se vad de säger.
Och säga att inkomsten kan bli ännu mindre om vi nu väljer att spara en dag i veckan under hennes tid hemma.
Och även hur det ser ut för mig, men det lättaste gällande min del är kanske att jag får föreslå att jag gör en ny omprövning när det är min tur att gå på föräldraledighet och vi vet kanske mer hur vi ska lägga upp den? Är det alltid samma summa som ska betalas in under hela saneringen, eller kan de lägga in att efter ett halvår med en beräknad summa så har de lagt in en ändring baserat på andra förutsättningar och summan ökar eller minskar? Eller ändras den enbart vid omprövningar?

Jag vill ju absolut inte fuska och riskera nåt att skuldsanering kan dras in, detta med att snittet på inkomst låg högre än jag angett var som sagt pga mycket övertid som jag inte visste på förhand skulle bli så mycket under året, och fick uppfattningen att det blev en nödvändig extra slant utöver det jag ska betala..
Men man får väl kontakta dem de gånger man får in extra pengar och höra om man ska göra nån extra inbetalning då.

Hej och tack för svaret :)
Hur lång tid tog det för dig från omprövning till beslut? Fick du sänkt betalningsplan under det året då antar jag?
Gick du på föräldraledighet efter henne? Hur lade du upp det isf och var det några problem att få genom det? Eller delade du upp dina dagar på få spridda tillfällen och gjorde ingen omprövning på det?

Kruxet med hennes inkomst som sagt är att hon inte haft någon fast heltidstjänst förrän de här sista två kommande månaderna innan hon ska gå på mammaledighet, och att hon förhoppningsvis blir godkänd för graviditetspenning.
Och FK går då tydligen på linjen att räkna ihop de 6 senaste månaderna innan mammaledigheten och få fram en snittlön, och vi vet ju inte exakt vad den kommer bli pga ob och hur många timmar det blir, så svårt att ge ett exakt svar till skusan nu vad hennes SGI kommer hamna på..
Men får väl helt enkelt säga som det är och se vad de säger.
Och säga att inkomsten kan bli ännu mindre om vi nu väljer att spara en dag i veckan under hennes tid hemma.
Och även hur det ser ut för mig, men det lättaste gällande min del är kanske att jag får föreslå att jag gör en ny omprövning när det är min tur att gå på föräldraledighet och vi vet kanske mer hur vi ska lägga upp den? Är det alltid samma summa som ska betalas in under hela saneringen, eller kan de lägga in att efter ett halvår med en beräknad summa så har de lagt in en ändring baserat på andra förutsättningar och summan ökar eller minskar? Eller ändras den enbart vid omprövningar?

Jag vill ju absolut inte fuska och riskera nåt att skuldsanering kan dras in, detta med att snittet på inkomst låg högre än jag angett var som sagt pga mycket övertid som jag inte visste på förhand skulle bli så mycket under året, och fick uppfattningen att det blev en nödvändig extra slant utöver det jag ska betala..
Men man får väl kontakta dem de gånger man får in extra pengar och höra om man ska göra nån extra inbetalning då.

omprövningar tog 2-3 månader har jag för mig. Jag gick aldrig på någon pappaledighet så jag slapp det kruxet. Har tagit någon vecka då och då ibland, inget jag behövt blanda in KF för.

Vi skrev in att hon skulle vara ledig 1 år, då blev de sänkt summa på den omprövningen, sen efter 1 år ökade de summan då KF beräknat hon skulle börja igen, behövde inte göra en omprövning då.

Du gjorde ingen omprövning när hon hade fast heltid? Eller hon hade kanske samma lön innan ändå.

De här med fk och vilken sgi och inkomst de räknar på kanske är bäst att invänta så man kan ge en exakt summa. Sen kommer KF räkna på att man tar ut 5 dagar I veckan, sen om ni väljer ta 3-4 dagar i veckan spelar ingen roll, utan de räknar på Max föräldrarpenningen.

har aldrig haft några problem med KF, de är väldigt hjälpsamma och förstående. Är man osäker är de alltid bättre att ringa och kolla med de 1 en extra gång.

omprövningar tog 2-3 månader har jag för mig. Jag gick aldrig på någon pappaledighet så jag slapp det kruxet. Har tagit någon vecka då och då ibland, inget jag behövt blanda in KF för.

Vi skrev in att hon skulle vara ledig 1 år, då blev de sänkt summa på den omprövningen, sen efter 1 år ökade de summan då KF beräknat hon skulle börja igen, behövde inte göra en omprövning då.

Du gjorde ingen omprövning när hon hade fast heltid? Eller hon hade kanske samma lön innan ändå.

De här med fk och vilken sgi och inkomst de räknar på kanske är bäst att invänta så man kan ge en exakt summa. Sen kommer KF räkna på att man tar ut 5 dagar I veckan, sen om ni väljer ta 3-4 dagar i veckan spelar ingen roll, utan de räknar på Max föräldrarpenningen.

har aldrig haft några problem med KF, de är väldigt hjälpsamma och förstående. Är man osäker är de alltid bättre att ringa och kolla med de 1 en extra gång.

Okej, ja tar man nån vecka då och då behöver man ju inte dra in KF och omprövningar.

Har inte gjort nån omprövning tidigare pga att vi först nu ska bli sambos på riktigt och därför inte behövt tänka på nån omprövning, och hon har inte haft nån fast heltid på över ett år då hon pluggade ett tag sen gick över till att vara vikarie/extra personal som gick över till deltid nu innan sommaren, och nu i september-oktober fick hon erbjudandet om en heltidstjänst på vikariat medans en kollega tagit tjänstledigt, men hade det inte varit så att hon var gravid och tänkt gå på mammaledighet i början av november så är chansen stor att hon fått fortsätta med heltid. Och förhoppningsvis får hon hoppa på heltid när hon tänkt börja jobba igen efter 6mån, men det är inget vi vet med säkerhet nu. Kan ju även bli så att hon vill börja med typ 50% ett tag beror ju helt på hur läget är då.

Och ja detta med SGI och FK är ju svårt att ge ett exakt svar nu då vi inte vet exakt vad hon kommer tjäna dessa två heltidsmånader som kommer och därmed kunna räkna ut vad SGI/föräldrapenning hamnar på, så får väl helt enkelt säga det till FK och höra vad de säger, om man ska skjuta upp omprövningen till dess eller hur de vill göra..

Jag gissar att du menar att KF räknar på full föräldrapenning, alltså att man tar ut 7 dagar i veckan för helgdagarna måste man även ta ut på? Och så baserar de uträkningen på det sen är det upp till en själv att ta ut mindre dagar men få ut mindre inkomst och ändå klara sig.
Då får man väl kanske helt enkelt räkna på ett halvår var med 100% föräldrapenning, sen när man vet hur mycket man får behålla så får man avgöra om man har råd att spara nån dag i veckan..
Eller bara höra med KF om det funkar att planera in 50% jobb och 50% föräldraledighet för mig och om jag ska avvakta med det och göra en ny omprövning när det väl är dags.

Har också haft rätt bra uppfattning av KF att de varit hjälpsamma när man ringt dem, och jag ska ringa dem på måndag, men tänkte att det kanske kunde vara bra att få höra andras erfarenheter om de varit i liknande situation. Speciellt om de ville ha svar på punkterna med så kort varsel, men jag får helt enkelt svara det jag kan svara på och sen se vad de säger om resterande

Senast ändrad:
Okej, ja tar man nån vecka då och då behöver man ju inte dra in KF och omprövningar.

Har inte gjort nån omprövning tidigare pga att vi först nu ska bli sambos på riktigt och därför inte behövt tänka på nån omprövning, och hon har inte haft nån fast heltid på över ett år då hon pluggade ett tag sen gick över till att vara vikarie/extra personal som gick över till deltid nu innan sommaren, och nu i september-oktober fick hon erbjudandet om en heltidstjänst på vikariat medans en kollega tagit tjänstledigt, men hade det inte varit så att hon var gravid och tänkt gå på mammaledighet i början av november så är chansen stor att hon fått fortsätta med heltid. Och förhoppningsvis får hon hoppa på heltid när hon tänkt börja jobba igen efter 6mån, men det är inget vi vet med säkerhet nu. Kan ju även bli så att hon vill börja med typ 50% ett tag beror ju helt på hur läget är då.

Och ja detta med SGI och FK är ju svårt att ge ett exakt svar nu då vi inte vet exakt vad hon kommer tjäna dessa två heltidsmånader som kommer och därmed kunna räkna ut vad SGI/föräldrapenning hamnar på, så får väl helt enkelt säga det till FK och höra vad de säger, om man ska skjuta upp omprövningen till dess eller hur de vill göra..

Jag gissar att du menar att KF räknar på full föräldrapenning, alltså att man tar ut 7 dagar i veckan för helgdagarna måste man även ta ut på? Och så baserar de uträkningen på det sen är det upp till en själv att ta ut mindre dagar men få ut mindre inkomst och ändå klara sig.
Då får man väl kanske helt enkelt räkna på ett halvår var med 100% föräldrapenning, sen när man vet hur mycket man får behålla så får man avgöra om man har råd att spara nån dag i veckan..
Eller bara höra med KF om det funkar att planera in 50% jobb och 50% föräldraledighet för mig och om jag ska avvakta med det och göra en ny omprövning när det väl är dags.

Har också haft rätt bra uppfattning av KF att de varit hjälpsamma när man ringt dem, och jag ska ringa dem på måndag, men tänkte att det kanske kunde vara bra att få höra andras erfarenheter om de varit i liknande situation. Speciellt om de ville ha svar på punkterna med så kort varsel, men jag får helt enkelt svara det jag kan svara på och sen se vad de säger om resterande

precis, menar självklart full föräldrarpenning, sen får man själv avgöra om man har råd att ta ut mindre.
Ni har ju liten speciell situation där ni inte vet några summor än.
Bäst är kanske att höra med KF om man ska vänta tills man kan ange exakt eller om man skriva in en preliminär vad man tror och ändra i efterhand.

vet inte hur långt ni kommit tills FK gjort sitt beslut, men de brukar ju inte ta jättelång tid innan de räknar ut och beslutat.

antar inte hon är medräknad i ditt första beslut i skuldsaneringen om ni inte var officiella sambos innan.
Känns som det är mest FKs beslut som ni behöver veta för att kunna fastställa omprövningen och att ni bestämt vilka perioder ni ska vara föräldralediga på.

var några år sedan man höll på med detta nu :)

precis, menar självklart full föräldrarpenning, sen får man själv avgöra om man har råd att ta ut mindre.
Ni har ju liten speciell situation där ni inte vet några summor än.
Bäst är kanske att höra med KF om man ska vänta tills man kan ange exakt eller om man skriva in en preliminär vad man tror och ändra i efterhand.

vet inte hur långt ni kommit tills FK gjort sitt beslut, men de brukar ju inte ta jättelång tid innan de räknar ut och beslutat.

antar inte hon är medräknad i ditt första beslut i skuldsaneringen om ni inte var officiella sambos innan.
Känns som det är mest FKs beslut som ni behöver veta för att kunna fastställa omprövningen och att ni bestämt vilka perioder ni ska vara föräldralediga på.

var några år sedan man höll på med detta nu :)

Nej precis, lite speciell och klurig situation. Hade hon haft en fast och regelbunden lön senaste 6mån från dess att hon ansöker om att få graviditetspenning så hade det varit mycket enklare och vi hade vetat nu redan exakt vad SGI och föräldrapenning hamnar på..
Så ja, jag får ta det med KF när jag ringer i början av nästa vecka och säga som det är att antingen får vi vänta tills vi vet exakt vad summan blir, eller om vi ska göra en kvalificerad gissning och kanske justera i efterhand.
Hursomhelst lär det nog bli ganska svårt att spara in dagar med våran ekonomi då hon inte kommer få så hög SGI och jag betalar av rätt mycket på skuldsaneringen.
Får hoppas på att man kan lösa nåt bra med jobbet att t.ex få jobba helgskift i utbyte mot ledig vecka, kan man göra så varannan vecka så kan man ju spara en hel del dagar, och att hon får ta några extra helgpass när hon känner sig redo att jobba igen..

Vi måste som sagt avvakta tills dessa två heltidsmånader har gått och vi vet exakt vad hon får ut i lön innan FK kan göra sin snittberäkning, så det blir ju först då FK kan göra sitt beslut. Ev om det räcker efter första månaden då vi ser vad hon får för lön, sen bör man ju kunna anta att månad två bör vara likvärdig.
Sen ska hon prata med arbetsgivare och ansöka om graviditetspenning också.

Nej precis, i första beslutet när jag fick skuldsanering så hade vi just börjat träffats så hon ingick inte i nån beräkning för tillfället.
Nu skickade jag in omprövningen ganska tidigt då jag tänkte att de vill ju säkert veta att vi blir sambos och att min betalningsförmåga ändras när man blir två i ett hushåll. Sen att vi väntar barn och det blir mer ändringar ett par gånger kommande månader så blir det ju klurigt.. Pratade med KF och de tyckte samma som jag att det blir ju massa onödigt jobb för alla och konstigt om jag ska göra en omprövning för varje sak (blir sambo, hon får heltid, hon går på mammaledighet, vi får barn, föräldraledighet.) och att det inkommer två tre omprövningar till innan första är behandlad..

Så ja jag håller med om att det känns som att vi egentligen måste vänta på FKs beslut om hennes lön och vi bestämt iaf hennes föräldraledighet innan nåt beslut kan tas för omprövning. Så får man avvakta och göra en till omprövning nån månad eller två innan det är dags för mig att gå på föräldraledighet när man vet lite mer från arbetsgivare om det går att lösa nåt, och hur vi själva känner vi vill göra.
Men som sagt vill jag ju inte fuska och riskera nåt och därför vill göra de medvetna på att jag kommer bli sambo snart och vad det innebär med betalningsförmåga.

Kommer nog inte bli så mycket klokare av detta känner jag utan får helt enkelt ta samtalet med handläggaren i början av nästa vecka och bara prata genom alla punkter och höra vad de säger om allting nu när mycket är lite luddigt.. :)

Men ändå intressant att höra andras erfarenheter bara :)

Eller så får din flickvän vara skriven någon annanstans tills allt är klart och ni vet vad hennes inkomst landar på.

Eller så får din flickvän vara skriven någon annanstans tills allt är klart och ni vet vad hennes inkomst landar på.

Nu har jag dock redan meddelat dem att vi ska flytta ihop snart så de blir kanske fundersamma om man plötsligt ändrar sig och skjuter upp det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp