Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning skuldsanering. Funderingar

När jag startade min sanering grundades beslutet på 34k i lön före skatt sen ökade det till 37k. (Då gjorde jag inget) å nu kommer en ökning till 39k. Så då vill jag inte chansa utan ska skicka in en omprövning.

Har kikat på dokumentet man ska fylla i och tycker det är lite svart och vitt. Som frågan "hur vill du att ditt beslut ska ändras" varav följd fråga. Betala mer eller mindre.

Jag vill ju helst inte betala mer :) men det ä ju inte upp till mig. Får man chansen att diskutera saker? Som påverkar? Som inte ryms / fylls i dokumentet. Eller kommer beskedet rakt av via kivra om flera månader?

Jag vet nämligen inte vissa saker. När lönen ändras. Om det ska tillkomma engångssumma osv. Eftersom vi är mitt i ett uppköp också. Å ska göra nya anställningsavtal m.m.

Eller är det bättre å vänta några månader innan skicka in? När jsg har mer svar på allt

Inget svar. Så chansade och skickade in idag. Med en kortare förklaring om ökade lönen.

Däremot fanns det ju inget utrymme att välja att hyran har ökat osv. Visst tas beslutet manuellt av en person? Å Inget på auto?.

Hade velat diskutera några grejer. Bla högkostnadsskyddet medicin och vård osv

Jag har nyligen haft en omprövning och handläggaren ringde upp mig just för att fråga om jag haft ökade kostnader typ högre hyra etc.
Senare under dagen kom beslutet i ärendet.

Edit.
Kom på att jag kunde bidra med lite mer relevant info till dig.
Har gjort en omprövning tidigare och då fick jag bara ett besked att det blivit avslag.
Vid den senare omprövningen var det nog risk/chans (hur man nu vill se det) att den skulle beviljas och det var kanske därför jag blev uppringd.
Vet inte om det är så det normalt fungerar men det låter ju som en rimlig process... Vid avslag räcker det ju att man får ett besked och vid en eventuell betalningsökning bör man få ett samtal så man kan uppdatera utgifterna.

Senast ändrad:
Jag har nyligen haft en omprövning och handläggaren ringde upp mig just för att fråga om jag haft ökade kostnader typ högre hyra etc.
Senare under dagen kom beslutet i ärendet.

Edit.
Kom på att jag kunde bidra med lite mer relevant info till dig.
Har gjort en omprövning tidigare och då fick jag bara ett besked att det blivit avslag.
Vid den senare omprövningen var det nog risk/chans (hur man nu vill se det) att den skulle beviljas och det var kanske därför jag blev uppringd.
Vet inte om det är så det normalt fungerar men det låter ju som en rimlig process... Vid avslag räcker det ju att man får ett besked och vid en eventuell betalningsökning bör man få ett samtal så man kan uppdatera utgifterna.
Okeej. Hur mycket hade inkomsten ökat för dig osv?du fick avslag för ändring 2ggr om jag förstod dig rätt? Min lön blir om sagt 5000kr mer nu än start. Men då har hyran ökat betydligt. Samt mat osv

Okeej. Hur mycket hade inkomsten ökat för dig osv?du fick avslag för ändring 2ggr om jag förstod dig rätt? Min lön blir om sagt 5000kr mer nu än start. Men då har hyran ökat betydligt. Samt mat osv
Ja, jag fick avslag på den ansökan också.
Min ökning var lite lägre än din men hade fått högre hyra så mitt betalningsutrymme hade kanske ökat med 2500 kr (kommer inte ihåg exakt).
Har din hyra ökat med en 1000-lapp så hamnar du ju på ungefär samma ökat betalningsutrymme som mig.

Beloppet för levnadskostnader (normalbeloppet och högkostnadsskyddet) räknas också om till aktuella nivåer så det sänker ju också det ökade betalningsutrymmet.

Senast ändrad:
Ja, jag fick avslag på den ansökan också.
Min ökning var lite lägre än din men hade fått högre hyra så mitt betalningsutrymme hade kanske ökat med 2500 kr (kommer inte ihåg exakt).
Har din hyra ökat med en 1000-lapp så hamnar du ju på ungefär samma ökat betalningsutrymme som mig.

Beloppet för levnadskostnader (normalbeloppet och högkostnadsskyddet) räknas också om till aktuella nivåer så det sänker ju också det ökade betalningsutrymmet.

Okeej. Hyran har ökat drygt 600 såg jag nu. Så inte jättemycket.

Ja precis. Hoppas man slipper betala mer. Skulle underlätta att få lite marginal.

Ursäkta jag kapar din tråd men undrar ungefär en liknande fråga, har skuldsanering sedan april i år, är inneboende idag och hyresvärden ska flytta till en annan stad och har erbjudit mig att flytta med då jag har svårt att få egen lägenhet. Min fråga är tror ni kf kommer godkänna samma hyra i den andra lägenheten plus att jag måste lägga ut mer pengar för tåg/buss då jag måste ta mig till jobb. Behöver köpa skånekortet, någon som vet om det brukar vara ett problem?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp