Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ja det hände mej i början av min skuldsanering. Ett par månader efter att den vunnit laga kraft begärde Collector omprövning alt upphävande av sanering. Deras skäl var att jag året innan jag fick skuldsanering hade tjänat mkt mer än vad som jag (i samråd med min handläggare..) uppgav som månadsinkomst.
Jag fick förklara för den handläggare som hade hand om omprövningen varför inkomsten skilde sej. Under åren före jag ansökte om sanering så jobbade jag som en tok. Hade en period tre jobb o jobbade i dag o natt och tog knappt ut nån semester utan tog ut semestern i pengar ist. Allt för ekonomins skull. Det höll inte så klart o min kropp sa ifrån. Detta förklarade jag också både i samband med att min ansökan om sanering utreddes eftersom det var en fråga som kom upp då oxå o även till den som hade hand om ompröv. Att detta inte längre var ett alternativ då både knoppen o kroppen sagt ifrån.
Det blev avslag på borgenärens omprövning. Jag är klar med min sanering sedan maj-22.
Kan lägga in 2 fall av faktiska exempel från ett dokument från KFMs rättsavdelningen: (en rättslig promemoria som anses som ett vägledande rättsligt ställningstagande vad gäller omprövningar)
Fall 1: Borgenär ansökte om upphävande av skuldsaneringen eftersom gäldenären hade missat betalningar under 6 månader (totalt ca 12 000 kr) på grund av separation och ökade kostnader. Gäldenären betalade igen skulden under handläggningen. Utfall: Tingsrätten avslog borgenärens ansökan. Avvikelsen bedömdes som ringa och skuldsaneringen bibehölls.
Fall 2:s Borgenär ansökte om upphävande av skuldsaneringen eftersom gäldenären hade missat betalningar under 7 månader (totalt ca 3 900 kr). Missarna berodde på barnets sjukdom/handikapp, flytt till annat nordiskt land samt tekniska problem med överföring av betalningar. Gäldenären betalade igen skulden under handläggningen. Utfall: Tingsrätten avslog borgenärens ansökan. Omständigheterna ansågs ursäktliga och skuldsaneringen bibehölls.
*Sammanställt med AI (Supergrok 4.2 - men har själv läst igenom och kollat att detaljerna stämmer)