Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning av skuldsanering !

Jag har under snart 5 års tid en skuldsanering , nu när den snart är avklarad så har Axactor skickat in och begärt en omprövning av skuldsanering för att jag under 2023 hade en betydligt högre inkomst. Detta året låg jag under vårdnadstvist och valde att jobba mer för att inte dra på mig nya skulder . Är det någon som har råkat ut för samma och vad hände med eran skuldsanering?

Jag har under snart 5 års tid en skuldsanering , nu när den snart är avklarad så har Axactor skickat in och begärt en omprövning av skuldsanering för att jag under 2023 hade en betydligt högre inkomst. Detta året låg jag under vårdnadstvist och valde att jobba mer för att inte dra på mig nya skulder . Är det någon som har råkat ut för samma och vad hände med eran skuldsanering?

Verkar vara som att just Axator omprövar ganska ofta.

Hur pass mycket högre inkomst hade du 2023?

Alltså vad angav du att du hade i lön och hur mycket mer hade du?

Verkar vara som att just Axator omprövar ganska ofta.

Hur pass mycket högre inkomst hade du 2023?

Alltså vad angav du att du hade i lön och hur mycket mer hade du?
Det året hade jag 8000 kr i månaden extra, då jag låg i en ofrivillig vårdnadstvist . Samt att bara dieseln öka med nästan 10 kr. Sen flytta mina 2 tonårskillar hem igen och matkostnaden dubbla nästan. Jag har förklarat detta för Kronofogden och varför jag valde att jobba så mycket extra, samt skickat in resterande 4 år som jag har legat där jag skulle i årsinkomst enligt skuldsaneringen . Slår du ut dessa 5 år har min inkomst inte ökat något , utan snarare ligger jag under om man jämför priserna med när skuldsaneringen gick igenom. Detta är så tråkigt för jag har verkligen kämpat för att få ihop dessa 5 år

Var det i början av saneringen du tjänade mer ? Eller typ sista året ? Själv så tjänade jag ca 9000 kr mer per månad förra året 2024 . Har dock själv omprövat att jag skulle tjäna ca 600k ! Men blev 626k ! Och enligt beslutet så skulle det bli 2700 kr mer att betala men ansågs för liten höjning ! Men skulle nån ompröva nu sista året då blir det säkert att betala ca 4000 kr ett extra år ! Fick en 3 årigplan med ! Så skulle inte vara hela världen känner jag . 4000 istället för 15 500 kr varje månad skulle vara stor skillnad att betala in . Tjänade du bara mer ett år ? 8000 kr brutto eller netto ?

8.000 extra i månaden = 100 000 per år. Det är rätt rejält.

Om man omprövar och det blir nekat, får alla gäldenärer i beslutet info om att jag själv ansökt men kfm nekat min omprövning? Ex för att betala mer vid löneökning, så inte dom kommer 1-2 år senare o försöker ompröva samma sak

Tror du kan vara lugn. Ditt fall gäller punk 6 och 7.

48 § På ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen får beslutet om skuldsanering upphävas eller, i fall som avses i 6 och 7, ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2–6

De har 5 år på sig att skicka in sin överklagan (från inledande), se till så den dels är korrekt utformad enligt lagen om skuldsanering (axactors) och se om du kan dryga ut på tiden.

Senast ändrad:
8.000 extra i månaden = 100 000 per år. Det är rätt rejält.
Allt beror på också hur mycket dina utgifter ökat ! Som i mitt fall då omrövade jag från 516k till 600k ! Skulle endast kunna behöva 2700 kr mer ! Just för hyran gått upp 1600 kr , även förbehållsbeloppen har ökat rejält på 2 vuxna o 2 barn . Så i slutändan blir det oftast inte så mycket. Sen är det ju skatt på dom 100k. Säg det är 70k kvar efter skatt delat på 12 . Då är det 5800 kr per månad !

Axactor skickade också in en omprövning på min skuldsanering år 2023 när dem tyckte att jag tjänade för mycket under året.
Jag gjorde en omprövning på min måndagslön på 40k men och fick avslag men det blev istället ca 43k det året.
Sen skickade jag en omprövning igen förra året 2024 på en omprövning att jag tjänade ca 42k det va då KFM ringde upp och sa nu i NOV att Axactor hade gjort en omprövning på mig och begärt att min betalningsplan skulle ändras eller hävas.
Jag sa till handläggaren att jag fick en bonus under sommaren och en under julen det va därför min årslön låg på 519k fördelat på 12månader blev 43k.
Men det verkade inte dem bry sig och jag fick därför betala in en engångsbelopp nu i Jan på 75k alternativ en förlängning på betalningsplanen jag valde dock en engångsbelopp och överklagade mitt beslut till tingsrätten som hävde KFM beslut och det ursprungliga beslutet om skuldsanering gäller. Sen har jag inte hört något mer så jag vet inte om min första betalningsplan eller om jag ska vänta in ett nytt beslut från KFM nu, Fick beslutet från Tingsrätten nu i mitten av feb.

Axactor skickade också in en omprövning på min skuldsanering år 2023 när dem tyckte att jag tjänade för mycket under året.
Jag gjorde en omprövning på min måndagslön på 40k men och fick avslag men det blev istället ca 43k det året.
Sen skickade jag en omprövning igen förra året 2024 på en omprövning att jag tjänade ca 42k det va då KFM ringde upp och sa nu i NOV att Axactor hade gjort en omprövning på mig och begärt att min betalningsplan skulle ändras eller hävas.
Jag sa till handläggaren att jag fick en bonus under sommaren och en under julen det va därför min årslön låg på 519k fördelat på 12månader blev 43k.
Men det verkade inte dem bry sig och jag fick därför betala in en engångsbelopp nu i Jan på 75k alternativ en förlängning på betalningsplanen jag valde dock en engångsbelopp och överklagade mitt beslut till tingsrätten som hävde KFM beslut och det ursprungliga beslutet om skuldsanering gäller. Sen har jag inte hört något mer så jag vet inte om min första betalningsplan eller om jag ska vänta in ett nytt beslut från KFM nu, Fick beslutet från Tingsrätten nu i mitten av feb.
Hur kom de fram till 75 000? Vilken månadslön hade du i beslutet och när/datum fick du beslut?skus beslut alltså

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp