Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning av skuldsanering med kort tid kvar.

Hej.

Det finns en ganska hög sannolikhet att jag kommer få en bonus utbetald när jag endast har 2 (eventuellt 3) månader kvar av skuldsaneringen. Jag kommer inte att veta huruvida bonusen betalas ut förrän någon gång i mitten på utbetalningsmånaden.
Bonusen är i storleksordningen från 0,5-1 månadslöner.

I nuläget är handläggningstiden för omprövningar 4 månader. Om jag skickar in en omprövning, men det inte fattas något beslut innan min skuldsanering är färdig, kommer jag att få behålla pengarna då?
Å ena sidan tycker jag det låter självklart att jag inte ska behöva betala in pengar i efterhand, å andra sidan så har ju pengarna de facto betalats ut när jag har en aktiv skuldsanering, och det verkar lite "för bra för att vara sant" för min del om jag skulle få behålla pengarna enbart pga de långa handläggningstiderna.

Kontakta handläggaren på kfm och gör en ansökan om omprövning, rimligtvis är väl det enda som KAN hända i så fall är väl att du får betala in de pengarna när de gjort omprövningen.

För du har gjort allt du skall och kan.

Inte ljugit eller undanhållt nått.

Hej.

Det finns en ganska hög sannolikhet att jag kommer få en bonus utbetald när jag endast har 2 (eventuellt 3) månader kvar av skuldsaneringen. Jag kommer inte att veta huruvida bonusen betalas ut förrän någon gång i mitten på utbetalningsmånaden.
Bonusen är i storleksordningen från 0,5-1 månadslöner.

I nuläget är handläggningstiden för omprövningar 4 månader. Om jag skickar in en omprövning, men det inte fattas något beslut innan min skuldsanering är färdig, kommer jag att få behålla pengarna då?
Å ena sidan tycker jag det låter självklart att jag inte ska behöva betala in pengar i efterhand, å andra sidan så har ju pengarna de facto betalats ut när jag har en aktiv skuldsanering, och det verkar lite "för bra för att vara sant" för min del om jag skulle få behålla pengarna enbart pga de långa handläggningstiderna.
Med så lite tid kvar skulle inte jag göra någon omprövning. Du vet ju inte ens nu hur stor denna bonus kommer bli så att skicka in omprövning nu för nått som ev kommer hända längre fram ser jag som meningslöst. Dessutom så syns ju inte denna ev ökning för borgenärer förrän nästa år då din deklaration är klar.

Kontakta handläggaren på kfm och gör en ansökan om omprövning, rimligtvis är väl det enda som KAN hända i så fall är väl att du får betala in de pengarna när de gjort omprövningen.

För du har gjort allt du skall och kan.

Inte ljugit eller undanhållt nått.
Man har ingen handläggare när man har skuldsanering dock

Jag hade frågat arbetsgivaren/lönekontoret om dom kan betala ut bonusen senare.

Vet dom att du har skuldsanering så kan du ju bara säga som det är. Att den är klar på ett par månader och att du vill behålla pengarna, delvis få den utbetald efteråt.

Vet dom inte att du har skuldsanering så säg kanske att du vill ha bonusen i Januari av skattemässiga skäl på nya deklarationsåret och att du redan kommer ha en hög restskatt nästa år som det ser ut nu, vill därför undvika mer restskatt.

Får du den utbetald efter saneringen är avslutad är det ju helt lugnt. Bra startkapital med

Tack för alla svar.

Jag kommer från ett spelmissbruk, så jag vill helst försöka undvika att "tänja gränser" (be om flytt av bonus eller undvika att säga något, och hoppas ingen kollar upp mig månadsvis). Inte för att jag nödvändigtvis inte tror det skulle gå, men efter ett liv av lögner vill jag försöka hålla mig ifrån det så mycket jag kan.

Så jag kommer att skicka in en omprövning (när det är dags). Jag och min familj har sagt att vi ska åka iväg på en semester när allt är klart, lite för att stänga det här kapitlet i livet. Och jag är lite nyfiken på hur stor reskassan blir helt enkelt
Jag ska ställa frågan till kronofogden. Jag uppdaterar i tråden när jag får ett svar.

Tack för alla svar.

Jag kommer från ett spelmissbruk, så jag vill helst försöka undvika att "tänja gränser" (be om flytt av bonus eller undvika att säga något, och hoppas ingen kollar upp mig månadsvis). Inte för att jag nödvändigtvis inte tror det skulle gå, men efter ett liv av lögner vill jag försöka hålla mig ifrån det så mycket jag kan.

Så jag kommer att skicka in en omprövning (när det är dags). Jag och min familj har sagt att vi ska åka iväg på en semester när allt är klart, lite för att stänga det här kapitlet i livet. Och jag är lite nyfiken på hur stor reskassan blir helt enkelt
Jag ska ställa frågan till kronofogden. Jag uppdaterar i tråden när jag får ett svar.
Låter som en riktig klok plan!
All lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp