- Meddelanden
- 118
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 112
Jag verkar ha varit otydlig då fler verkar ha missförstått.Har du omprövat att du vill betala mer och angett din inkomst. Nu då det är godkänt så ska du överklaga det?
Visa bilaga 5160
Har du ett ökat betalningsutrymme på minst 4000kr så skulle jag säga att det är högst osannolikt att du får igen en överklagan på en godkänd omprövning som du själv korrekt har gjort.
Jag fattar förstås argumentet att man vill behålla så mycket som möjligt (det vill vi alla antar jag). Men har du gjort en korrekt omprövning som blivit korrekt godkänd och du har kvar ungefär rätt normalbelopp + buffert på totalt ca 7000 kr finns inget att överklaga på din egna omprövning i min mening.
I beslutet jag har fått finns två förbeloppsberäkningar. I den ena beräkningen anges den lön jag har idag och har en månadslön med uppgifter hämtade från Skatteverket. Denna förbeloppsberäkning anger att betalningsutrymmet har ökat till 3700 kr från början av min skuldsanering. I den andra beräkningen där KF har angett en annan månadslön som är högre än vad jag har idag (600 kr mer). Det innebär att med den andra beräkningen har jag ett betalningsutrymme på 3700+600= 4300 kr. Det är den andra beräkningen de har utgått ifrån för att anse att min ekonomiska situation har väsentligt ändrats.
Det är av detta skäl jag startade tråden. Jag tycker det först och främst är konstigt med två förbeloppsberäkningar och att det är den andra förbeloppsberäkning med en månadslön som jag inte har som ligger till grund för beslutet. Att jag självmant velat göra en omprövning gör jag ju enbart för att jag vill försäkra mig om att jag har rätt att behålla beloppet utöver normalbelopp+buffert. Hade jag haft den lön som anges i förbeloppsberäkning nr 2 så hade jag självklart inte haft några invändningar. Men nu är inte sådant fallet.
Senast ändrad: