Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning - 4000-5000 Brutto/netto

Hej,

Nu ställer jag möjligtvis en lite smått dum fråga. Men jag sitter och funderar på om jag ska skicka in en omprövning eller inte...

Har sett artikeln där det står att man ska begära in en omprövning om man har ett ökat betalningsutrymme på 4000-5000kr. Men detta måste väll betyda en löneökning på 4000-5000kr netto?

Mina förutsättningar vid förra omprövning:
Bruttolön: 23.000
Nettolön: 18.321
Hyra: 7398

Mina förutsättningar idag:
Bruttolön: 27.000
Nettolön: 21.352
Hyra: 7757

Jag har alltså en ökad brutto på 4.000, men 3641 om man räknar med hyresökning. Men jag har ett ökat betalningsutrymme på 2672 om man räknar netto och räknar med hyresökning, alltså inte grund för att ompröva?

Vad hade ni gjort? Vill givetvis inte att en borgenär omprövar och jag riskerar att åka på något - samtidigt är 2672kr väldigt fint att ha extra när man redan har det tajt.

Inte alls nån dum fråga.
Det är lite gränsfall men mitt råd är att begära omprövning.
Troligtvis är ökningen för liten för att räkna om allt och du får avslag (och fortsätta med
nuvarande betalningsplan).

Hej,

Nu ställer jag möjligtvis en lite smått dum fråga. Men jag sitter och funderar på om jag ska skicka in en omprövning eller inte...

Har sett artikeln där det står att man ska begära in en omprövning om man har ett ökat betalningsutrymme på 4000-5000kr. Men detta måste väll betyda en löneökning på 4000-5000kr netto?

Mina förutsättningar vid förra omprövning:
Bruttolön: 23.000
Nettolön: 18.321
Hyra: 7398

Mina förutsättningar idag:
Bruttolön: 27.000
Nettolön: 21.352
Hyra: 7757

Jag har alltså en ökad brutto på 4.000, men 3641 om man räknar med hyresökning. Men jag har ett ökat betalningsutrymme på 2672 om man räknar netto och räknar med hyresökning, alltså inte grund för att ompröva?

Vad hade ni gjort? Vill givetvis inte att en borgenär omprövar och jag riskerar att åka på något - samtidigt är 2672kr väldigt fint att ha extra när man redan har det tajt.
Du skriver vid ”förra omprövning”.
Så du har alltså redan omprövat en gång, och då antar jag dom kom fram till att du skulle betala mera?
Jag tänker att om du inte fick betala in mer efter den omprövningen så är det väl beslutet innan det du får räkna på, netto alltså.

Om jag räknar rätt har betalningsutrymmet ökat med bara 2672.
Detta borde inte ge ändring av betalplanen om jag fatta tidigare diskussionor om ämnet någorlunda rätt.
Men jag hade också skickat in en omprövning, att riskera skusan är det sista man vill...

En fråga, låt säga att jag ökar mina inkomster med 2500 begär omprövning på grund av det. Får "avslag".

Blir det då lite prejudikat likande då så om en fordringsägare åberopar ökad inkomst så blir det samma beslut eller prövas ALLA omprövningsbegäranden enskilt så att säga.

Jag skulle tycka det var skönt att veta att en ökning på 2500 i specifika fallet var ok med kfm och slippa oroa sig för fodrinngsägarnas eventuella omprövningar.

Jag vet att det står nått med 4000-5000 ökning.

Notera att ökat betalutrymme räknas exklusive normal löneökning, så den årliga löneökningen ska räknas bort…

Notera att ökat betalutrymme räknas exklusive normal löneökning, så den årliga löneökningen ska räknas bort…
Så säg man tjänar 2k i snitt mer per månad under året ! Och en löneökning är på 1200 kr ! Då har man bara tjänat 800 kr för mycket per månad ?

Så säg man tjänar 2k i snitt mer per månad under året ! Och en löneökning är på 1200 kr ! Då har man bara tjänat 800 kr för mycket per månad ?
Det där är jag ytterst tveksam till om det är rätt. Jag tror nog att om både normal löneökning plus att man får ett ytterligare påslag så räknas det ihop. Skusan vet ju inte hur stor ens normala ökning varit så det är inget de drar ifrån innan de räknar ut.

Det där är jag ytterst tveksam till om det är rätt. Jag tror nog att om både normal löneökning plus att man får ett ytterligare påslag så räknas det ihop. Skusan vet ju inte hur stor ens normala ökning varit så det är inget de drar ifrån innan de räknar ut.
Räknat ut att min snittlön efter december kommer vara 45k ! Och jag angav 43k ! Frågan är om man verkligen ska behöva ompröva för 2k brutto mer som ökning per månad ?

Det ska vara en betydande ökning som inte kunde antas vis skuldsaneringens beslut. Den årliga löneökningen enl avtal är inte en sådan ökning…

”Med väsentlig förbättring menas till exempel en betydande inkomstökning, en större vinst, ett större arv eller liknande. Normala årliga löneökningar kan inte leda till att ett beslut om skuldsanering ändras eller upphävs

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp