- Meddelanden
- 57
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 52
Tjena!
Hoppas detta är rätt forum för ämnet , men jag kan tänka mig att ”Fritt” är ett stort ämne
Jag bor idag i en hyresrätt i en storstad.
Det är några grannar som frågade om jag var nyfiken på att hjälpa till med att kolla intresset för ombildning till bostadsrätt i vårat område. Jag har några frågor och idéer som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Hoppas inte det blev för snurrigt
Hoppas detta är rätt forum för ämnet , men jag kan tänka mig att ”Fritt” är ett stort ämne

Jag bor idag i en hyresrätt i en storstad.
Det är några grannar som frågade om jag var nyfiken på att hjälpa till med att kolla intresset för ombildning till bostadsrätt i vårat område. Jag har några frågor och idéer som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
- Har hört att det finns konsulter för sådan här tjänster. Tips på sådana? Bra och dåliga erfarenheter tack. Finns det skurkar man skall passa sig för i den branschen?
- Vad tar dom ungefär för att hjälpa till med det?
- Är det alltid en bra affär att ombilda sin lägenhet till bostadsrätt ? (Rent ekonomiskt)
- Stämmer det att man inte behöver kontantinsats för det eventuella köpet? Banken skall tydligen se säkerheten i att du redan bor i lägenheten du köper?
- Är det någon som kan tipsa om vad man mer skall tänka på?
- Någon som gjort det själv?
- Det jag vet är att man vid en omröstning bland oss grannar, så måste 2/3 rösta ja för att det skall bli någonting.
- Hyresvärden måste självklart även vilja sälja för att det ska bli något. Ringer jag själv till dom och frågar om det finns intresse för att de ska sälja? Eller skall jag kontakta dessa konsulter , så sköter dom ”allt snack”?
- Vad jag förstått det som så får man chansen att köpa sin bostadsrätt för ca 70% av värdet?
Hoppas inte det blev för snurrigt