Ombildning till bostadsrätt?

Tjena!
Hoppas detta är rätt forum för ämnet , men jag kan tänka mig att ”Fritt” är ett stort ämne :)

Jag bor idag i en hyresrätt i en storstad.
Det är några grannar som frågade om jag var nyfiken på att hjälpa till med att kolla intresset för ombildning till bostadsrätt i vårat område. Jag har några frågor och idéer som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

• Har hört att det finns konsulter för sådan här tjänster. Tips på sådana? Bra och dåliga erfarenheter tack. Finns det skurkar man skall passa sig för i den branschen?
  • Vad tar dom ungefär för att hjälpa till med det?
  • Är det alltid en bra affär att ombilda sin lägenhet till bostadsrätt ? (Rent ekonomiskt)
  • Stämmer det att man inte behöver kontantinsats för det eventuella köpet? Banken skall tydligen se säkerheten i att du redan bor i lägenheten du köper?
  • Är det någon som kan tipsa om vad man mer skall tänka på?
  • Någon som gjort det själv?
  • Det jag vet är att man vid en omröstning bland oss grannar, så måste 2/3 rösta ja för att det skall bli någonting.
  • Hyresvärden måste självklart även vilja sälja för att det ska bli något. Ringer jag själv till dom och frågar om det finns intresse för att de ska sälja? Eller skall jag kontakta dessa konsulter , så sköter dom ”allt snack”?
  • Vad jag förstått det som så får man chansen att köpa sin bostadsrätt för ca 70% av värdet?

Hoppas inte det blev för snurrigt :)

Allt beror ju helt på om ägaren vill sälja och till vilket pris.

De flesta som gjort bra pengar är ju när kommunala bostadsbolag dumpar sin gamla fastigheter.

Kan definitivt inte svara på alla frågor men ska försöka vara behjälplig i några

ja- det är i regel lönsamt att köpa loss sin hyresrätt, i regel får man köpa loss dessa till allt från mellan ca 50-80% av rådande marknadsvärde, så för att besvara följdfrågan: det är därför du inte behöver en handpenning, banken har redan sin säkerhet.

ren spekulation men man bör nog kolla upp vad man får för avgift vid ombildning. Kan bli högt som tusan då den ska hantera allt underhåll, sophämtning, brandskydd, kostnader för marken om det inte är friköpt etc.

två stora konsulter som kanske jobbar med detta kanske skulle kunna vara WSP och ÅF (numera AFRY)(inte säkert)

ordförande i styrelsen tar väl i regel med ägaren men du kanske har den positionen.
Bor själv i en HSB föreningen som blev ombildad till BR och personligen är jag helnöjd!

skriv gärna och berätta hur det går till oss här i tråden

Det första steget är inte tagit ännu. Tänkte knacka dörr senast nästa vecka. (Är ca 50 lägenheter totalt) . ”Ryktet” säger att många vill vara med. Ska se vad dom säger när jag knackar på. Tänkte att efter detta så kan jag ringa hyresvärden och säga att si och så många av oss är intresserade av att bilda en bostadsrättsförening och köpa loss fastigheterna (Om det nu är mer än 2/3 då)

Jag tänkte kolla runt lite med olika konsultbolag och se om något av dem kan hjälpa till vid det skedet.
Det verkar vara en himla massa avtal och regler man måste ha koll på. Den kunskapen saknar tyvärr jag. Har aldrig gjort något liknande innan.

Det verkar som om dessa konsulter endast tar betalt OM det blir en bostadsrätt och isåfall tar betalt av hela föreningen som skapats? Har inte riktigt klurat ut hur mycket dom brukar ta betalt ännu.

Jag kommer självklart skriva här hur det går.

Hej

Vi ombildade i vårt hus för några år sedan!
Föreslår att ni går ihop er grannar, har möte och bildar en bostadsrättsförening som ni sen registrerar på Bolagsverket.
Ni får då bilda en styrelse och ni skaffar er några stadgar som ni också registrerar. Vi tog bara några mönsterstadgar.
Det räcker nog med 3 personer som registreras har jag för mig. Nån av er behöver registreras som revisor också om jag minns rätt.

Vi gjorde så, för vi hade hört att om man redan har en föreningen skulle man få förtur om fastigheten senare planerades att säljas.

Vi anlitade därefter konsulter som hjälpte oss med resten och som även hjälpte till att uppvaktade fastighetsägarna.
Vi kollade runt och tog offerter på ett par olika konsultfirmor för jämförelse. Det stämmer nog att de bara tog betalt om de lyckades få igenom en affär.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

Varför går fastighetsägarna med på att sälja? Tänker mig att om dom nu ville ha det sålt hade dom väl kunnat göra det innan dom uppvaktas av bostadsgästerna dom har?

Men det vore naturligtvis drömmen för alla i en hyresfastighet!

Varför går fastighetsägarna med på att sälja? Tänker mig att om dom nu ville ha det sålt hade dom väl kunnat göra det innan dom uppvaktas av bostadsgästerna dom har?

Men det vore naturligtvis drömmen för alla i en hyresfastighet!
Aldrig fattat varför heller. Kan tänka mig att de gärna säljer om de får mer än vad det är värt eller att de ser kommande kostsamma renoveringar som måste göras. Vore det ett attraktivt hus så bör ju andra hyresvärdar visat sitt intresse också.

Aldrig fattat varför heller. Kan tänka mig att de gärna säljer om de får mer än vad det är värt eller att de ser kommande kostsamma renoveringar som måste göras. Vore det ett attraktivt hus så bör ju andra hyresvärdar visat sitt intresse också.

För att fastigheterna kan bara ge en viss avkastning i detta land. Handlar oftast om att få loss kapitalet till annat. Kommunala bolag har oftast ideologiska skäl men även ibland att få loss pengar till annat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp