Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Om man bestrider ett föreläggande

Hej,

Om man bestrider ett föreläggande och dom inte svara på bestridan så avslutar ju detta från kronofogden efter 4 veckor. Men ligger föreläggande kvar som att det varit ett föreläggande hos kronofogden. Tex om jag ringer dit så säger dom att det senaste föreläggande var detta då eller är det borta helt från registret.. Hoppas ni förstår vad jag menar:)

Jag förstår vad du menar :)
Jag vet inte exakt men jag tror starkt att det kommer att ligga kvar.
Den som bäst kan svara på din fråga är ju kfm, så ring och fråga.

Saken är denna att ett föreläggande är bara ett förläggande om att svara och har inget med betalningsansvar att göra.

Normalt, det man kan se i en kreditupplysning är om och i så fall (antal) ansökningar som finns och till vilket belopp. Ansökningarna i sig innebär inte att det finns ett betalningsansvar. Men ansökningarna kan vara ett hjälpmedel att se att allt kanske inte står rätt till innan det har hunnit till ett utslag. En ansökning är inte lika med en betalningsanmärkning.

Svarar inte motparten på bestridande och inte väljer att gå vidare till tingsrätten för fastställande så kommer ansökan att försvinna.

Det är inte helt ovanligt att både privatpersoner och företag får ansökningar på sig där det inte finns en korrekt fordran bakom. Det visar sig sedan (om det går så långt) när man låter tingsrätten avgöra betalningsansvar.

Tack Dunkey!

Så eftersom jag bestridit ett felaktigt inkasso från ett blufföretag så försvinner denna föreläggande om dom inte svara, och om dom mot förmodan bestrider tillbaka då möts vi i tinget.
Då har jag fattat dig rätt?:)

Ja :)

Det är inte föreläggandet som registreras utan det är ansökan samt vilket belopp. Ansökan som jag skrev tidigare är inget betalningsanmärkning men registreras ändå av upplysningsföretagen samt att man kan få denna uppgift om man ringer kronofogden.

Ansökan försvinner direkt när ansökan förfaller t.ex. du bestrider och motparten inte i tid tar det vidare till tingsrätten.

Har någon privatperson eller företag 1 st. ansökan på ett antal tusenlappar och för övrigt inga betalningsanmärkningar behöver det inte betyda något. Har denne plötsligt 10 st. eller beloppen början bli betydande då kan man anta att något är på gång.

Rent logiskt, om inte ansökan skulle försvinna så skulle oseriösa aktörer kunna utpressa med falska ansökningar.

Ansökan registreras inte av kreditupplysningsföretagen för privatpersoner.

Tack Dunkey!

Så eftersom jag bestridit ett felaktigt inkasso från ett blufföretag så försvinner denna föreläggande om dom inte svara, och om dom mot förmodan bestrider tillbaka då möts vi i tinget.
Då har jag fattat dig rätt?:)
Dom kan också välja att skicka vidare detta till tingsrätten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp