Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Olagligt att sticka utomlands med skulder?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lagen är väl inte skriven vart man är utan den gäller väl överallt så det är väl du som har missförstått texten.Så du menar på allvar att man inte kan bli dömd för det brottet när man har flyttat utomlands?
Man kan ju absolut bli dömd för det när man flyttar utomlands, det är ju inga konstigheter. Men inte på grund av att man flyttat utomlands.

Jag läste lagen som du länkade till först innan du började blanda in Lawline och andra forum.

Hur får du det till oredighet mot borgenär om någon med skulder flyttar utomlands?

Oredighet mot borgenär kan uppstå eventuellt vid tillfället du tog lånet/precis efter. Men om skulden redan har uppstått och om du sen flyttar till Spanien eller Turkiet eller vad vet jag vad i det skulle åtalspunkten vara? Hur ska åklagare kunna bevisa att du flyttade för att inte betala dina skulder utan tusen miljoner andra anledningar?

Lasseman har rätt och du har tyvärr fel i det här.

Personen frågade alltså "Kan man hamna i fängelse i Sverige för att inte betala skulder till KFM? Eller inte svara på brev eller stämningar?"
Du svarar att det kan man om man flyttar utomlands och att det är oredlighet mot borgenär. Det är det inte.

Man kan ju absolut bli dömd för det när man flyttar utomlands, det är ju inga konstigheter. Men inte på grund av att man flyttat utomlands.
Va vad är grejen då om man kan bli dömd när man har flyttat utomlands.Frågeställaren skrev innan genom att ta upp privata lån och sen flytta utomlands i ett tidigare inlägg. Så man kan inte bli dömd då? Vad är det ni vill få sagt jag skrev i mitt första inlägg att man kan bli dömd. Lagen är inte skriven beroende på vart man är i världen på den punkten.En jävla massa missförstånd från er på det.Jag skrev KAN.? Alltså jag menade att det kan vara oredighet mot borgenär och det är upp till 6 års fängelse i straffskalan. Tar man upp privata lån och sen flyttar utomlands och skiter i att betala så kan man bli dömd för det brottet.

Om man tar lån som man aldrig haft för avsikt att betala tillbaka uppfyller man kriterierna för bedrägeri BrB 9 kap 1 §
Man genomför en handling, genom att lämna vilseledande information, till vinning för sig själv och till motsvarande skada för annan.

Om man tar lån som man aldrig haft för avsikt att betala tillbaka uppfyller man kriterierna för bedrägeri BrB 9 kap 1 §
Man genomför en handling, genom att lämna vilseledande information, till vinning för sig själv och till motsvarande skada för annan.

Det är någonting helt annat. Patron skrev att det skulle handla om oredighet mot borgenär.

Va vad är grejen då om man kan bli dömd när man har flyttat utomlands.Frågeställaren skrev innan genom att ta upp privata lån och sen flytta utomlands i ett tidigare inlägg. Så man kan inte bli dömd då? Vad är det ni vill få sagt jag skrev i mitt första inlägg att man kan bli dömd. Lagen är inte skriven beroende på vart man är i världen på den punkten.En jävla massa missförstånd från er på det.Jag skrev KAN.? Alltså jag menade att det kan vara oredighet mot borgenär och det är upp till 6 års fängelse i straffskalan. Tar man upp privata lån och sen flyttar utomlands och skiter i att betala så kan man bli dömd för det brottet.

Ah du tänker så. Nej det är inte olagligt, läs lagtexten.

Att bli dömd för brottet kan man bli om man bor utomlands, det förutsätter ju givetvis att man begått brottet också.
Är ungefär som rattfylleri, du kan dömas för rattfylla i Vetlanda även om du bor i Venedig.

Det är någonting helt annat. Patron skrev att det skulle handla om oredighet mot borgenär.
Inte DET att det KAN handla om oredighet mot borgenär är stor skillnad på det. Så här är en annan jurist som uttalat sig vad KAN man dömas för?

Bilagor

• Screenshot_2024-05-18-21-48-05-913_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-05-18-21-48-05-913_com.android.chrome.jpg
    681.8 KB · Visningar: 10
Ah du tänker så. Nej det är inte olagligt, läs lagtexten.

Att bli dömd för brottet kan man bli om man bor utomlands, det förutsätter ju givetvis att man begått brottet också.
Är ungefär som rattfylleri, du kan dömas för rattfylla i Vetlanda även om du bor i Venedig.
Ja men då är väl inte mitt svar fel det är väl inte riskfritt att flytta utomlands om man har skulder man inte avser att betala.Man kan fortfarande bli dömd för brott beroende på hur skulderna uppkom.Han skriver inte hur dom har uppkommit om man ska vara nitiskt i hans inlägg jag valde att svara på. Men i ett inlägg skrivet nån timme tidigare skriver ju han att han har i uppsåt att ta lån och flytta utomlands för att försöka förhindra och skita i att betala det.Det kan man bli dömd för och spelar ingen roll i världen vart man är. Det var väl det som var frågan sen håller ni på och vända ut och in på det. Ett av brotten man kan dömas för är det jag uppgav.

Bilagor

• Screenshot_2024-05-19-00-19-51-231_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-05-19-00-19-51-231_com.android.chrome.jpg
    628.4 KB · Visningar: 7
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp