Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nyttjande av kredit och nya skulder nära ansökan

tack för svar alla .
får helt enkelt försöka släcka de nya sms lånen innan jag ansöker .
Detta med ”Gynnande av borgenär” gäller väl bara under inledande ? tänker om dom begär kontohistorik och ser att jag avslutat ett par krediter precis innan jag ansökte och om de påverkar negativt på något sätt .

man ser ju alla möjliga mardrömsscenarion framför sig . Att man ska få leva på löneutmätning resten av livet och aldrig bli godkänd skuldsanering av någon anledning . Därför de tar emot så mkt att släppa. Tycker man läser så mycket skumt här där vissa verkar få sanering tämligen enkelt medans andra inte får de trots de har samma förutsättningar .
Ju mer du kan betala av innan inledande ju bättre är det. Det var iaf rådet jag fick från skuldrådgivaren i min stad

SMS-lån syns i regel aldrig på en UC och knappt sämre krediter med om typ 20.000:-

SMS-lån syns i regel aldrig på en UC och knappt sämre krediter med om typ 20.000:-
Vad som syns på en UC när man ansökt om skuldsanering är ointressant. Alla bolag man har lån hos inkl smslån kommer/ska att rapportera in till skusan den fodran dom har på gäldenären vid ett inledande och därmed oxå när lånet/krediten uppstod.

Kan vara rätt taktik. Sortera enligt datum och betala bort senaste lånet först, näst senaste lånet sen etc. Sen nämner du aldrig dom lånen åt någon.

Säg att du har 3 nya lån:

2023-10-01
2023-06-01
2022-12-01

Du betalar bort av dom: 2023-10-01 och 2023-06-01. Efter det mailar du om att stänga krediterna/kontot permanent och att du avropar lagen om GDPR för att dom ska ta bort all information om dig, där du slutbetalat.

När du skickar in ansökan så blir ditt senaste lån: 2022-12-01 som syns (dom du har betalat bort ska inte stå med). Du håller starkt vid att det också är din brytpunkt och att du inte tagit några lån efter 2022-12-01.
På så vis så kan du detta fall gå från senaste lånet 3 månader gammalt till senaste lånet 13 månader gammalt. Du "sparar/förflyttar din brytpunkt" 10 månader och har möjlighet att få skuldsanering mycket tidigare är tanken. Flera på forumet som nyttjat denna taktik.

Det händer, men väldigt sällan att KFM tar in transaktionshistorik från banken - nästan aldrig. Dom tar heller nästan aldrig UC/Bisnode och ser eventuella kreditupplysningar som du fortfarande har kvar vid ansökan som jag förstår. Men vill du vara säker på den så kan du söka skuldsanering när senaste UC/Bisnode är 7 månader gammal. För det tar 5 månader väntetid att hantera en ansökan. Delvis så har det gått 12 månader och alla kreditupplysningar har försvunnit vid eventuell granskning.
De kan inte ta bort allt med hänvisning till GDPR - informationen måste finnas kvar av många skäl; bokföringsmässigt (7 år), FI o s v. Det är en skröna att man kan plocka bort information hur som helst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp