Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nyttjande av kredit och nya skulder nära ansökan

Hej!
Vet att detta avhandlats i många trådar och förstår att det inte finns något konkret svar .

men jag undrar ändå om det är någon som fått skuldsanering i närtid av både nyttjande av krediter samt nya lån nära ansökan ?
De flesta lån ja har är 3-5 år gamla .. vissa äldre men sen har man ju omförhandlat , samlat , bytt banker osv genom åren så vissa lån ser mer färska ut på grund av det .
eller ja lånen är ju färska men inte skulden .

sen var jag tyvärr tvungen att nyttja ett par sms lån för några månader sedan samt har nyttjat ett kreditkort .

någon med ungefär samma sits som faktiskt fått skuldsanering utan att behöva vänta flera flera år ?
(Är kvalificerad i alla övriga parametrar)

Att ha tagit ett samlingslån för att samla gamla skulder blir ju ett nytt lån men du kan ju motivera detta isf att var för att samla o få ner kostnader. Jag hade nått sånt lån som var ca 1 år men kunde då säga motivera detta. Nu är ju det 7 år sen o mkt har hänt..Känns som det blivit lite hårdare.
Att du tagit nya lån, smslånen o nyttjat kreditkort i närtid är tyvärr inte positivt. Jag hade nog iofs nått kreditkort som nyttjades relativt nära. Kan ju va att det va inget nytt kreditkort som gjorde att det gick bra iaf. Tror inte heller det nämndes nått om det. Men som sagt 7 år sen o mkt har hänt.

Hej!
Vet att detta avhandlats i många trådar och förstår att det inte finns något konkret svar .

men jag undrar ändå om det är någon som fått skuldsanering i närtid av både nyttjande av krediter samt nya lån nära ansökan ?
De flesta lån ja har är 3-5 år gamla .. vissa äldre men sen har man ju omförhandlat , samlat , bytt banker osv genom åren så vissa lån ser mer färska ut på grund av det .
eller ja lånen är ju färska men inte skulden .

sen var jag tyvärr tvungen att nyttja ett par sms lån för några månader sedan samt har nyttjat ett kreditkort .

någon med ungefär samma sits som faktiskt fått skuldsanering utan att behöva vänta flera flera år ?
(Är kvalificerad i alla övriga parametrar)
Jag använde mitt kreditkort ända fram till ansökan och råkade blippa det efter också av misstag.
Gick bra med min ansökan, förklarade varför det varit så bara.

Att du har "ett par nya" är nog inte bra alls. Du har då inte ändrat ditt mönster och fortsatt att låna så det kan sätta stopp rejält. Är nog en sak om det är ett eller nyttjat lite på en kredit men flera talar nog start emot tyvärr

Jag hade purfärska krediter och några månader gamla lån när jag ansökte, handläggaren kommenterade aldrig ens det. Skuldsanering sedan aug -21.

När jag sökte så var mitt senaste lån 8 månader gammalt (det var också mitt minsta lån). Strax över ett år gammalt när dom gick igenom ansökan och godkände inledande. Näst senaste lånet var dock ca 20 månader gammalt.

Krediter slutade jag nyttja ca 2 månader innan ansökan. Var dock mindre belopp jag nyttjade i slutet. Vilket jag förklarade både i samtal och personligt brev med att jag var tvungen ha mat på bordet och undvika anmärkning för att få förstahandskontrakt och säkerställa boende att gå igenom en skuldsanering från.

Men att krediterna jag nyttjade var minimalt för att orsaka minimal skada för bankerna sista tiden.

Säger inte att det inte går men positivt och gör det lättare blir det absolut inte

tack för svar alla .
får helt enkelt försöka släcka de nya sms lånen innan jag ansöker .
Detta med ”Gynnande av borgenär” gäller väl bara under inledande ? tänker om dom begär kontohistorik och ser att jag avslutat ett par krediter precis innan jag ansökte och om de påverkar negativt på något sätt .

man ser ju alla möjliga mardrömsscenarion framför sig . Att man ska få leva på löneutmätning resten av livet och aldrig bli godkänd skuldsanering av någon anledning . Därför de tar emot så mkt att släppa. Tycker man läser så mycket skumt här där vissa verkar få sanering tämligen enkelt medans andra inte får de trots de har samma förutsättningar .

tack för svar alla .
Detta med ”Gynnande av borgenär” gäller väl bara under inledande ? tänker om dom begär kontohistorik och ser att jag avslutat ett par krediter precis innan jag ansökte och om de påverkar negativt på något sätt .

man ser ju alla möjliga mardrömsscenarion framför sig . Att man ska få leva på löneutmätning resten av livet och aldrig bli godkänd skuldsanering av någon anledning . Därför de tar emot så mkt att släppa. Tycker man läser så mycket skumt här där vissa verkar få sanering tämligen enkelt medans andra inte får de trots de har samma förutsättningar .
Nej det är bara positivt om du betalar bort innan inledande!

tack för svar alla .

Kan vara rätt taktik. Sortera enligt datum och betala bort senaste lånet först, näst senaste lånet sen etc. Sen nämner du aldrig dom lånen åt någon.

Säg att du har 3 nya lån:

2023-10-01
2023-06-01
2022-12-01

Du betalar bort av dom: 2023-10-01 och 2023-06-01. Efter det mailar du om att stänga krediterna/kontot permanent och att du avropar lagen om GDPR för att dom ska ta bort all information om dig, där du slutbetalat.

När du skickar in ansökan så blir ditt senaste lån: 2022-12-01 som syns (dom du har betalat bort ska inte stå med). Du håller starkt vid att det också är din brytpunkt och att du inte tagit några lån efter 2022-12-01.
På så vis så kan du detta fall gå från senaste lånet 3 månader gammalt till senaste lånet 13 månader gammalt. Du "sparar/förflyttar din brytpunkt" 10 månader och har möjlighet att få skuldsanering mycket tidigare är tanken. Flera på forumet som nyttjat denna taktik.

Det händer, men väldigt sällan att KFM tar in transaktionshistorik från banken - nästan aldrig. Dom tar heller nästan aldrig UC/Bisnode och ser eventuella kreditupplysningar som du fortfarande har kvar vid ansökan som jag förstår. Men vill du vara säker på den så kan du söka skuldsanering när senaste UC/Bisnode är 7 månader gammal. För det tar 5 månader väntetid att hantera en ansökan. Delvis så har det gått 12 månader och alla kreditupplysningar har försvunnit vid eventuell granskning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp