Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nytt utslag från Kronofogden under pågående skuldsanering – vad gäller?

Situation: inledd skuldsanering i april i år. Förslag har skickats och godkänts från min sida i maj. Betalar enligt plan medans jag väntar på beslut.

Min fråga/problemet: Ett nytt utslag och en ny delgivning har dykt upp, denna skuld ingår redan i planen. Jag citerar meddelandet från kronofogden här.

"Med anledning av att domstolen har undanröjt utslaget och återförvisat mål 01-******-25 till Kronofogden för fortsatt handläggning har Kronofogden öppnat ett nytt mål med målnummer 01-*******-25. Detta mål ersätter det tidigare målet. Kronofogden har skickat dementi till berörda kreditupplysningsföretag. Du har därför fått ett föreläggande och ett delgivningskvitto med posten i ett separat brev. Vänligen läs igenom och ta del av innehållet. Underteckna delgivningskvittot och skicka in till oss snarast. Om du anser att fordran är felaktig kan du invända mot (bestrida) föreläggandet (även om du tidigare har gjort det). I annat fall kan utslag eventuellt meddelas."

Jag har pratat med min handläggare samt två andra personer hos kronofogden angående detta, jag är ej juridiskt kunnig att kunna avgöra om jag ska bestrida detta eller ej, jag vill inte sätta käppar i hjulen för mig själv så att säga.
Skulden ingår som sagt redan i mitt förslag men har ersatts med ett nytt målnummer. Personal på myndigheten kan ej ge mig info på hur jag ska agera, då jag har rätt att göra vad jag vill så kan dom ej säga hur jag ska göra....
Är det någon som vet hur man bäst bemöter detta scenario?

Om skulden ingår i saneringen så hade jag inte gjort något.
Skulle dem kräva pengar i framtiden så kan du då bestrida med hänvisning att skulden ingår i skuldsanering.

Delgivning tror jag man alltid måste skriva på och erkänna att det finns ett betalningsföreläggande och det resulterar väll i ett utslag som ändå inte kan verkställas. Jag fick 9 utslag efter jag fick inledande (skrev på alla delgivningarna 1-2 dagar innan samtal) och tror inte jag kunde överklagat dom utslagen som kom långt efter inledande trots att alla skulder ingår. Däremot kommer utslagen aldrig kunna verkställas för utmätning (förutsatt jag klarar skuldsaneringen).

Skulle någon efter avslutad skuldsanering mot förmodan dumma sig och skicka in ansökan om verkställande på gamla utslag av skulder som ingått i skuldsaneringen blir det väldigt enkelt att överklaga med motivering att skulderna ingick i skuldsanering som är avklarad och att ingen rätt finns till att driva in pengarna

Jag fick oxå delgivning efter inledande. Jag tänkte lite naivit att skulderna ingick i saneringen så då behöver jag inte bry mej om det.
Det resulterade i besök av delgivningsman. När jag sa att jag har ju inledande sanering o skulden ingår förklarade hon att man måste skriva på ändå.

Det felaktiga är väl att skulden ingår i din skuldsanering, du verkar bestritt den eftersom du tyckte den var felaktig, då ska den inte ingå alls.

Det felaktiga är väl att skulden ingår i din skuldsanering, du verkar bestritt den eftersom du tyckte den var felaktig, då ska den inte ingå alls.
Nej jag har inte bestritt någonting. Det är dom själva som gjort detta då skuldbeloppet var felaktigt.

Det förklarar en del, blev fundersam i efterhand hur fasen man får till ett återförvisat utslag..

Skriva på ska du i vart fall göra.

Det förklarar en del, blev fundersam i efterhand hur fasen man får till ett återförvisat utslag..

Skriva på ska du i vart fall göra.
Ok, får göra det då. Men det är svårt att veta hur man skall agera. Har som sagt haft flera olika kontakter på KF men dom säger bara att man får göra som "man vill"

Ok, får göra det då. Men det är svårt att veta hur man skall agera. Har som sagt haft flera olika kontakter på KF men dom säger bara att man får göra som "man vill"
Kronofogden får inte ge juridisk rådgivning till varken sökande eller svarande.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp