Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Nytt smslån, savelend.se?

Ja mena om ja hade skrivit nån siffra fel då ja betalt å pengarna kommer till nån helt annan...då måste ja först hinna få det rätt inom 14 dagarsgränsen och ha lika mkt pengar igen till en ny betalning å sen försöka få tillbaka dom som försvann...å det tar väl antagligen inte en arbetsdag direkt. men men, nu vart det rätt iaf... Vad hjälper han Ludwigs namn? Det ser ja ju inte då ja betalar till "nån"...

Själv har jag inte ens fått någon faktura på lånet jag fick utbetalt förra veckan...
Mejla dom, dom svara på mejl bra iaf på vardagar, om inte, betala och ange personnr som meddelande på mottagarkonto.

Senast ändrad:
Ni innefattas antagligen inte av någon statlig insättningsgaranti vilket borde skrämma bort de flesta från att "spara" via ert företag då ni kan dra me pengarna när som helst å folk förlorar allt som "sparat" hos er. Även om ni ofrivilligt raserar ert företag...

Hej TourettesGuy!

Det stämmer att vi inte har någon insättningsgaranti eftersom vi aldrig får äganderätten till pengarna. Pengarna sätts in på ett klientmedelskonto, precis som för en mäklare och är fristående från oss som företag i det osannolika scenariot där vi skulle gå i konkurs. På klientmedelskontot hos Amfa däremot så omfattas pengarna av deras insättningsgaranti. Det betyder att om Amfa Bank går i konkurs så kan alla som satt in pengar där få ut upp till €100 000 tillbaka.

Att man inte har insättningsgaranti innebär inte att man kan försvinna med pengarna hur som helst, och som jag tidigare skrivit arbetar vi aktivt för att ge så mycket insyn som möjligt för våra användare, bl.a. genom samarbetet med KPMG, men självklart även berörda myndigheter.

Amfa bank har som sagt bara sysslar me bank verksamhet sen ett år tillbaka...att dom varit under olika namn och har div. problem nu å att ni tvingas anlita dom istället för en riktig bank visar ju på att det inte riktigt är seriöst...eller risken med er är stor...vilket ja antar kunderna som sparar hos er antagligen vet och har råd att ta.

Vi har varit i kontakt med väldigt många olika banker. Tyvärr har de flesta banker blivit mer restriktiva till att låta företag som vårt att öppna konto hos dem (de mumlar bl.a. något om konkurrerande verksamhet), något som inte bara drabbar oss, men även flera av våra branschkollegor. Vi arbetar kontinuerligt med att hitta nya samarbetspartners på banksidan för att ge en bättre service och snabbare utbetalningar åt er användare, men det är en långdragen process.

Å det här med penningtvätt...er verksamhet är ju som gjord för penningtvätt, och jag tror utan att svära att dom flesta som "sparar" hos er tvättar svarta pengar men lyckas dölja det å ni vet om det trots att ni i grunden kanske vill väl samtidigt som ni oxå vill gå med vinst.

Att säga att alla som sparar hos oss tvättar pengar tycker jag faktiskt är ett befängt påstående. Varför är det så svårt att tro att det finns personer som har kapital över (kom ihåg att vi varken har en minsta eller största summa som man kan spara utan vissa sätter bara in några hundralappar) och vill ha en bättre ränta än den man kan få på banken? Ett av de viktigaste åtaganden du har som finansiellt institut är att aktivt arbeta mot pengatvätt, något vi tar allvarligt på. Det är inte lättare att tvätta pengarna hos oss än hos en vanlig bank, snarare tvärtom då vi genom att vara en mindre aktör har en närmare relation till våra användare.

Får en känsla av att ni e ganska unga, i 20-25 års åldern å tagit er lite vatten över huvvet.

Jag tycker inte heller att åldern är relevant i sammanhanget. Även om Ludwig är under 25 år gammal har han mycket erfarenhet att driva företag. Han har inga domar mot sig eller tidigare konkurser. Dessutom samarbetar vi med flera personer och företag med lång erfarenhet för att bli ännu starkare på vissa områden.

Jag tycker inte att en försenad betalning orsakad av en tredjepart är skäl nog att anklaga någon för att ta sig vatten över huvudet även om vi självklart beklagar det inträffade. Vi håller tillsammans med Amfa Bank på att ta reda på varför fördröjningen inträffade.

För att ni ska få veta mer om Ludwig som VD kommer vi skriva en presentation om honom och vad han gör och har gjort tidigare inom kort.

Kan ni svara här kl tolv på natten kanske ni kan svara mejlen oxå, å betalar ni Amfa för deras tjänster borde dom kunna få in pengarna på kontot som utlovat...

Vår kundtjänst har öppet mellan 10 och 12, samt 13 och 16 på vardagar. Under den tiden svarar vi både på telefon och mail. Alla mail som har kommit in till oss före kl 16 får svar samma dag. Oftast jobbar vi även tider utanför detta (exempelvis när jag valde att gå in och svara på din post här på forumet), men vi har inte alltid möjlighet att svara på mail utanför dessa tider.

Å ja...faktiskt registerade ni min återbetalning fort..men ja var minst sagt orolig då ja betalade till helt okänd mottagare....som ja sa hög risk = extra bra el extra mkt problem om nåt går snett.

Jag lovar att vi jobbar hårt för att altid vara det förra, alltså extra bra och jag räknar med att vi genom att jobba på det sättet på sikt även kan bevisa att det inte är större risk att låna eller spara hos oss jämfört med någon av våra konkurrenter utan snarare det motsatta.

Själv har jag inte ens fått någon faktura på lånet jag fick utbetalt förra veckan...

När man startar ett stort och långt projekt som Savelend så måste man alltid prioritera vad man vill ska vara redo när man går "live". I vårt fall så beslöt vi att en av de funktionerna som inte behövde finnas från dag 1 var möjligheten för oss att automatiskt i systemet framställa en faktura, utan vi kände att vi kunde hantera det manuellt den första tiden.

Så här i efterhand kan man säga att det var ett misstag. Att hantera det stora antal ansökningar vi får har tagit väldigt mycket tid i anspråk och vi har pga. det hamnat efter stundtals. Nu ska dock alla fakturor för lån som betalades ut fram till och med i fredags förra veckan (den 21:a februari) vara utskickade.

Om du har några frågor kring detta är det bara att höra av sig till vår kundtjänst.

Ja mena om ja hade skrivit nån siffra fel då ja betalt å pengarna kommer till nån helt annan...då måste ja först hinna få det rätt inom 14 dagarsgränsen och ha lika mkt pengar igen till en ny betalning å sen försöka få tillbaka dom som försvann...å det tar väl antagligen inte en arbetsdag direkt. men men, nu vart det rätt iaf... Vad hjälper han Ludwigs namn? Det ser ja ju inte då ja betalar till "nån"...

Om du skriver en siffra fel så hjälper det oftast inte vilken bank du har, du kommer få problem oavsett. Snarare är det så att vi som en mindre aktör har lättare att identifiera just din insättning och kan hitta den om problemet ligger i det meddelande du har skrivit in.

Tack för alla era frågor, är det något mer ni undrar över så får ni gärna fortsätta ställa dem så återkommer vi hit och svarar så snart det är möjligt.

Med vänlig hälsning
Per

Savelend Sweden AB
026 222 28 38
info@savelend.se

Vad har ni för inkassobolag nu då?

Hej Oyster,

Efter diskussioner med ett flertal olika inkassobolag och efter att ha beaktat de bolag besökarna på lånforum rekommenderade i https://www.xn--lnforum-exa.se/f12/vilket-inkassobolag-tycker-ni-ar-bast-och-varfor-t2189/ så har vi förhandlat med Gothia och kommer använda oss av dem.

Vi kommer både att fakturera och sköta inkasso via Gothia. Detta kommer bland annat innebära att våra lånare får ett bankgironummer att betala in till och slipper således betala in till vårt bankkontonummer vilket, i vissa fall, har visat sig varit krångligt.

/Ludwig

Skickar ni ut massa sms på mobilen om påminnelser och liknande??
Eller är det bara vid registrering ni använder den?

Skickar ni ut massa sms på mobilen om påminnelser och liknande??
Eller är det bara vid registrering ni använder den?

I dagsläget använder vi SMS främst för verifiering, men vi jobbar ständigt för att få en bättre tjänst och det kan hända att vi utökar användningsområdet i framtiden om det är en önskad funktion och det bidrar till en förbättring för våra användare.

Med vänlig hälsning
Per

Savelend Sweden AB
026 222 28 38
info@savelend.se

Senast ändrad:
Inkasso

Hej Oyster,

Efter diskussioner med ett flertal olika inkassobolag och efter att ha beaktat de bolag besökarna på lånforum rekommenderade i https://www.xn--lnforum-exa.se/f12/vilket-inkassobolag-tycker-ni-ar-bast-och-varfor-t2189/ så har vi förhandlat med Gothia och kommer använda oss av dem.

Vi kommer både att fakturera och sköta inkasso via Gothia. Detta kommer bland annat innebära att våra lånare får ett bankgironummer att betala in till och slipper således betala in till vårt bankkontonummer vilket, i vissa fall, har visat sig varit krångligt.

/Ludwig

Kommer man kunna få en avbetalningsplan hos Gothia inkasso om lånet går dit?

Kommer man kunna få en avbetalningsplan hos Gothia inkasso om lånet går dit?

Hej!

Det går att få avbetalningsplan hos våra partners Arvato. Det absolut smidigaste är dock att Du hör av dig till oss innan din förfallodag och vi på så vi kan lösa det. På det viset undviker du en del extra uppgifter i form av påminnelseavgifter och inkassoavgifter.

Vänliga hälsningar
Ludwig

Jag har betalningsanmärkning, runt 60.000 inkomst i min nuvarande deklaration fick beviljat 6.000 KR utan några som helst problem endast föra en civiliserad dialog. fick betalningsanmärking då jag fick böter i 14 år's ålder vilken jag inte kunde betala då jag inte hade inkomst fanns ingen möjlighet, kan rekomendera saveland verkar kunna ge folk en chans till skillnad från alla andra sajter som nekar 500 kr för en betalningsanmärking när du får in 20.000 i månanden. så klanka inte ner på saveland!!! :d

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp