Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nytt beslut om förbehållsbelopp?

Jag fick beslut om löneutmätning i april. När kommer det göras en ny bedömning om förbehållsbelopp? Är det när skatteuppgifter för 2023 kommit in?

Kring årsskiftet kommer nya normalbelopp och det görs automatiska ändringar då.

28 november kom det besked om förbehållsbeloppen för 2023 så jag skulle misstänka det blir i slutet på november.

Ska bli intressant att se om man tar höjd för inflationen igen och lägger på 8-9%

Gäller detbäven om man har skuldsanering att man får ett nytt beslut att betala efter eller påverka det endast dem med löneutmätning?

28 november kom det besked om förbehållsbeloppen för 2023 så jag skulle misstänka det blir i slutet på november.

Ska bli intressant att se om man tar höjd för inflationen igen och lägger på 8-9%
Det får man ju hoppas, att det blir en hyffsad höjning även nästa år.

Det får man ju hoppas, att det blir en hyffsad höjning även nästa år.

Alltså i mitt fall gjorde det kanske 1200 i skillnad säg att det blir liknande i år är det 2500.

Det är naturligtvis positivt att man har mer att röra sig med men kontentan bör också bli att folks skulder kommer minska ännu mindre nu när folk får behålla mer på bekostnad utav utmätning.

Tänkte på just min egna inkomst och inte själva höjningen. När de kollar upp min inkomst och gör ny beräkning lixom. Om de gjorde en bedömning i april tar de då ett år till nästa ? Eller blir det oxå kring årsskiftet?

Gäller detbäven om man har skuldsanering att man får ett nytt beslut att betala efter eller påverka det endast dem med löneutmätning?
Gäller inte skuldsanering, där gäller beslutet man fått hela perioden.
Finns inget stöd för ändringar från kfms sida

Lånar tråden.
Om min tjej kommer in på sin utbildning som är 3 år så räknas ju inte CSN + studiebidrag som inkomst.

får jag då behålla vårt ”förbehållsbelopp” om 28500kr från min lön då och de utmäter allt över? Eller hur funkar det?

@Lasseman

Alltså i mitt fall gjorde det kanske 1200 i skillnad säg att det blir liknande i år är det 2500.

Det är naturligtvis positivt att man har mer att röra sig med men kontentan bör också bli att folks skulder kommer minska ännu mindre nu när folk får behålla mer på bekostnad utav utmätning.
Så är det ju. Men när helt nödvändiga saker som mat och el stiger så i kostnad så är deg ju inte möjligt att klara sig på hur lite som helst. Så att skulderna minskar mindre är ju en följd av inflationen såväl bland oss som är hos fogden och många andra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp