Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nytt år, vad är dina mål 2024?

Brukar inte ha nyårslöften: Men för mig är det dags att göra lite förändringar i livet under kommande år. Med det sagt så kommer jag inte börja med allt första Januari. Men jag kommer ha lite specificerade och ospecificerade mål under nya året att arbeta mot.

Ekonomi:

1. Viktigaste av allt för mig - Få igång skuldsaneringen. Inledande i början av november och har fått betalplan. Några steg kvar dock. hoppas alla godkänner den, jag får beslutad skuldsanering och sen att den blir verkställd 3 veckor senare innan jag vågar pusta ut. Annars blir det utmätning och ny ansökan.

2. Fortsätta och bli bättre på att bygga eget sparande, får jag igenom skuldsaneringen ska jag ALDRIG någonsin i mitt liv ha tomt på kontot igen, det vägrar jag. Det är inte bara ett nyårslöfte, det är ett permanent löfte skrivet i sten till mig själv.

Fritid/Intresse/Hobby:

3. Skaffa någon hemma-hobby/tidsfördriv som är billigare: Ljudböcker (Både fack och skönlitteratur) och är lite sugen på att eventuellt ta en vända tillbaka i tv eller datorspelens värld (Färdiga spel, inte pay2win). Får se hur det blir med det, känns som ett steg tillbaka då jag inte spelat på länge. Men det kan vara kul när man väl sätter sig in i något spel och man har ett billigt tidsfördriv för 400-700kr där man kan spendera allt mellan 50 till 100 timmar+ i GTA, Final Fantasy, Baldurs Gate, Zelda eller något annat, räcker ett bra tag om man kör några timmar i veckan i stället för slösa på annat. - Ska man sätta det i struktur så kanske 1 bok per månad och får köpa 1 spel varannan månad.

4. Mera intresse för mat, matlagning och matlådor.

5. Till skillnad från många som tänker resa så blir mitt löfte "ingen utlandsresa 2024" - Fokus på sparande kommande år, 2025 så kanske man unnar sig en resa om allt går bra.

Hälsa:

6. Ospecificerat: Men göra något som är positivt för hälsan under året. Kan bli promenad/löpa, gym, äta mer hälsosamt, dricka mindre alkohol, bättre sömn, tappa några kilon. Får se hur det blir: Men har bestämt att jag ska bli bättre på att ta hand om hälsan på ett eller annat vis.

Jobb/Karriärsmål:

7. Göra ett bättre resultat på jobbet under 2024 än under 2023.

8. Bli bättre att arbeta med kalendern

Socialt:

Inga förändringar: Rätt nöjd med vänner, kollegor etc som jag umgås lagomt mycket med, även antalet vänner och kontakter. Så inga specifika planer/mål på att nätverka. Lärt känna många bra personer under 2022 och 2023. Även blivit av med några gamla vänner (schyssta personer) som fortfarande lever i spelberoende, ett ämne som jag aldrig kommer beblanda mig med igen. Allt spel om pengar = red flag.

Senast ändrad:
Att slappna av och finna en inre frid vad gäller pengar och mitt förhållande till pengar. Trots att jag bara har sju inbetalningar kvar på skuldsaneringen (3-årig betalplan) så har min kropp inte glömt hur det var förr - jag får ångest, hjärtklappning och fan och hans moster när jag lägger in mina HELA SJU räkningar för betalning varje månad. Slappna av finnpajsare, you made it ❤️

Mycket som gått bra under 2023 för min del, till 2024 tänkte ja försöka bli av med mitt sista blancolån på cirka 100 tusen som lär bli färdigt i juni då jag lägger undan cirka 15-20 tusen i månaden. Får ny skattedeklaration med hög inkomst som kanske gynnar nåt fint framöver. Tänkte även göra en fin resa till sommaren på 6 veckor runt lite länder i Europa som klapp på axeln för att ja är helt skuldfri. Mot slutet av året vill jag gärna bli mer involverad i att spara i fonder och aktier så en crash-course på investeringsstrategier ligger på agendan.

Senast ändrad:
Går in i 2024 med en känsla av pepp. Pepp på att få ordning på ekonomin på allvar. Börja spara, och göra smarta val. Har i (nästan) hela mitt vuxna liv levt på ”existensminimum”, o nu har jag chansen att börja om på ny kula.

Mål 1: Spara ihop så mycket jag bara kan till en bil. Alltid åkt runt i opålitliga skithögar…

Mål 2: Unna mig och barnen en riktigt fin och minnesvärd semester.

Mål 3: Spara ihop en buffert på 50k. (Ca tre månaders utgifter)

Mina mål för 2024 är i dagsläget :
- Nytt jobb (behöver dagtid i och med pojkens funktionsnedsättning och framtida skola till hösten)
- Minska skuldbördan med 100.000kr
- Inte handla något på faktura på hela året.
- Promenera varje dag, för psyket efter intensiva år och npf utredningar som tagit all energi.
- Ta bättre hand om mig själv, kraschar jag så kommer det gå åt pipsvängen.
- Spendera mer tid med familjen och jobba mindre övertid.

Så med tanke på tråden om mål för 2025. Har ni nått era mål för 2024?

Så med tanke på tråden om mål för 2025. Har ni nått era mål för 2024?
Det konstiga är väl att jag inte hade några större mål i 2024, annat än att samla pengar på hög. Jag uppnådde mitt Stora Mål i december 2023, och i flera månader flackade jag omkring utan att veta riktigt vad jag skulle göra. Jag tror nog det tog ända till senvåren eller försommaren innan jag började artikulera några nya mål. Men, det var väl på sätt och vis bra eftersom jag varit så laserfokuserad i flera år innan. Att släppa allt det var bra för psyket, självkänslan, och nattsömnen.

Hoppas jag nått mitt mål för 2024, har dock sällan mål iofs. Men har dock en förhoppning om att få en beviljad skuldsanering innan 2024 är slut…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp