Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nystart efter skuldsanering, tips kring kreditkort.

Hej allihopa!

Den 1/6 går jag i mål med min skuldsanering och pricken försvinner äntligen.
Jag tjänar ca 500k/år och planerar nu för min framtida ekonomi.
Min tanke är att skaffa ett kreditkort för att använda som ett vanligt bankkort dvs handla allt på det men alltid nolla fakturan varje månad för att nyttja bonusar och försäkringar.

Jag har kikat på Bank Norwegian då det rekommenderas ofta, är det ett bra val 2026 eller finns det bättre alternativ för cashback/resor?
Hur stor kreditgräns bör jag söka? Jag har hört att man inte bör använda mer än 30% av den totala krediten för att inte skada sitt kreditbetyg, stämmer det?
Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Gör inte samma misstag som jag gjorde!
Började kolla runt på liknande,lån osv efter avslutad skuldsanering!.
Nu sitter jag här i skiten igen men det är hanterbart och om ca 2 år kommer jag kunnat betalat av en jäkla massa skitlån och på så sätt få 6-7 tusen mer i plånboken varje månad!
Vad jag menar är att det är lätt att trilla dit igen!
Sumpa inte din gyllene chans som jag gjorde!
Ta inga lån eller kreditkort!
Spara i stället! På ett år så har du fått ihop en bra summa pengar!
Säger inte så här för att vara negativ utan mer för att förvarna att det kan gå utför snabbt igen!

Gör inte samma misstag som jag gjorde!
Började kolla runt på liknande,lån osv efter avslutad skuldsanering!.
Nu sitter jag här i skiten igen men det är hanterbart och om ca 2 år kommer jag kunnat betalat av en jäkla massa skitlån och på så sätt få 6-7 tusen mer i plånboken varje månad!
Vad jag menar är att det är lätt att trilla dit igen!
Sumpa inte din gyllene chans som jag gjorde!
Ta inga lån eller kreditkort!
Spara i stället! På ett år så har du fått ihop en bra summa pengar!
Säger inte så här för att vara negativ utan mer för att förvarna att det kan gå utför snabbt igen!
Jag förstår din oro och tack för att du varnar mig!
Jag funderar på det som en praktisk lösning, men min princip kommer vara att aldrig använda krediten till något jag inte har råd med här och nu.
Jag har lärt mig läxan från min sanering och kommer inte riskera den friheten för något 😊

Jag funderar på att skaffa ett privat kreditkort för att hantera mina utlägg i tjänsten. Som det är nu laddar jag bilen privat varje dag och redovisar tjänstemilen till företaget, som sedan betalar ut ersättningen i samband med lönen. Dessutom lägger jag ut för hotell, hyrbil och flyg vid övernattningar.

Istället för att ligga ute med mina egna skattade pengar tänker jag att ett kreditkort är smidigare, då jag hinner få ersättningen från företaget innan fakturan ska betalas. Jag tackade nej till företagskortkreditkort tidigare pga min skuldsanering, men nu siktar jag på ett privat kort för att ha allt samlat.

Tror uc inte tillåter något kreditkort första månaden överhuvudtaget. Man får väldigt hög riskprognos hos uc precis när anmärkning försvinner. Så håll dig minst en månad sen får du nog vilket kort som hemst

Tror uc inte tillåter något kreditkort första månaden överhuvudtaget. Man får väldigt hög riskprognos hos uc precis när anmärkning försvinner. Så håll dig minst en månad sen får du nog vilket kort som hemst
Jag vill förtydliga att min fråga handlar om att samla information om förmåner och kreditscore för framtida bruk.
Jag förstår att ämnet är känsligt givet min skuldsanering, men jag ser det som ansvarsfullt att planera långsiktigt.
Jag har ingen avsikt att stressa in i nya krediter så fort det är möjligt utan vill bara förstå hur systemet fungerar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp