Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Nyligen blivit av med Kronofogden

Har du löneutätning så har du en skuld hos kronofogden, skulder hos fogden syns 2 år efter slutbetalning, anmärkningar syns 3 år efter utfärdande.
Men är det inte en anmärkning som påverkas mest? Eller påverkar en gammal skuld ordentligt?

Om 3 månader kommer jag ha 0 betalningsanmärkningar och var riktigt glad över detta. Dock gjordes en utmätning av lön och min sista skuld hos kronofogden gjordes 2020 mars. Så har haft 0kr skuldsaldo hos fogden sen 2020 mars.

Kommer detta påverka mig hårt även när min anmärkning försvinner om 3 mån? Känns riktigt surt.

Men är det inte en anmärkning som påverkas mest? Eller påverkar en gammal skuld ordentligt?

Om 3 månader kommer jag ha 0 betalningsanmärkningar och var riktigt glad över detta. Dock gjordes en utmätning av lön och min sista skuld hos kronofogden gjordes 2020 mars. Så har haft 0kr skuldsaldo hos fogden sen 2020 mars.

Kommer detta påverka mig hårt även när min anmärkning försvinner om 3 mån? Känns riktigt surt.

Det påverkar naturligtvis, men finns en del som beviljar om skuldsaldot är gammalt. Det sparas dock bara i två år, så i april 2022 syns det inte längre om sista betalningen var mars 2020. Ska du söka lån så hade jag väntat tills dess.

Det påverkar naturligtvis, men finns en del som beviljar om skuldsaldot är gammalt. Det sparas dock bara i två år, så i april 2022 syns det inte längre om sista betalningen var mars 2020. Ska du söka lån så hade jag väntat tills dess.
Jag förstår. Dock står det på min senaste kreditupplysning från creditsafe att jag bara har ett mål under: utmätningsförsök och tillgångsundersökning från 2019 02 02.

Det har alltså gått två år tydligen? För jag ser ingenting annat om någon utmätning eller skuldsanering sen dess. Konstigt, har för mig att det fanns 2020.

Ser dock i en annan upplysning att jag har ett historiskt skuldsaldo 2020. Trodde bara man blev straffad av betalningsanmärkningar och bara straffades en gång för en skuld, och inte en andra gång genom skuldsaldo.

Fick en betalningsanmärkning 2019 för skulden, den försvinner i februari. Däremot kunde jag inte betala, så den skickades igen till kfm 2020, så därför fick jag ett skuldsaldo och blir därför straffad en andra gång? Och måste vänta två år när skuldsaldot uppkom?

Jag förstår. Dock står det på min senaste kreditupplysning från creditsafe att jag bara har ett mål under: utmätningsförsök och tillgångsundersökning från 2019 02 02.

Det har alltså gått två år tydligen? För jag ser ingenting annat om någon utmätning eller skuldsanering sen dess. Konstigt, har för mig att det fanns 2020.

Tror inte Creditsafe visar historiskt skuldsaldo, Bisnode gör på vissa upplysningar och UC visar alltid.

Tror inte Creditsafe visar historiskt skuldsaldo, Bisnode gör på vissa upplysningar och UC visar alltid.
Okej då förstår jag, såg på bisnode att skuldsaldo från 2020 fanns. Däremot har inget skuldsaldo eller någon utmätning gett mig betalningsanmärkning. Så jag antar att det är mildare och bättre med bara ett gammalt skuldsaldo?

Belastar löneutmätningen flera år?
Min senaste anmärkning är från 2019, så snart inga betalningsanmärkningar kvar. Däremot fick jag en löneutmätning 2020, denna verkar inte synas eller påverka mig?

Jag menar en skuld kan väl bara belasta en/ge utslag en gång? Oftast har en skuld gett utslag och löneutmätningen sker i ett senare tillfälle.

Löneutmätning syns inte alls men din historiska skuldbild hos kronofogden syns 2 år

Okej då förstår jag, såg på bisnode att skuldsaldo från 2020 fanns. Däremot har inget skuldsaldo eller någon utmätning gett mig betalningsanmärkning. Så jag antar att det är mildare och bättre med bara ett gammalt skuldsaldo?

Alltså det är två helt olika saker, du får ingen extra betalningsanmärkning för att du har ett skuldsaldo...

och det beror helt på vad som är värst, en 2 år gammal betalningsanmärkning är bättre en att aktuellt skuldsaldo t.ex.

Har du löneutätning så har du en skuld hos kronofogden, skulder hos fogden syns 2 år efter slutbetalning, anmärkningar syns 3 år efter utfärdande.
Jag ringde och frågade fogden och då sa ha att det skulle tregistreras som 0 mellan natten till fredag och lördag. Men du kanske syftar på nåt annat får ta och ringa dit igen. Verkade vara en stolle, men tack för infon allihopa

Senast ändrad:
Jag ringde och frågade fogden och då sa ha att det skulle tregistreras som 0 mellan natten till fredag och lördag. Men du kanske syftar på nåt annat får ta och ringa dit igen. Verkade vara en stolle, men tack för infon allihopa
Kronofogden har ingenting med betalningsanmärkningar att göra, hur UC hanterar den information de hämtar från sagda myndighet får de besvara.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp