Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nya regler hos kronofogden?

Men posten går ju inte i retur i mitt exempel. Brevet landar ju i personens brevlåda?

Jag fick brev från KFM med en vanlig delgivning om CSN-skuld. Betalade och ingen anmärkning uppstod?

Men posten går ju inte i retur i mitt exempel. Brevet landar ju i personens brevlåda?
systemet med Inkasso och kfm anser att du får skylla dig själv att du hamnade på sjukhus.
Efter allt kämpande med skulder etc så börjar jag känna mig lite smått aggressiv mot hur det fungerar med Inkasso osv. Man ska självklart göra rätt för sig men straffet för att inte klara av att betala några räkningar känns ibland hårdare jämfört med andra straff i Sverige. Har tidigare inte haft insyn i hur det fungerar, allt rullade på. Men nu vet jag en del och jag tycker tyvärr att det är för jävligt att en räkning på 250 kr kan bli 1200 kr att betala när det gått till kfm. Ingen seriös långivare med humana räntor vid kännas vid skuldsatta människor, utan det ska tas uc hit och Bisnode dit och nej tyvärr Vi anser att du inte har betalningsförmåga när vi har gjort våra kalkyler. Vi anser inte att du ska få ett lån hos oss på 100 000 kr och sanera din ekonomi och bara betala 1119 kr i månaden utan vi anser att du kan fortsätta betala 15 000 i månaden för dina lån istället. Det är bättre...

Har känt mig rädd för att bli bitter men det är precis vad jag är just nu! Sorry!

Jag fick brev från KFM med en vanlig delgivning om CSN-skuld. Betalade och ingen anmärkning uppstod?
Känns hoppfullt.
Jag ligger efter med Scn och det brukar komma påminnelsen och sen kommer det Betalningskrav och då är det skarpt läge att betala för att det inte ska bli anmärkning.

Hoppas nu att de nya reglerna går i linje med Terrys tolkning.

Då hade du ett återkrav pga för mycket eller felaktigt utbetald ersättning från dom som skulle in, det går som emål och har alltid gjort.
Det vanliga löpande årsbeloppet är amål, det restfördes en mängd sådana i mars om jag minns rätt.

Ja det gör det nog.

SÅ - Min fråga igen. Om personen inte är hemma utan på ett sjukhus i Thailand 4 månader. Får denna personen skuld hos KFM/Anmärkning för låt oss säga en parkeringsbot om KFM lagt in massa brev i hans brevlåda?

SÅ - Min fråga igen. Om personen inte är hemma utan på ett sjukhus i Thailand 4 månader. Får denna personen skuld hos KFM/Anmärkning för låt oss säga en parkeringsbot om KFM lagt in massa brev i hans brevlåda?

Du måste hålla isär anmärkning och skuld hos kronofogden eftersom det är helt olika saker.

Just när det gäller pbot så är svaret det beror på vem som utfärdat den, vissa går som e-mål.

Om du byter ut ordet pbot mot fordonsskatt så kommer personen ha skuld hos kfm och gissningsvis ha anmärkning, det sistnämnda bestämmer uc mfl, men uppgiften om skulden kommer dom kunna se

Jag har förvisso inte varit kungen på att öppna post i mina dar, men mig veterligen så har det aldrig hänt att ett brev avsett för mig inte har kommit fram. Någon gång har det tagit en dag eller två extra, men det är högst sällsynt, och som sagt så har jag aldrig märkt av att ett brev helt och hållet har kommit bort.

Ligger man på sjukhus i flera månader så kanske man kan be någon annan att kolla posten och betala räkningar? Skulle man vara så sjuk så att man inte är medveten om att man ligger där, och inte kan be om hjälp, så är kanske inte en skuld hos Kronofogden det största problemet...

Ligger man på sjukhus i flera månader så kanske man kan be någon annan att kolla posten och betala räkningar? Skulle man vara så sjuk så att man inte är medveten om att man ligger där, och inte kan be om hjälp, så är kanske inte en skuld hos Kronofogden det största problemet...

Det kan man tycka, eller så kan man tycka att ingen som hamnat på sjukhus ska behöva frukta anmärkning eller andra straffåtgärder.
Vem/vilka tjänar på att det går ganska fort från att man är försenat med en räkning tills att det gått till inkasso och vidare till Kfm och räkningen tredubblats?
Inte är det den som ligger på sjukhus inte.
Men någon måste ju tjäna på det. Annars skulle det kunna vara så att ingen räkning går vidare förrän det gått säg 3 månader.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp