Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nya räntesänkningar?

Nordax ner 0,25% per 15 augusti. Det betyder ca 2% ner sen 15 juli förra året.

Resurs hade stora problem med kreditförluster för ett par år sen, möjligt de vill banta sin kundstock...
Kan nog vara så. Samtidigt är det ju ett lite högt spel känns det som.

De som har tillräckligt "stark" ekonomi (bra UC, hanterbar KALP osv) för att ha möjlighet att byta ut dem (eller i alla fall amortera bort i högre takt) borde ju vara just de kunder som de vill ha kvar på långa amorteringsplaner (så de kan maximera ränteintäkterna på sina stabila kunder).

Risken är ju att folk som kan "flyr" från dem och de blir kvar med kunder som har större risk att orsaka dem ytterligare kreditförluster tänker jag.

Ngn som fått nått? Ica snålsänkte ytterligare än en gång med 0,15. Väntar på Ikanos sänkning
Sitter med lån hos 3 olika banker, remember, Marginalen samt avida.

Alla 3 höjde minst vad riksbanken höjde under perioden då räntan höjdes. Marginalen har absolut sänkt minst följt av remember och det skiljer över 1,5% i ränta hos Marginalen och en bit över 1% hos remember jämfört med sist styrräntan var på denna nivå.

Känns som mycket lurendrejeri?

Kan nog vara så. Samtidigt är det ju ett lite högt spel känns det som.

De som har tillräckligt "stark" ekonomi (bra UC, hanterbar KALP osv) för att ha möjlighet att byta ut dem (eller i alla fall amortera bort i högre takt) borde ju vara just de kunder som de vill ha kvar på långa amorteringsplaner (så de kan maximera ränteintäkterna på sina stabila kunder).

Risken är ju att folk som kan "flyr" från dem och de blir kvar med kunder som har större risk att orsaka dem ytterligare kreditförluster tänker jag.
Säkert från fall till fall det där. O andra sidan bör det vara de låntagare med högst skulder totalt som omförhandlar oftast.

Hade vart kul om man började skicka meddelanden till bankerna.

"På grund av minskade upplåningskostnader kommer jag att minska min betalning till (insert bank here) med xxx kr"

Ränteändring 2025-07-09​

Med anledning av förändrade marknadsräntor sänker vi utlåningsräntorna på vårt blancolån med 0,25 procentenheter fr o m 2025-07-09.

Ikanobank.

Ränteändring 2025-07-09​

Med anledning av förändrade marknadsräntor sänker vi utlåningsräntorna på vårt blancolån med 0,25 procentenheter fr o m 2025-07-09.

Ikanobank.

Hur fick du det meddelandet? Jag har lån hos Ikano men inte fått någon information om sänkning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp