Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nya lagen - "Man får inte betala mer än dubbelt man lånat"

Hej,
Jag var i kontakt med ViaConto.

Mitt lån hos dom (35.000) har gått till inkasso. Jag fick en amorteringsplan på 1000 kronor i månaden. Så frågade jag okej hur mycket av det är amortering? Då säger personen på andra linjen att det är 100 kronor som är amortering och 900 kronor är ränta.
Men då sa jag att jag i den takten kommer att ha betalat flera hundra tusen (typ) innan mitt lån på 35.000 är betalat.
Då sa han att jag kommer betala 1000 kronor till jag är uppe i totalt 75.000 för då räknas lånet som återbetalat eftersom att den nya lagen sedan 1 september första året säger att om man har lånat 1000 kronor (räkneexempel) så får man MAX betala tillbaka 2.000 med alla räntor och kostnader.

Är det någon mer som har någon koll på detta? Vissa bolag måste ju bryta mot den lagen?

Så om jag har lånat 1.000 är det max 2.000 man ska betala tillbaka?
Det är fan bra. Men grejen är den att på det här viacontolånet så tog jag från början 30.000 då är det alltså max 60.000 dom ska ha?

Stämmer! Om du ingick avtalet med dem efter 1 sep 2018. När starta du krediten?

”Kostnadstaket innebär att konsumenten aldrig ska behöva betala mer än lånebeloppet i sammanlagda kostnader. Om du lånar 10 000 kronor får kreditgivaren inte ta ut mer än 10 000 kronor i ränta och avgifter, alltså sammanlagt 20 000 kronor inklusive lånebeloppet.”

För vissa lån, så kallade högkostnadskrediter, gäller sedan den 1 september 2018 särskilda regler för hur hög räntan och olika tillkommande kostnader får vara:
  • Räntan får högst vara 40 procent över referensräntan.
    Referensräntan är en ränta som fastställs en gång per halvår av Riksbanken.
  • Dröjsmålsräntan får också högst vara 40 procent över referensräntan.
  • Den totala kostnaden för lånet får högst vara lånebeloppet gånger två, dvs dubbla lånebeloppet.
  • Inga andra avgifter än dröjsmålsränta får tas ut om låntagaren är sen med sin återbetalning.
  • Lånet får enbart förlängas en gång.
  • Företagen ska följa särskilda måttfullhetsregler i marknadsföringen.

Notera denna del också
Med dagens ränteläge är en högkostnadskredit ett lån med en årsränta på mellan 29,5 procent och upp till taket på 39,5 procent.

Hade den här lagen införts tre år tidigare hade man varit skuldfri i dag.

Fast å andra sidan lär bolagen som lånar ut rasa som dominobrickor med de nya reglerna.

Hej,
Jag var i kontakt med ViaConto.

Mitt lån hos dom (35.000) har gått till inkasso. Jag fick en amorteringsplan på 1000 kronor i månaden. Så frågade jag okej hur mycket av det är amortering? Då säger personen på andra linjen att det är 100 kronor som är amortering och 900 kronor är ränta.
Men då sa jag att jag i den takten kommer att ha betalat flera hundra tusen (typ) innan mitt lån på 35.000 är betalat.
Då sa han att jag kommer betala 1000 kronor till jag är uppe i totalt 75.000 för då räknas lånet som återbetalat eftersom att den nya lagen sedan 1 september första året säger att om man har lånat 1000 kronor (räkneexempel) så får man MAX betala tillbaka 2.000 med alla räntor och kostnader.

Är det någon mer som har någon koll på detta? Vissa bolag måste ju bryta mot den lagen?

Har inte dom bara 20k gräns?

Notera denna del också
Med dagens ränteläge är en högkostnadskredit ett lån med en årsränta på mellan 29,5 procent och upp till taket på 39,5 procent.

Vad betyder detta?

Kapitalbelopp
42 136,00 kr

Ränta till amorteringsplanens slut
86 898,82 kr

Upprättande av amorteringsplan (engångskostnad)
170,00 kr

Bokföringskostnad (per betalning 60,00 kr)
5 460,00 kr

Totalt att betala :
145.346 kr

Antal inbetalningar :
91

Detta är ju för fan ett lagbrott då? Dels var lånet på mindre belopp och dels har jag säkert betalat 20.000 till dom redan. Lånet är relativt nytt. Jag lånade 30.000 och dom vill alltså ha tillbaka 145.000 kronor. 90 jävla månader.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp