Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nya lån till kronofogden

Nej det är inte jättestor risk kanske, men risken finns och då är det bra att man tar följderna med glädje
Jag tänker ändå att lånebolaget inte har bett om anstallningsintyg och det är nog väldigt sällan man kollar upp det långt efteråt.

Är d inte risk för fängelstraff vid bedrägeri?
Klart det är risk för polisanmälan och åtal vid bedrägerier men tror knappast det i det här fallet. Möjligtvis om banken varit extremt noggrann vid lånehanteringen och man förfalskat anställningsavtal och liknande. Tror det är ganska vanligt att man förskönar sin situation vid låneansökningar, anställningsform, sysselsättningsgrad, vad pengarna ska användas till, skuld till CSN osv osv. Så länge bankernas rutin inte är mer noggrann än så, så kalkyleras den risken. I teorin hade hon ju kunnat bli uppsagd direkt efter bankmötet och alla uteblivna betalningar till borgenär är hursom ett avtalsbrott men inte blir någon åtalad för det.
Är dessutom ganska säker på att lånet kommer bli uppsagt och tas över av ett inkassobolag vid utebliven betalning, och då kvittar det. Förloraren vid en skuldsanering är den sista i ledet och det är nog väldigt sällan ursprungsutlånaren.

Klart det är risk för polisanmälan och åtal vid bedrägerier men tror knappast det i det här fallet. Möjligtvis om banken varit extremt noggrann vid lånehanteringen och man förfalskat anställningsavtal och liknande. Tror det är ganska vanligt att man förskönar sin situation vid låneansökningar, anställningsform, sysselsättningsgrad, vad pengarna ska användas till, skuld till CSN osv osv. Så länge bankernas rutin inte är mer noggrann än så, så kalkyleras den risken. I teorin hade hon ju kunnat bli uppsagd direkt efter bankmötet och alla uteblivna betalningar till borgenär är hursom ett avtalsbrott men inte blir någon åtalad för det.
Är dessutom ganska säker på att lånet kommer bli uppsagt och tas över av ett inkassobolag vid utebliven betalning, och då kvittar det.
Men ändå, så obehagligt.

Men ändå, så obehagligt.
Vet man med sig att det inte kommer hålla kanske det inte är så taktiskt smart, men man gör desperata grejer ibland, mänskligt tycker jag. Jag hade själv varit mål för åtal om man kokar ner det isf, som tog ett privat lån för att investera i mitt företag men uppgav till långivaren att jag skulle samla smålån som inte fanns, för att det var en mer fördelaktig ränta. Det lånet ingår i min skuldsanering och utlånaren är min bank än idag.

Är dessutom ganska säker på att lånet kommer bli uppsagt och tas över av ett inkassobolag vid utebliven betalning, och då kvittar det. Förloraren vid en skuldsanering är den sista i ledet och det är nog väldigt sällan ursprungsutlånaren.
Nja, det är ju precis samma sak som gäller även om skulden köps upp av någon annan. Bedrägeriet har ju redan skett.

Ja det kan bli fängelse, beror lite på, men det troliga är att man skulle slippa det, eller att det blir en kort vända.
Oavsett så är det ju något man aktivt valt och gärna tar följderna av.

Ser risken som extremt minimal/obefintlig. Skulle det mot förmodan vara någon som grottar i det hela skulle du enligt mig inte riskera fängelsestraff. Då utgår jag från att du är ostraffad.

Ett ganska bra svar från en jurist gällande fråga när man lämnat felaktiga uppgifter vid låneansökan:

Ett ganska bra svar från en jurist gällande fråga när man lämnat felaktiga uppgifter vid låneansökan:

Eller det här men här är ju personen som frågar arbetslös och har angivit fast anställd

Nja, det är ju precis samma sak som gäller även om skulden köps upp av någon annan. Bedrägeriet har ju redan skett.

Ja det kan bli fängelse, beror lite på, men det troliga är att man skulle slippa det, eller att det blir en kort vända.
Oavsett så är det ju något man aktivt valt och gärna tar följderna av.
Visst, brottet försvinner inte men gör det nog lite mer komplext att styrka till ”bortom rimligt tvivel” och blir ett lån uppsagt pga utebliven betalning borde det ses som att även avtalet är uppsagt (kanske t.o.m. är ett krav för att sälja en skuld, men vet inte) - och vem skulle bli målsägande vid ett sådant åtal, banken eller inkassobolaget. Ingen aning hur deras avtal sinsemellan ser ut vid uppköp av skulder men tror snarare banken skulle få på näsan för otillräcklig kreditupplysning om en sådan situation skulle uppstå.

Och varför ska man ta sina konsekvenser ”med glädje”? :D Två gånger har du skrivit det nu. Det räcker väl att bara ta sina konsekvenser.

Senast ändrad:
Eller det här men här är ju personen som frågar arbetslös och har angivit fast anställd

Precis, det är väl många långivare som får kritik för det där så högt skuldsatta som svenskarna är, och som liten konsument är man rätt skyddad.
Vore kanske däremot en idé med en instans som granskar sådana avtal gentemot bankers ansvar (som är väldigt omfattande i lag) och driva det till att Inkassobolag får köpa den typen av skulder mycket billigare, då kanske det skulle bli lite ändring. Gdpr kanske står i vägen för det dock.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp