Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nya lån till kronofogden

Kommer allt fram så bör du åka dit för bedrägeri eller liknande. Gör du det kan du vänta med ansökan om skuldsanering till år 2030
Ja, att man ljuger sin anställning ju att vilseleda banken. Men svårt att upptäckas.

Det var ord, men inga visor. Hårt, men jag trodde också nått liknande.
Finns ingen anledning att linda in det.
Jag antar att man räknat med risken när man gjorde det och gladeligen tar ansvar för eventuella följder.

Risken att ertappas med det är ju iof vid utmätning. Om förfrågan kring inkomst och omfattning av arbete skickas till arbetsgivaren ligger du nog risigt till. Speciellt nu med snacket om penningtvätt och att bankerna blir misstänksamma för allt.
Banken vill ju åt sina pengar och upptäcker de detta kommer de vilja ha skadestånd.

En fundering… ni är bara sambo och du har totalt 300.000 + 230.000 kr i ditt namn?
kan inte ett alternativ vara att du försöker ta över det lånet ni står gemensamt på så att bara ditt namn står på totalt 530? Så kan han släppa allt sitt till fogden och du själv gör allt för att betala av lånen som då är dina? Kan du tex gå upp och jobba 100% eller ta ett extra jobb? Kan du sälja saker?
hade jag varit dig hade jag försökt hålla mig undan fogden sen om din sambo inte kan det så är det ju så..

Hej. Jag ska försöka förklara läget så bra jag kan.
Min sambo har vart i lånefällan i flera år, tagit lån för att lösa lån, levt på krediter för att pengarna aldrig räckt till osv.
jag hade 0kr i lån i början av 2021. 2021 april hjälpte jag honom att stå som medsökande på ett samlingslån runt 300.000
Situationen efter samlingslånet var fortsatt ohållbar, han fick inga fler lån så jag gick med på att ta lån i mitt namn för att försöka underlätta för honom, dra ner på kostnaderna osv osv. Det resulterade i att jag tagit lån på 200-230.000 kr som är hans.
när vi tagit dessa lånen på dryga 200.000 totalt (många olika kreditgivare) så har vi valt tillsvidareanställning i ansökningarna, jag har ingen tillsvidareanställning jag jobbar på timmar, 75%. Nästan allt av dessa 200.000 är taget bara nu i höst/vinter. Nu har han insett och tagit beslutet som jag håller med om att släppa allt till kronofogden och gå på utmätning i något år och försöka få en sanering. Detta innebär att jag också måste släppa allt, så jag släpper 230.000 ungefär till fogden sen vet jag inte vad som händer med lånet på dryga 300.000 som vi båda står på.
Nu har jag förklarat läget och till min fråga.
Kan jag åka på konsekvenser för att alla lån är nästan helt nya, samt att jag valt tillsvidareanställning vid ansökningarna? Isåfall hur vanligt är det att man får konsekvenser? Vad är det för konsekvenser? Har läst allt möjligt om att bankerna kan polisanmäla mig för bedrägeri osv och blir rädd av tanken.

vilken skit sambo kan dom flesta tycka. Ja det tycker han med, finns ingen som har större ångest än honom nu kan jag lova er, han mår inte bra utav vart detta lett. Att jag kommer ha skulder hos kfm berör mig inte speciellt mycket så länge dom försvinner om några år. Han har själv kommit med förslaget att polisanmäla sig själv för id kapning/bedrägeri för att rensa mig OM det är så att jag kan få allvarliga konsekvenser.
Om någon vart med om liknande eller vet vad som kan väntas dela med er, snälla.
Tack för att ni läste

Du har alltså inte en fast anställning på 75% ?. Finns ju många branscher där man kan vara garanterad en viss mängd timmar t.ex. 30 i veckan, men där själva anställningsformen räknas som fast. Jag skulle nog säga att risken är rätt liten att åka dit på det, banken har ju antingen gått på taxerad inkomst vid låneansökan och om dem garderat sig även velat ha kopia på 3 senaste lönespecifikationerna.

Man kan naturligtvis åka dit för att ha ljugit i ansökan, men skulle säga att det händer väldigt sällan och de fall jag sett så har det mest handlat om personer som blivit uppsagda och tagit lån när dem varit arbetslösa och sagt att dem fortfarande är heltidsanställda. Det är ju extremt ovanligt att banken ringer arbetsgivaren och kontrollerar.

Lånet ni båda står på, är båda betalningsskyldiga på, så det kommer i slutändan hamna på indrivning hos er båda. Har lånen på dig tagits via dit bankid, så räknas det som att du tagit dem oavsett om det är din sambo som använt ditt bankid eller inte.

Du skulle isåfall kunna polisanmäla honom och försöka bli av med dem lånen, men på dig så verkar det som att du var med på att ta lån i ditt namn. Att ta lån för att hjälpa någon med problematik löser nästan aldrig problemet, du blir bara medberoende och sätter dig själv i skiten. Personen med problem behöver ta tag i det, inget annat hjälper.

Har själv en exfru som ställde upp och signera ett lån tillsammans med mig, hjälpte ett halvår, sen åkte man dit med spelberoendet igen och slutade ändå i skilsmässa och skuldsanering.

Åker ni dit för bedrägeri, så blir det väldigt svårt att få skuldsanering, med tanke på att allt är din sambos fel, så hade jag släppt alla hans skulder och månaderna innan han får löneutmätning, använt alla pengar han får över till att betala ner dina skulder, så att dem blir överkomliga och du slipper släppa dina.

Släpper han sina skulder nu, så kan det i bästa fall ta upp flertalet månader innan löneutmätningen startar, ni kanske t.om båda två hinner få tillbaka på skatten och kan använda dem pengarna till att betala ner dina lån.

Jag släppte mina skulder i slutet av juni/början av juli och när jag fick inledande skuldsanering januari månad, så hade dem fortfarande inte startat löneutmätning, eller ens skickat papper om det till arbetsgivaren... Var dock 3+ år sedan, kronofogden kanske är lite effektivare nu...

Jo det är han. Han har gjort alla ansökningar och han har signerat i mitt BankID. Nej jag fattar att det ska betalas jag undrar bara helt enkelt om det kan komma fram att just anställningsformen har varit felaktig i ansökningarna eller om man bara släpper allt till fogden och låter dom göra en utmätning & låta det rulla på. Fordringsägarna kommer ju begära att KFM driver in skulden vilket dom får göra, kommer ju gå på utmätning jag undrar bara om det kan komma fram liksom att anställningsformen vart inkorrekt och hurdan det skulle ske
Har svårt att tro att det är något som ens skulle granskas, möjligtvis om det rört sig om bidrag eller skattemedel. Avtalsbrott är det ju men vad man kan göra med det i efterhand vettetusan, dessutom kommer skulden förmodligen hinna säljas till inkasso innan den går vidare till KFM.

Senast ändrad:
Jag tror inte att det kommer fram att det inte stämde med anställningen.
Dock så får du nog räkna med löneutmätning ett bra tag och kanske tills allt är betalt.

Jag tror inte att det kommer fram att det inte stämde med anställningen.
Dock så får du nog räkna med löneutmätning ett bra tag och kanske tills allt är betalt.
Nej det är inte jättestor risk kanske, men risken finns och då är det bra att man tar följderna med glädje

Det var ord, men inga visor. Hårt, men jag trodde också nått liknande.
Är det så hårt? De allra flesta betalar ju sina skulder själva, så om man inte kan få skuldsanering så är det väl inte direkt synd om en. Man blir ju bara en i mängden som själv får ta ekonomiskt ansvar för sina handlingar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp