Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ny podd - Generation skuldsatt

Senast redigerad av en moderator:
Tack för tipset!

Lyssnat på första avsnittet och tänkte först att detta skulle vara en upprepning av typen "Lyxfällan" i podformat, men blev positivt överraskad.

Väldigt intressant att höra hur det funkar hos låneförmedlare och då de säger sig vara "rådgivare" med kundens bästa för ögonen så är det rent sälj.

Kan tillägga att det var en låneförmedlare som fick vår skuld att skena då de samlade våra lån för nästan 8 år sedan.
De ringde faktiskt upp oss för något år sedan och ville åter igen se över våra skulder. Jag sa då att vi absolut inte är intresserade och fick nästan lägga på luren i örat på denne som vägrade lyssna. Då ringde de istället upp min fru på jobbet och tog en kreditupplysning utan vårt medgivande. Kan tänka mig att min fru som vid tillfället var väldigt upptagen men som trodde det var något viktigt bara ville bli av med killen och sa säkert något som de kunde tolka som ett medgivande. Helt otroligt.

Ska bli intressant att höra mer från podden.

Vore kul om någon mer ville lyssna å berätta vad no tycker

Är inne på andra avsnittet nu!
Intressant att höra dom olika parternas berättelser och hur dom ser/upplever det.
Mycket från låneaktörernas sidor handlar ju om att tjäna pengar, inte bry sig om gäldenärerna det minsta och sopa allting under mattan när man väl blir påkommen/konfronterad av media, privatpersoner osv.
(Obs jag menar inte att gäldenärerna inte har något som helst ansvar).
Gäldenärerna har ju ett mycket omoget och naivt tankesätt som är så långt från konsekvenstänk man kan komma.
När sanningen sedan kommer ikapp så inser man att man kan vara körd för livet.

Heja Magdalena!:vinnare:

Tydlig och pedagogisk podd med intressanta berättelser från lånevärldens olika parter.

Riktigt bra poddserie. Magdalena grym. Söker upp rätt människor och ger sig inte i första taget. Skriver längre senare

Nytt avsnitt. Intressant info att ett statligt investmentbolag har investerat i fairlo . Hoppas detta snappas upp mer av media

Nytt avsnitt. Intressant info att ett statligt investmentbolag har investerat i fairlo . Hoppas detta snappas upp mer av media
Ja, det var helt nytt för mig också. Skit-Fairlo. Jag kände inte heller till att låneförmedlare kunde köpa typ register med "leads" på skuldsatta från UC för bearbetning.. Ska lyssna igen så jag inte missförstår, men visst låter det väldigt shady?

Ja, det var helt nytt för mig också. Skit-Fairlo. Jag kände inte heller till att låneförmedlare kunde köpa typ register med "leads" på skuldsatta från UC för bearbetning.. Ska lyssna igen så jag inte missförstår, men visst låter det väldigt shady?
Vet att Bisnode har ett liknande register som heter MIA och säljer massa data på samma vis - Vet inte om mailen är aktuell. Men jag mailade mia.se@bisnode.com för många år sen och skrev ut mig från deras marknadsföring

https://mia.bisnode.se/

Möjligt att det går att konktakta UC på samma sätt att ta bort sitt namn/personnummer från listförsäljningen.

Annars så lär det tvättas mot NIX och SPAR - Där är det enkelt att skriva ut sig.

Nix Telefon:

https://www.nixtelefon.org/jag-vill

Välj: Spärra mitt mobilnummer i spärregistret NIX-Telefon
Skriv in telefonnummer:
Skriv i 4 siffriga koden du får på SMS och tryck "fortsätt" så kommer bekräftelsen att synas: "Numret är tillagt i Nix databas"

Nix Adresserat:

https://nixa.nixadresserat.se/

Loggar in med bank id och bocka i: "Jag vill vara spärrad för direktreklam" och sparar.

Statens Personadressregister (SPAR):

https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/logga-in/

Där så loggar man in med Bank ID, trycker på "registrera reklamspärr", trycker "JA" på båda frågorna och sparar.

Lyssnade nyss alla 3 avsnitt, mår nästan illa när man hör hur det är och hur det funkar.
Detta gör också att man aldrig mer vill ta ett lån, usch! o_O

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp