Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ny medlem, gammal läsare. Hjälp med era tankar kring avbetalning.

Hej,

Måste börja med att tacka alla er eldsjälar som finns här! Läsningen i detta forum har verkligen gett mig styrka vissa dagar när man känt att orken inte är på topp!

Detta är min skuldsituation:
Ica 220 910 kr - 8,49%
Marginalen 260 414 kr - 12,27%
Coop 248 227 kr - 8,49%

Om jag enbart betalar av det som ligger "upplagt" av bankerna blir jag skuldfri Januari 2036. Om jag amorterar 10 000 kr extra varje månad så blir jag skuldfri jun 2033 enligt den mycket fina Budgetmall som finns här på forumet. Stämmer det verkligen att ~10 000 x 12 x 8 = 960 000 extra betalning enbart drar av 2,5 år och ca 30 000 i total ränta betald? Kan det stämma? Känner att det var på tok för länge sedan jag studerade matematik när jag försöker tänka kring detta.

OM det stämmer så betyder det att jag kommer ha 10 000 kr mindre i månaden under en ganska lång tid för att bli skuldfri 2,5 år tidigare. Tycker ni att det skulle vara värt det? Personligen känner jag att jag spontant att det måste vara mer värt att spara, använda pengarna till semester etc med familjen.

Har jag missat någon viktig information ber jag om ursäkt, säg bara till så tar jag med det.

Väl mött.

Senast ändrad:
960k på åtta år är ju 130% av din skuld, och det är vad du betalar extra. Ju mera du betalar in extra, desto mindre ränta måste du betala.

Se det så här. På två år kan du med dina 10k extrabetalningar helt eliminera ICA-skulden, och frigöra alla pengar som går dit varje månad.

som @Kraputt säger, ju mer du amorterar, desto mindre ränta kommer du betala. Men du måste ju så klart ha pengar kvar att leva för. 10 kr räcker inte långt.
Hur mkt betalar du per lån per månad?
Amorterar du mer än lägsta att betala kommer du bli skuldfri snabbare!
Fokusera på Marginalen som har högst ränta.
På hur många år är dina lån upplagda? Om du ev ska lägga om ett av lånen på längre tid och med de extra pengarna som frigörs så betalar du extra på Marginalen.
Vad har du för månadsinkomst?
Utgifter?
Total kostnad per månad?

960k på åtta år är ju 130% av din skuld, och det är vad du betalar extra. Ju mera du betalar in extra, desto mindre ränta måste du betala.

Se det så här. På två år kan du med dina 10k extrabetalningar helt eliminera ICA-skulden, och frigöra alla pengar som går dit varje månad.
Tack för svar. Det förstår jag såklart, men skillnaden enligt budgetmallen i totaltränta är ca 30 000 kr. De kontra 10 000 kr i månanden i 8 år känns på något vis orimligt i mitt huvud :S

som @Kraputt säger, ju mer du amorterar, desto mindre ränta kommer du betala. Men du måste ju så klart ha pengar kvar att leva för. 10 kr räcker inte långt.
Hur mkt betalar du per lån per månad?
Amorterar du mer än lägsta att betala kommer du bli skuldfri snabbare!
Fokusera på Marginalen som har högst ränta.
På hur många år är dina lån upplagda? Om du ev ska lägga om ett av lånen på längre tid och med de extra pengarna som frigörs så betalar du extra på Marginalen.
Vad har du för månadsinkomst?
Utgifter?
Total kostnad per månad?
Hej, ska försöka svara så gott jag kan. Jag betalar ca 3500 kr per lån. Kan ta fram exakta siffror imorgon.
Jag förstår att jag blir skuldfris snabbare men tyckte det var så konstigt att 10 000 kr i månaden bara skalar av ca 2,5 år vilken metod jag än väljer.

Jag har 8,5 år kvar på 2 och 11 år kvar på 1.

Jag tjänar ca 35000 kr netto.

Mina utgifter ser ut som följande, detta är dock lite höftat just nu.
Boende: 5000 kr
Sl: 1100 kr
lån: 10500 kr
Mat: 3000 kr
telefon: 500 kr
Försäkringar: 800 kr
Spar barn: 1000 kr
Föråråd: 1079 kr
Synsam: 700 kr

Summa 22600 kr, I detta har jag inte räknat med några "fickpengar" eller pengar att spendera på mig själv, kläder mm. Men jag har ju då ca 10 000 kr att antingen spara till familjen, eller amortera extra.

Hej, ska försöka svara så gott jag kan. Jag betalar ca 3500 kr per lån. Kan ta fram exakta siffror imorgon.
Jag förstår att jag blir skuldfris snabbare men tyckte det var så konstigt att 10 000 kr i månaden bara skalar av ca 2,5 år vilken metod jag än väljer.

Jag har 8,5 år kvar på 2 och 11 år kvar på 1.

Jag tjänar ca 35000 kr netto.

Mina utgifter ser ut som följande, detta är dock lite höftat just nu.
Boende: 5000 kr
Sl: 1100 kr
lån: 10500 kr
Mat: 3000 kr
telefon: 500 kr
Försäkringar: 800 kr
Spar barn: 1000 kr
Föråråd: 1079 kr
Synsam: 700 kr

Summa 22600 kr, I detta har jag inte räknat med några "fickpengar" eller pengar att spendera på mig själv, kläder mm. Men jag har ju då ca 10 000 kr att antingen spara till familjen, eller amortera extra.
Kan du avstå förråd och Synsam under 2-3 år? Och lägga de pengarna på marginalen-lånet istället?
Tänk inte på hur lång tid det kommer ta. Jag skulle prioriterat Marginalen och du skulle kunna betala 6-7 k per månad på den! du har ju pengar kvar, 10 k är ganska mkt! Många av oss här går back med flera tusen varje månad. Du har ett annat utgångsläge.
Jag fattar att de inte är kul att lägga så mkt pengar på lån varje månad. Men gjort är gjort. Fokusera på att betala bort lånen och inte ta nya lån.

Hej,

Måste börja med att tacka alla er eldsjälar som finns här! Läsningen i detta forum har verkligen gett mig styrka vissa dagar när man känt att orken inte är på topp!

Detta är min skuldsituation:
Ica 220 910 kr - 8,49%
Marginalen 260 414 kr - 12,27%
Coop 248 227 kr - 8,49%

Om jag enbart betalar av det som ligger "upplagt" av bankerna blir jag skuldfri Januari 2036. Om jag amorterar 10 000 kr extra varje månad så blir jag skuldfri jun 2033 enligt den mycket fina Budgetmall som finns här på forumet. Stämmer det verkligen att ~10 000 x 12 x 8 = 960 000 extra betalning enbart drar av 2,5 år och ca 30 000 i total ränta betald? Kan det stämma? Känner att det var på tok för länge sedan jag studerade matematik när jag försöker tänka kring detta.

OM det stämmer så betyder det att jag kommer ha 10 000 kr mindre i månaden under en ganska lång tid för att bli skuldfri 2,5 år tidigare. Tycker ni att det skulle vara värt det? Personligen känner jag att jag spontant att det måste vara mer värt att spara, använda pengarna till semester etc med familjen.

Har jag missat någon viktig information ber jag om ursäkt, säg bara till så tar jag med det.

Väl mött.
Hej
Jag får det till Oktober 2036 när jag lägger in dem på loanstar kalkylatorn, dock tog jag 3500 minsta avbetalning på alla tre lån, och om jag lägger till 10000kr i extra amortering i månaden så är du skuldfri augusti 2028, vad som är rätt vet jag inte men känns som 2028 är mer rimligt.

Fick det också till aug 2028 med 10 t extra amortering enligt snöbollsmrdtoden. Så snarare 7-8 år kortare än 2,5 år som du skrev. 5 t extra som jämförelse blev feb 2030. Så det kan ju vara gyllene medelväg. Slängde dock in siffrorna så dubbelkolla detta.

Fick det också till aug 2028 med 10 t extra amortering enligt snöbollsmrdtoden. Så snarare 7-8 år kortare än 2,5 år som du skrev. 5 t extra som jämförelse blev feb 2030. Så det kan ju vara gyllene medelväg. Slängde dock in siffrorna så dubbelkolla detta.
Vart la du in det? Jag förstår inte vad jag gjort för fel i budgetmallen som ger mig så felaktiga resultat.

Vart la du in det? Jag förstår inte vad jag gjort för fel i budgetmallen som ger mig så felaktiga resultat.
Det kan inte stämma att det bara skulle ta 2,5 år mindre.
När jag vill räkna ut hur lång tid det skulle ta att bli av med t ex mitt Ellos lån som jag använder snöbollsmetoden på så kollar jag på senaste fakturan, det står t ex lägst att betala 993 kr, ränta 450 kr. Det betyder att 543 kr går till amortering. Om jag har säg 18 000 kr kvar att betala (kapitalbelopp) så blir det 18 k / 420 kr amortering (drar ner den lite eftersom räntan minskar = 3,5 år tills lånet är betalt.
Jag betalar 1600 kr istället för 993. Då blir det ungefär 1200 kr amortering/mån.
18 000 kr / 1200 kr = 15 mån kvar istället för 3,5 år.
Detta är inte en exakt beräkning utan ungefär och det räcker för mig för att få ett hum om hur snabbt ett lån kommer att återbetalas.
Lånet jag gav som exempel är ett annuitetslån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp