Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nu släpper jag allt

Hej,

jag har blancolån på ca 400.000:-. Lån från sms-företag på ca 230.000:-.
Blancolånen har jag kämpat med i över ett år. Nu fick jag ett återfall i mitt spelberoende och sms-lånen togs under kort tid (ett par månader bara), och sen "vaknar jag upp" och inser att det är kört.

Har pratat med skuld och budgetrådgivare i kommunen och kommit fram till att jag ska släppa ALLA dessa lån och låta det gå till Kronofogden. Ska gå i behandling och om några månader söka skuldsanering. Allting är skrämmande som fan, men är samtidigt lättad på något sätt.

Denna månaden släpper jag det. I teorin hade jag kunnat betala det minsta av sms-lånen som är på strax över 2000kr, men jag släpper detta också och försöker stoppa dom pengarna nånstans där dom gör mer nytta. Allt kommer ju gå åt helvete ändå, så vad gör det lånet för skillnad. Tänker jag rätt? Enligt rådgivaren ska jag ju släppa allt, men det känns samtidigt konstigt.

Nu ber jag till alla gudar att jag ska beviljas skuldsanering inom ett halvår eller nåt när jag kommit någonstans i min behandling.... någon som gått igenom detsamma?

Förstår jag det rätt nu är det bara att vänta på att löneutmätningen drar igång och har förstått att det nog tar ett par månader för den processen.. Pengarna som blir över när jag får min januarilön, kan jag bara föra över dom till min sambo för att ha lite buffert när löneutmätningen väl drar igång?

Går kronofogden in på mitt konto och ser vad jag gjort med pengarna som blivit över då jag slutar betala på mina lån?

Är det någon som kan förklara hur jag bäst ska göra de närmsta månaderna?? Med pengar som blir över efter dom vanliga räkningarna är betalda, nu innan löneutmätningen har dragit igång.

Andra tips, erfarenheter och så vidare?? Allt är välkommet.

Lagom nervös... hur fan kunde jag göra så här.

HATAR SPELBOLAG OCH LÅNESKURKAR!!!

Med vänlig hälsning

Hej,

Blancolånen har jag kämpat med i över ett år. Nu fick jag ett återfall i mitt spelberoende och sms-lånen togs under kort tid (ett par månader bara), och sen "vaknar jag upp" och inser att det är kört.

Har pratat med skuld och budgetrådgivare i kommunen och kommit fram till att jag ska släppa ALLA dessa lån och låta det gå till Kronofogden. Ska gå i behandling och om några månader söka skuldsanering. Allting är skrämmande som fan, men är samtidigt lättad på något sätt.

Denna månaden släpper jag det. I teorin hade jag kunnat betala det minsta av sms-lånen som är på strax över 2000kr, men jag släpper detta också och försöker stoppa dom pengarna nånstans där dom gör mer nytta. Allt kommer ju gå åt helvete ändå, så vad gör det lånet för skillnad. Tänker jag rätt? Enligt rådgivaren ska jag ju släppa allt, men det känns samtidigt konstigt.

Nu ber jag till alla gudar att jag ska beviljas skuldsanering inom ett halvår eller nåt när jag kommit någonstans i min behandling.... någon som gått igenom detsamma?

Förstår jag det rätt nu är det bara att vänta på att löneutmätningen drar igång och har förstått att det nog tar ett par månader för den processen.. Pengarna som blir över när jag får min januarilön, kan jag bara föra över dom till min sambo för att ha lite buffert när löneutmätningen väl drar igång?

Går kronofogden in på mitt konto och ser vad jag gjort med pengarna som blivit över då jag slutar betala på mina lån?

Är det någon som kan förklara hur jag bäst ska göra de närmsta månaderna?? Med pengar som blir över efter dom vanliga räkningarna är betalda, nu innan löneutmätningen har dragit igång.

Med vänlig hälsning
Andas.. :) bra slutsats du kommit fram till! Och ja hoppas du får bra hjälp med ditt spelberoende och att en skuldsanering går igenom!

Nä kronofogden kan inte ta ut nåt från din sambos privata konto, denne har ju inga skulder tilll dom!
Jag har gjort likadant när jag börja släppa allt. Satte över pengar på min mans konto som en buffert och för att betala av smålån.
Lycka till, de kommer gå fint!

Hej,

Med vänlig hälsning
Jag släppte allt i slutet av februari i år. Min löneutmätning startade med novemberlönen så jag kunde stoppa undan lite under tiden, fixa lite med bilen etc.
Det som kommer att hända nu är att det kommer påminnelser från lånegivarna, en eller flera/långivare. Därefter skickas det till inkasso som skickar brev om betalning. Vissa kan låta lite skrämmande men ingen fara. Nästa steg är Kronofogden. Det kommer först ett brev som innehåller en delgivning. Skriv på och lägg på lådan. Delgivningen leder till ett "utslag", dvs att du uppmanas att betala till inkassoföretaget. Efter det så kommer ett brev med "skuld att betala" som är det "sista" brevet i kedjan. Efter detta så får du ett brev där du ska fylla i lön, hyra etc som ett underlag för löneutmätning.
Du kan förvänta dig en jäkla massa post i vita kuvert. Jag fick tipset här på forumet att samla allt, lånevis, i en pärm vilket jag gjort. Jag har som rutin att direkt jag kommer hem ta hand om breven, sortera och sätta in i pärmen. Nu har jag blykoll inför min ansökan om skuldsanering.
Jag bytte telefonnummer för att slippa aggressiva inkassomänniskor såväl i telefon som sms. Jättebra beslut.

Finns mycket klokt folk på forumet och jag har fått stöd genom att läsa och "prata" med folk här.

Lycka till och grattis till ett bra beslut!

Hej. Är också spelmissbrukare med skulder på över 700000 bla säkert 15 smslån och banker blanco 4 stycken. Har precis kommit ut från psyket pga missbruket. Har försökt betala in en del men känns hopplöst å betala in något till några å inget till andra. Så jag tror lika bra släppa allt nu man orkar inte, förstört livet för min sambo och tilliten till barn och sambo sökte skuldsanering igår. Och får hjälp och stöd av betoendeterapeut och min arbetsgivare i kommunen. Så bara en fråga är det bästa å släppa å hamna hos fogden eller.?Jag ser ingen annan utväg. Jag börjar ialf jobba måndag igen. Fy fn vilken skit spelande är. Mvh Efa

Hej. Är också spelmissbrukare med skulder på över 700000 bla säkert 15 smslån och banker blanco 4 stycken. Har precis kommit ut från psyket pga missbruket. Har försökt betala in en del men känns hopplöst å betala in något till några å inget till andra. Så jag tror lika bra släppa allt nu man orkar inte, förstört livet för min sambo och tilliten till barn och sambo sökte skuldsanering igår. Och får hjälp och stöd av betoendeterapeut och min arbetsgivare i kommunen. Så bara en fråga är det bästa å släppa å hamna hos fogden eller.?Jag ser ingen annan utväg. Jag börjar ialf jobba måndag igen. Fy fn vilken skit spelande är. Mvh Efa

Släpp allt och gör inga egna betalningar. Du har inte förstört livet för varken dig själv eller någon annan. Du har bara hamnat i en tuff situation som kommer hålla i sig en längre period.

Ta hand om din kropp så gott det går, det kommer att gå över!

Tack för ditt svar ska ringa en skuldrådgivare på onsdag när dom har telefontid. Har ju sju lån på autogiro. Kanske lika bra stoppa allt då och låta det gå. Ä ju orolig om dom kommer å tar allt i lgh. Vet ju inte om jag får sanering eller ej. Men får väl vara beredd på massa från inkasso da.Tack igen.

Tack för ditt svar ska ringa en skuldrådgivare på onsdag när dom har telefontid. Har ju sju lån på autogiro. Kanske lika bra stoppa allt då och låta det gå. Ä ju orolig om dom kommer å tar allt i lgh. Vet ju inte om jag får sanering eller ej. Men får väl vara beredd på massa från inkasso da.Tack igen.

Det är en rädsla som uppstår för många. Men kronofogden arbetar inte på det där sättet. Dom rensar inte din lägenhet pga skulder. Så länge du inte äger en bostadsrätt behöver du inte vara orolig.

Avbryt Autogiro betalningarna omedelbart. Du kommer aldrig kunna betala ikapp den summan. Alla pengar du betalar in nu kan du se som bortkastade pengar. Spara alla pengar du kan. Hädanefter får du endast sikta in dig på en skuldsanering. Det kommer ordna sig för dig, det är jag övertygad om.

Du kommer bombarderas från inkassohåll, men ignorera dom bara!

Ok ska försöka.lugna ner mej. Tack för bra svar.

Jag var ochså sönderstressad men har släppt allt och får massor med brev hem nästan varje dag. Enda jag är lite orolig är väl dessa inkassobrevvdär det står att det kan bli rättsliga åtgärder. Vad menas med det? Kan man hamna i fängelse för att man inte kan betala? Och vid löneutmätning kollar kfm vilka summor man har haft förut på kontot? Bara någon kan svara på dessa två frågor så kan jag verkligen ta en lugn helg. Mvh

Jag var ochså sönderstressad men har släppt allt och får massor med brev hem nästan varje dag. Enda jag är lite orolig är väl dessa inkassobrevvdär det står att det kan bli rättsliga åtgärder. Vad menas med det? Kan man hamna i fängelse för att man inte kan betala? Och vid löneutmätning kollar kfm vilka summor man har haft förut på kontot? Bara någon kan svara på dessa två frågor så kan jag verkligen ta en lugn helg. Mvh

Slappna av! Oroa dig inte. Du riskerar absolut inte fängelse. Inkassobolagen kör skrämseltaktik. Det är inte brottsligt att inte kunna betala på sina lån. Det är en risk bankerna tar när dom lånar ut till privatpersoner. Vid löneutmätning kan Kronofogden göra registerkoll. Det går ut på att checka av med alla tillgängliga system om du äger något av värde. Vad du haft på kontot tidigare bryr dom sig inte om.

Lycka till och njut av ledigheten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp