Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Nu ska jag bli skuldfri, vad gäller?

Ett av inkassobolaget, där skulden är på 13.000kr har jag inte ens fått information om på minst 3 år. Där ska jag väl kunna begära att preskribera den?

Beror på vad skulden berodde på. Är det skuldebrev är det 10 år. Dom brukar skicka brev, folk är lite dåligatt öppna dom bara

Gäller detta CSN skulder och parkeringsavgifter (kommun)?

Någon som har erfarenhet att förhandla med CSN? Eller är det bara glömma? Känns som dom lägger på feta avgifter och aldrig avskriver en skuld?
CSN är stenhårda.

Förstod nästan det. Ibland tror jag dom inte vill lösa problem. Tur man inte har allt för mycket kvar där!

Verkar som dom inte går att förhandla med någonting. Inte konstigt att folk inte löser sina skulder där. Tror även det är över 25 år innan ens en skuld kan minskas ner!

Vad menar du?
Så om jag inte betalar mitt (säg exemplevis) kreditkort och det når kronofogden 1 januari 2020 - menar du då att skulden stryks automatiskt 1 januari 2025 bara för att den har varit hos KFM i 5 år och även fast kreditkorsbolaget kontinuerligt har skickat post till mig?
Fast det gäller väl vara statliga skulder ?

Är det bara skatteskulder som blir preskriberade efter 5 år ?? För gäller väl inte vanliga skulder ?

Är det bara skatteskulder som blir preskriberade efter 5 år ?? För gäller väl inte vanliga skulder ?
Skatteskulder är nog de enda som har absolut preskription (men tiden kan förlängas). Konsumtionsskulder har 3 år och löpande lån 10 år, men för dessa gäller att de kan hållas vid liv genom att skicka kravbrev till din folkbokföringsadress då och då.

Min uppfattning av CSN är helt tvärtom, de har varit mer än behjälpliga. Kanske beror på hur långt ärendet har gått

Min uppfattning av CSN är helt tvärtom, de har varit mer än behjälpliga. Kanske beror på hur långt ärendet har gått

Hur långt hade det gått för dig? Och vad kunde du förhandla med/komma överens med dom? Hur gick du tillväga?

Vad menar du?
Så om jag inte betalar mitt (säg exemplevis) kreditkort och det når kronofogden 1 januari 2020 - menar du då att skulden stryks automatiskt 1 januari 2025 bara för att den har varit hos KFM i 5 år och även fast kreditkorsbolaget kontinuerligt har skickat post till mig?

Skulden är fortsatt vid liv då.
Om den däremot legat hos KF utan att bolaget gjort haft bågon kontakt så kan skulden preskriberas.

minns inte antal år, men läste på om detta för månader sen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp