Klart de är.Men är inte uppgifterna fortfarande bara ett samtal bort till Skatteverket?
Ja, och utöver det så är det nog sällan nyfikna personer sitter och ringer skatteverket och frågar om bekantas uppgifter, medan det nog händer konstant att folk söker upp bekanta på ovan nämnda sidorKlart de är.
Men när man måste prata med en fysisk person, drar sig många för att kolla upp saker.

Det du skriver är sant:Men är inte uppgifterna fortfarande bara ett samtal bort till Skatteverket?
Att plocka bort sig från allehanda söksidor kan dock få motsatt effekt hos den nyfikne personen som just vill hitta info om dig…tänker jag…Det du skriver är sant:
Men det kan finnas nyfikna som bara vill gå på internet lättåtkomligt och kolla upp man anonymt. Kollegor, chefer, familjer, vänner etc
Men dom kanske inte är så nyfikna att dom faktiskt börjar ringa till kronofogden då jag tror att det känns lite väl stalker-aktigt för många och ett annat psykologiskt steg att ta.
Kan tänka mig ex far eller en kollega googlar på mitt namn och är nyfiken på mina uppgifter. Men inte så nyfiken att dom börjar ringa KFM/SKV om dom inte hittar något.
Min tanke är att få bort uppgifterna från nätet så gott det går och hoppas inte dom gräver så mycket i ämnet att dom besvärar sig med att ringa myndigheter.
Nu gör jag inte det - då mina principer är att privatekonomi är privat. Men det är så jag hade tänkt. Hade jag kollat upp någon ”för skojskull” eller halft velat veta/varit nyfiken på någon hade jag gjort det genom en anonym koll på nätet. Kanske en liten swish till sidan.
Men det är bara om jag verkligen är seriös och vill verkligen veta/måste veta jag hade ringt myndigheter för att begära utdrag. Jag hade inte gjort det av nyfikenhet.
Om du söker på mig för att få fram information och inte får fram information så måste du ringa myndigheter och begära utdrag för att få fram information. Många kommer inte göra det av bara nyfikenhet.Att plocka bort sig från allehanda söksidor kan dock få motsatt effekt hos den nyfikne personen som just vill hitta info om dig…tänker jag…
Så kanske det kan vara eller så triggar det den nyfikna personen… men jag bara spekulerar…Om du söker på mig för att få fram information och inte får fram information så måste du ringa myndigheter och begära utdrag för att få fram information. Många kommer inte göra det av bara nyfikenhet.
- Men om jag finns på allehanda söksida får du garanterat fram information utan att ringa myndighet och begära utdrag om du söker på mig av nyfikenhet.
Antingen är du nyfiken och lägger ner om du inte hittar något. Eller så är du oavsett så nyfiken att du begär utdrag från myndigheter via telefonsamtal.
Jag personligen tror 90% av nyfikna faller bort om dom måste ringa kfm eller skv och begära register för att hitta något.
Jag håller med dig där, jag har själv övervägt att ta bort mina uppgifter från diverse sidor men har blivit osäker pga att det snarare får nyfikna sökare att fatta misstankar. Om jag som person däremot har en massa negativ info på mig så är steget att ta bort inte lika långt. Jag har liksom inte anmärkningar/skusan mm. En annan aspekt jag tänkt på är när man söker jobb. Rekryteringsfirmor kan undra om man har något att dölja eller känner sig förföljd mm. Jag har sparat ned alla tips på hur man tar bort uppgifter men avvaktar tills vidare.Så kanske det kan vara eller så triggar det den nyfikna personen… men jag bara spekulerar…
Men ponera att vi har en nyfiken person som söker på exempelvis ratisit så är de ju två olika scenarion.Så kanske det kan vara eller så triggar det den nyfikna personen… men jag bara spekulerar…