Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Northmill eller Nordea

Hej!

I dagsläget har jag ett privatlån hos Nordea på ca 70.000 kr. Jag behövde pengar och valde Northmills kredit på 50.000 kr, pengar som jag nu har använt upp.

Northmill kontaktade mig nyligen och erbjöd att slå ihop lånen (de visste att jag hade lån hos Nordea eftersom jag angav det i ansökan), jag skulle då få lägre ränta än den jag har hos Nordea i dagsläget.

Är detta en bra idé och något jag bör tacka ja till eller ska jag behålla de båda lånen separata? Nordea är min bank och dom känns på något sätt tryggare än Northmill (kanske för att jag varit kund hos Nordea i 25 år). Northmill sa att de inte skulle behöva göra en ny kreditprövning på mig eftersom de nyligen gjort en.

Vad rekommenderar ni?

Hej!

I dagsläget har jag ett privatlån hos Nordea på ca 70.000 kr. Jag behövde pengar och valde Northmills kredit på 50.000 kr, pengar som jag nu har använt upp.

Northmill kontaktade mig nyligen och erbjöd att slå ihop lånen (de visste att jag hade lån hos Nordea eftersom jag angav det i ansökan), jag skulle då få lägre ränta än den jag har hos Nordea i dagsläget.

Är detta en bra idé och något jag bör tacka ja till eller ska jag behålla de båda lånen separata? Nordea är min bank och dom känns på något sätt tryggare än Northmill (kanske för att jag varit kund hos Nordea i 25 år). Northmill sa att de inte skulle behöva göra en ny kreditprövning på mig eftersom de nyligen gjort en.

Vad rekommenderar ni?
Behåll Nordea har lån hos Northmill dyrt ränta .

Hur ser räntorna ut? Ta också i beaktande om något av lånen, (i ditt fall möjligen Nordea), har rak amortering då ett sådan lån, givet allt annat lika, totalt sett blir billigare än ett annuitetslån. Northmill brukar locka med att de sänker befintliga räntor på de lån de tar över vilket fortsatt verkar gälla. Tacksamt att Northmill ej tar någon ny kreditupplysning.
Personligen har jag bara positiva erfarenheter av Northmill både vad gäller lån och sparande.

Nej!! Även om räntan är lägre kostar det mycket mer hos Northmill. Nordea har rak amortering. Det har inte Northmill.
Skulle aldrig behålla NM.
Satsa på snygga UC för att få ett samlingslån med rak amortering och bra ränta. Ikano, SBAB har rak amortering och bra villkor. Sedan har många andra sedvanliga banker oxå rak amortering.
Läs tråden om annuitetslån!

Stort tack för era svar och råd, uppskattas!

På konsumenternas.se under "kalkyler och verktyg" och sedan "lånekalkyl" kan man lägga in olika lånebelopp, räntor och ev. avgifter och jämföra vad olika lån med rak amortering mot annuitetslån kostar både vad gäller månadskostnad och total kostnad för lånet. Testa olika belopp och jämför!

Tack Petnas, ska testa och jämföra!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp