- Meddelanden
- 216
- Mottagna reaktioner
- 160
- Poäng
- 337
När ni fått ett inledande skuldsanering med ett spelmissbruk I bakgrunden , när utredning startar igång vad är de Kronofogden brukar vilja att man redovisar för något ?
Okej ja förstår, men när dem utredde dina lån , dem ställde inte följdfrågor angående lånen ?Jag hade mitt sista spel i första halvan av 2019 (om man bortser att jag vart med på kollegornas stryktips totalt 2 gånger efter det för typ 100kr). blev beviljad skuldsanering 2023.
Redovisades ingenting för min del. Inga bank transaktioner, ingen spelhistorik, ingen hjälp jag sökt, inte när jag slutade spela, inte om jag är med i spelpaus, spärrad på spelsidor etc.
Jag var ärlig med allt både på mötet med kommun, i ansökan, samtal och skickade in all info via personligt brev.
Men hade lika gärna kunnat skriva/säga att jag slutade spela Spetember 2017 och gått omfattande spelberoendebehandling under 2018 hos Spelberoendets Riksförbund som det är tystnadsplikt hos, Gamblers Anonymous Sverige (GA) eller någon annan, hade nog inte kollats då heller ifall jag velat öka mina chanser att bli beviljad.
Allt är släppt sedan september 2023 , inga nya lån är tagna. Skickade in ansökan Oktober 2023, avslag 2024 ( för nya lån då de ej var skäligt å ge sanering vilket ja förstår , men uppfyller kvalificerad insolvens)Är skuldsanering planen så skicka in ansökan och släpp dina skulder om du inte kan fortsätta betala. Blir det utmätning ett tag så får du bara söka igen ifall du blir nekad. Det värsta du kan göra är att ta nya lån, betala på dina småkrediter, sen ta ut dom igen.
Vill du ha skuldsanering så planera din skälighet. Delvis ta inga flera lån och nyttja inga mer krediter, spela inget mer, brytpunkt och tid är en viktig faktor. Ett nytt lån kan fördröja skuldsaneringen ett år om du har otur. Nyttja krediter kan också vara orsak till avlsag 1-2 första ansökningarna om du har otur. Beror lite på handläggare också.
Kan du betala utan att nyttja krediter eller ta nya lån så skadar det ju inte att fortsätta betala om du själv vill. Men går du back så pass mycket att du är tvungen nyttja en kredit eller ta ett lån för att gå runt månad till månad är det lika bra att ta tjuren i horna och släppa allt direkt.
Har haft kontakt med skuld å budget å vi skall boka tid efter november , då jag får pengar från IF för ett ärr på benet . , har löneutmätning sen maj månad å kan köra ett par månader till de gör mig inget , om inte annat så bygger skäligheten bättre sen senaste spelet, lånet taget i närtidEftersom det är gratis att skicka ansökan om skuldsanering är det lika bra att boka tid på kommunnen och skicka in första ansökan redan nu. Blir du nekad får du ju veta varför. Då handlar det kanske om spel i närtid eller något nytt lån.
Andra ansökan så försvagas det arguementet såklart om du inte skulle bli beviljad första.