Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ni med löneutmätning/skuldsanering, hur överlever man sommaren?

Det är så här det ser ut för oss inom vården!!! Ob är semgr ja men det täcker inte inkomstbortfallet som blir pga uteblivet ob under semester. Jag får betydlig mer i ob per natt än jag får ut i semers, speciellt om det är helgnatt. Så här är verkligheten... fackansluten o kollektivavtal så det är inga konstigheter den vägen.
Inget ovanligt
Finns nog fler nattarbetare här inom offentlig sektor som kan skriva under på det.
Inte ovanligt bland mina kollegor att man delar upp semestern för att det ska göra minsta möjliga ekonomiska skada.
Man kan ju inte räkna att storhelg är baslinjen för inkomst.

Det är väl klart som tusan du tjänar mer på att jobba jul/nyår/påsk osv än att ha semester.

Men ja, som jag skrev tidigare. Det finns undantag. Det är dock inte det vanliga. Det vanliga är att man har ut lite extra under semester.

Man kan ju inte räkna att storhelg är baslinjen för inkomst.

Det är väl klart som tusan du tjänar mer på att jobba jul/nyår/påsk osv än att ha semester.

Men ja, som jag skrev tidigare. Det finns undantag. Det är dock inte det vanliga. Det vanliga är att man har ut lite extra under semester.
Nu pratar jag inte om storhelger. Jag förlorar inkomst pga bortfall av ob oavsett om det är vardag el vanlig helg. Semers täcker inte detta. Oavsett vad du tror o tycker så är detta inget undantag. Vi är många medlemmar ansluta till kommunal som har samma avtal så isf är vi flera hundra tusen som är undantag.

Jag har ca 230kr i semestertillägg om jag tar en natts semester. Då missar jag nattob och det är mer än 230kr för en natt så ja du har helt rätt @annlo

Nu pratar jag inte om storhelger. Jag förlorar inkomst pga bortfall av ob oavsett om det är vardag el vanlig helg. Semers täcker inte detta. Oavsett vad du tror o tycker så är detta inget undantag. Vi är många medlemmar ansluta till kommunal som har samma avtal så isf är vi flera hundra tusen som är undantag.
Det är inte lönt att diskutera detta vidare. Du tror att din sanning är den enda sanningen som finns.
Jag har redan skrivit att det naturligtvis finns undantag från detta om OB är en större del av ens lön.

Vad du inte verkar inse är att det inte är så för alla 5 miljoner arbetande invånare i vårt avlånga land.
Jag är ledsen att din yrkesgrupp inte har det bättre. Jaga på ditt fack!

Jag har ca 230kr i semestertillägg om jag tar en natts semester. Då missar jag nattob och det är mer än 230kr för en natt så ja du har helt rätt @annlo
Då jobbar du förmodligen inte stadigvarande natt? Då blir det ju ett snitt så tar du ledigt även dagtid så får du ju fortsatt 230kr i semestertillägg. Det känns också som att det saknas ett kollektivavtal på din arbetsplats?
Min Särbo jobbade stadigvarande natt och hade bra ersättning för att täcka upp inkomstbortfallet men då fanns det också ett kollektivavtal.

Rörliga lönedelar ger ersättning enligt För din rörliga lön: 25 semesterdagar * (12% x 25000 SEK)/25 = 3000 kr (räknat på 25000 i rörlig lön över ett år) alternativt För din rörliga lön: 25 semesterdagar x 0.5% x 25000 SEK = 3125 kr med kollektivavtal.

Har man inget kollektivavtal så ska ersättningen för rörliga lönedelar betalas ut senast 1 månad efter semesterårets slut (ofta i april/maj).

Detta är också semesterersättning och ska räknas in även om den inte betalas ut i samband med att man tar semester.

Betalfri månad Juni kommer nog räcka helt okej för min del över sommarn, kollektivavtalen kommer även vara klara som gäller retroaktivt från April. Så i Juni eller Juli kommer jag få några tusen extra.

Men har funderingar att kanske Jämka 2 månader (Juni och Juli).

Räknar på att få tillbaka 8000-10.000 nästa år på skatten.
Så om jag jämkar ner till att betala 7-8-9% under 2 månader (juni och juli) så borde jag undvika skattesmäll nästa år.

Inte bestämt mig om jag ska jämka och kommer inte dra på mig någon markant skatteskuld - bara i princip ta tillbaka min egna skattåterbäring i förtid. Men känner att det hade vart skönt få ut lite extra och andas ut ordentligt i sommar.
Sen kommer även semesterersättning på ett par tusen senare under sommaren.

Även jag jobbar bara nätter och har "levt" på min ob, jag får ut mycket mindre när jag har semester än om jag skulle jobbat.. tror semestern bara grundar sig på min grundlön som är nästan 8000kr mindre än om jag skulle få lön med ob..

Betalningsfri månad ger ca 7000kr mer att leva på vilket är bra.. önska man kunde komma på nåt sätt att få in mer pengar på.. har sålt allt man äger av värde redan..

Då jobbar du förmodligen inte stadigvarande natt? Då blir det ju ett snitt så tar du ledigt även dagtid så får du ju fortsatt 230kr i semestertillägg. Det känns också som att det saknas ett kollektivavtal på din arbetsplats?
Min Särbo jobbade stadigvarande natt och hade bra ersättning för att täcka upp inkomstbortfallet men då fanns det också ett kollektivavtal.

Rörliga lönedelar ger ersättning enligt För din rörliga lön: 25 semesterdagar * (12% x 25000 SEK)/25 = 3000 kr (räknat på 25000 i rörlig lön över ett år) alternativt För din rörliga lön: 25 semesterdagar x 0.5% x 25000 SEK = 3125 kr med kollektivavtal.

Har man inget kollektivavtal så ska ersättningen för rörliga lönedelar betalas ut senast 1 månad efter semesterårets slut (ofta i april/maj).

Detta är också semesterersättning och ska räknas in även om den inte betalas ut i samband med att man tar semester.
Jag jobbar 100% natt och jo det finns kollektivavtal då jag är kommunanställd.
Du är inte riktigt insatt i detta känner jag… jag har jobbat inom kommunen i 25 år så jag vet vad jag har i semestertillägg.

Det är inte lönt att diskutera detta vidare. Du tror att din sanning är den enda sanningen som finns.
Jag har redan skrivit att det naturligtvis finns undantag från detta om OB är en större del av ens lön.

Vad du inte verkar inse är att det inte är så för alla 5 miljoner arbetande invånare i vårt avlånga land.
Jag är ledsen att din yrkesgrupp inte har det bättre. Jaga på ditt fack!
Har inte sagt att min sanning är den enda. Är fullt medveten om att det inte är så för alla arbetare vilket jag inte påstått heller.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp