Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nekad skuldsanering? Ta fighten med inkasso – jag halverade min skuld

Hej,

vill nå ut till er som blivit nekade skuldsanering och kanske tappat hoppet lite. Jag har själv blivit nekad 3 gånger, så jag vet hur tungt det kan kännas.

De senaste veckorna har jag dock lagt mycket tid på att kontakta och förhandla direkt med inkasso- och kreditbolag – och jag är faktiskt förvånad över hur pass tillmötesgående de kan vara.

Ett exempel: ett kreditbolag gick med på att skriva av ca 70 % av en skuld på runt 250 000 kr (inkl. ränta), mot att jag kunde göra en engångsbetalning.
Ett annat lån på cirka 300 000 kr fick jag en avbetalningsplan på 40 månader – helt utan ränta och avgifter, så jag betalar bara av kapitalet.

Mina skulder var totalt drygt 1,2 miljoner kr, och jag har hittills lyckats förhandla ner det till ungefär 600 000 kr. Dessutom har samtliga dragit tillbaka kraven hos kronofogden under avbetalningstiden.

Självklart beror mycket på förutsättningarna. Har man bostadsrätt, barn eller andra tillgångar är det svårare att bara släppa allt och sluta betala. Men om man har möjlighet att påverka skulderna genom dialog, kan det vara väldigt positivt för att nå en framtida uppgörelse och få bättre villkor.

Min poäng är: allt är inte kört bara för att skulderna gått till Kronofogden eller för att man blivit nekad skuldsanering. Det går faktiskt att påverka situationen mer än man tror genom att ta direkt kontakt och försöka nå uppgörelser.

Mitt tips är att våga ta dialogen, ligga på och förhandla. Många bolag är mer öppna än man tror, särskilt om skulderna är några år gamla.

Har också haft löpande kontakt med kommunens skuldrådgivare, men min upplevelse är att de är rätt dåliga på att lyfta möjligheten att faktiskt förhandla direkt med inkasso och kreditgivare. Känns som att den vägen ofta hamnar i skymundan, trots att den kan göra stor skillnad.

Hoppas det kan ge lite hopp till någon där ute.

Hej,

vill nå ut till er som blivit nekade skuldsanering och kanske tappat hoppet lite. Jag har själv blivit nekad 3 gånger, så jag vet hur tungt det kan kännas.

De senaste veckorna har jag dock lagt mycket tid på att kontakta och förhandla direkt med inkasso- och kreditbolag – och jag är faktiskt förvånad över hur pass tillmötesgående de kan vara.

Ett exempel: ett kreditbolag gick med på att skriva av ca 70 % av en skuld på runt 250 000 kr (inkl. ränta), mot att jag kunde göra en engångsbetalning.
Ett annat lån på cirka 300 000 kr fick jag en avbetalningsplan på 40 månader – helt utan ränta och avgifter, så jag betalar bara av kapitalet.

Mina skulder var totalt drygt 1,2 miljoner kr, och jag har hittills lyckats förhandla ner det till ungefär 600 000 kr. Dessutom har samtliga dragit tillbaka kraven hos kronofogden under avbetalningstiden.

Självklart beror mycket på förutsättningarna. Har man bostadsrätt, barn eller andra tillgångar är det svårare att bara släppa allt och sluta betala. Men om man har möjlighet att påverka skulderna genom dialog, kan det vara väldigt positivt för att nå en framtida uppgörelse och få bättre villkor.

Min poäng är: allt är inte kört bara för att skulderna gått till Kronofogden eller för att man blivit nekad skuldsanering. Det går faktiskt att påverka situationen mer än man tror genom att ta direkt kontakt och försöka nå uppgörelser.

Mitt tips är att våga ta dialogen, ligga på och förhandla. Många bolag är mer öppna än man tror, särskilt om skulderna är några år gamla.

Har också haft löpande kontakt med kommunens skuldrådgivare, men min upplevelse är att de är rätt dåliga på att lyfta möjligheten att faktiskt förhandla direkt med inkasso och kreditgivare. Känns som att den vägen ofta hamnar i skymundan, trots att den kan göra stor skillnad.

Otroligt halverat skulderna bara via dialog typ då? Varför blev du nekad ? För hög inkomst?

Jag försökte göra samma sak efter fyra avslag. De flesta av mina kreditgivare ville inte gå med på speciellt mycket men då var mina skulder inte så gamla heller. All min skuldsättning var från 2019-2021, då jag fastnade i ett rejält spelmissbruk och landade på en skuld på 1,2 miljoner+att jag tömde allt från familjens konton.
De flesta (10+ inkassobolag) kunde tänka sig att skriva av max 30% av räntan, resten skulle betalas. SEB svarade: Nej tack, vi vill ha fullt betalt.
Ett inkassoföretag sa öppet att de inte tänkte gå med på mer än att skriva av 30% av räntan för att de skulle tjäna mer på att jag hade utmätning ett par år till. De var övertygade om att det skulle ta minst tre år tills jag skulle få sanering, tji fick de och saneringen godkändes ett år senare.

Hej,

Fantastiskt att du lyckats så bra trots att du blev nekad skuldsanering.
Jag fick inledande skuldsanering i augusti förra året och väntar fortfarande på slutgiltigt besked plus att jag nu fått en ny handläggare.
Jag är förstås orolig att bli nekad. Har också miljonskulder.
Vad jag undrar över är hur det blir när man blir nekad från fordringsägarnas håll. Skickar de direkt till KF eller blir du kontaktad? Eller måste du omgående ta kontakt för att lyssna hur de ställer sig till att återupprätta en betalningsplan? Är det någon som har erfarenhet av vilka långivare som är samarbetsvilliga och lyssnar till vilka förutsättningar man har?
Usch är så nervös att bli nekad när jag om 4 mån haft den tillfälliga planen ett år.
Det som hänt under den tiden som kan vara negativt är att jag från att ha varit fast anställd med en bra lön gått till att bli långtidssjukskriven med nära nog halverad lön plus att jag närmar mig pensionsstrecket.

Tacksam om någon vill berätta lite om vad som händer efter nekandet och hur fordringsägarna agerar.
Har ju innan dålig erfarenhet av Lowell och marginalen inkasso men funderar över andras erfarenheter kring dessa och andra efter ett nekande?

Senast ändrad:
Ingen på forumet som fått avslag och vill dela med sig?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp