Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nekad skuldsanering pga dom och skuld till FK

Hej!
Jag fick nyss mitt samtal från KF.
Jag har en dom på ett bidragsbrott iom att jag fått för mycket utbetalt felaktigt från försäkringskassan. Fick domen för ett år sen och den var för ny enligt handläggaren. Vilket jag absolut kan förstå.
Men det han även sa att han tyckte jag skulle söka igen om 1,5 år för han ser att jag inte kommer kunna betala mina skulder.
Men han sa även att jag måste försöka betala av på skulden till fk, den är på 102000, och han tyckte den behövde minska till typ 40000 för att försäkringskassan ska gå med på skuldsaneringen.
men jag har redan löneutmätning, och man kan ju bara dela upp betalning till fk på ett år, vilket då betyder att jag måste betala över 8000 i månaden. Vilket såklart är omöjligt för mig.
Så hur ska jag kunna minska på den?

Be fk antingen skicka in målet till kfm eller kolla om dom har någon utbetalning dom kan kvitta i.

Senast ändrad:
Be fk antingen skicka in målet till kfm element eller kolla om dom har någon utbetalning dom kan kvitta i.
Så försäkringskassan skulle kunna gå med på en annan betalningsplan om jag tex har bostadsbidrag som skulle kunna dra av?
Men kan alltså försäkringskassan motsäga sig skuldsanering och så blir det inget? Även om jag låter det gå 1,5 år och söker igen utan att betalat av typ hälften?

Så försäkringskassan skulle kunna gå med på en annan betalningsplan om jag tex har bostadsbidrag som skulle kunna dra av?
Men kan alltså försäkringskassan motsäga sig skuldsanering och så blir det inget? Även om jag låter det gå 1,5 år och söker igen utan att betalat av typ hälften?

Fk kan genom beslut kvitta i utbetalning, sådan kvittning måste kfm ta hänsyn till. Betalningsplaner däremot får man inte ta hänsyn till.
Jag har inte koll vilka förmånskrav som får kvitta i vilka utbetalningar, fk kan nog svara på det

Klart dom kan, men nu behöver dom inte det, kfm löser det själv, finns ju ett avslag på den grunden att titta på.

Fk kan genom beslut kvitta i utbetalning, sådan kvittning måste kfm ta hänsyn till. Betalningsplaner däremot får man inte ta hänsyn till.
Jag har inte koll vilka förmånskrav som får kvitta i vilka utbetalningar, fk kan nog svara på det

Klart dom kan, men nu behöver dom inte det, kfm löser det själv, finns ju ett avslag på den grunden att titta på.
Förlåt, jag vet inte om det är jag som har noll koll men jag hänger inte med.
Vad betyder det att flera kan kvitta i utbetalning? Alltså om dom drar av pengar i mina utbetalningar?

Precis. Be fk kolla. Men det ska vara kvittning. Inte betalplan

Precis. Be fk kolla. Men det ska vara kvittning. Inte betalplan
Vad betyder kvittning? Alltså vad är det för skillnad på det och betalplan?
har lagt allt på is efter jag fick avslag. Men nu börjar det närma sig att jag ska söka igen, så vill kolla upp det här, vilket jag helt lyckades glömma bort

Vad betyder kvittning? Alltså vad är det för skillnad på det och betalplan?
har lagt allt på is efter jag fick avslag. Men nu börjar det närma sig att jag ska söka igen, så vill kolla upp det här, vilket jag helt lyckades glömma bort

Kvittning är tvång, typ som löneutmätning men internt hos fk. Betalplan är frivillig.

Kvittning är tvång, typ som löneutmätning men internt hos fk. Betalplan är frivillig.
Okej. Så dom skulle i så fall dra en summa från ex mitt bostadsbidrag till skulden är avbetald? Inte som en betalplan som måste betalas av på ett år?
Finns det någon anledning till att dom inte vill skicka skulden till KFM? Där skulle ju skulden få ta del av min löneutmätning. Nu står den ju bara på paus.

Jag vet inte exakt hur dom gör men jag antar det är något åt det hållet.
Ring och be dom skicka in det då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp