Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nekad skuldsanering och vet inte hur jag ska lösa det

Fått påminnelse från Wasa kredit som hotar oss nu med KF om vi inte betalar in 7000 inom 10dagar. Borde det inte gå till inkasso först innan man skickar vidare till KF?. Har gjort en överklagan till kf om skuldsaneringen och försöker betala av de minsta skulderna så de försvinner först men vill helst inte hamna i kf för tidigt. Känner mig jävligt ledsen över det och min fru är orolig hur det ska lösas kan knappt koncentrera på jobbet av stress och oro. Har nån här haft Wasa kredit och hur löste ni deras hotelse?.

Fått påminnelse från Wasa kredit som hotar oss nu med KF om vi inte betalar in 7000 inom 10dagar. Borde det inte gå till inkasso först innan man skickar vidare till KF?. Har gjort en överklagan till kf om skuldsaneringen och försöker betala av de minsta skulderna så de försvinner först men vill helst inte hamna i kf för tidigt. Känner mig jävligt ledsen över det och min fru är orolig hur det ska lösas kan knappt koncentrera på jobbet av stress och oro. Har nån här haft Wasa kredit och hur löste ni deras hotelse?.

Wasa använder inget externt inkassobolag

Om du söker/sökt skuldsanering så kan det väl inte vara ett stort problem att då skulder hos kronofogden?

Om jag skulle sitta i din/er sits så skulle jag göra så här:

1: Om du känner att du har blivit diskriminerad = https://www.do.se/diskriminering/ti...skriminering/du-kan-vanda-dig-till-fler-an-do

Sedan får du nog tyvärr låta saken vara för stunden.
Kan meddela att jag själv har blivit utsatt för det så jag har all respekt för detta.

2: Separera era två ekonomier på så sätt att ni lägger upp 2 olika strategier.

2:1: Boka tid för vardera av er hos _kommunens_ skuld/budget-rådgivare. Info omdet = https://www.konsumentverket.se/om-k...tod-till-kommuner/budget-och-skuldradgivning/ och vill du ha kontaktuppgifterna till din kommun sök på din kommuns namn tillsammans med Budget- och skuldrådgivning. T.ex: Norrtälje Budget- och skuldrådgivning.

Vid bokning för vardera av er skriv även in att ni två ”hör ihop” i samma hushåll. För kan även vara lämpligt att ni får en tid ihop efter att ni har suttit med vardera. Eller tvärtom – att ni börjar sitta tillsammans och sedan ber om varsin sittning.

Tänk på att det kan ta tid innan man får komma in. Fram till dess bör du/ni påbörja jobbet.

3: Få ned _alla_ långivare på pränt. Alltså alla - smålån till de stora. På den listan ska räntesatsen för resp lån finnas med samt = dagsaktuell skuld (dvs här måste man kontakta varje långivare och få ut den dagsfärska skulden på kronor och öre).

- Utifrån det får ni ”spåra” skulden till rätt inkassobolag. Här får du/ni i vissa fall kontakta långivarna och dels fråga om skulden är ivägskickad till inkasso och om fråga till vilket.

Det är mentalt skitjobbigt att göra den sammanställningen. Att vända på alla stenar och ta reda på _exakt_ vad man är skyldig ned till kronor och ören, till vilken ränta och till vilka långivare.

- När du/ni har listan börja kontakta _varje_ långivare och försök ordna med en trovärdig och hållbar avbetalningsplan. En del kommer att vara tillmötesgående och en del kommer att vara direkt nedvärderande och otrevlig mot dig. Men, kontakten måste ske. Och - denna kontakt kan med fördel starta med ett mejl och det leder till samtal. Varför - jo för du vill bokföra att du anstränger dig, att du söker upp dem, att du är ärlig osv.

... det här steget - nummer 3 - är också en förberedelse för att visa på insikt inför framtiden.

En del av detta jobb antar jag redan är utfört om ett försök till skuldsanering har blivit gjord.

4: Alla psykiska problem = ordna med reella läkarintyg som beskriver vilka svårigheter det kan innebära som kan påverka ekonomin och hanteringen av den.

5: Få koll på era prioriterade utgifter och håll fokus på detta d.v.s. detta ska alltid betalas: T.ex:

- Hyran eller om man äger sin bostad kostnad för bolån och/eller bostadsrättavgift.

- Elen (och vattenräkning om man har sådan)

- Hemförsäkringen

- Avgift till a-kassan

- Kostnad för telefonen (antigent abonnemang eller kontantkort - vad man nu har för lösning)

- Pendlingskostnad (busskort, SL-kort eller vad man nu har) om detta finns som en utgift för att man ska kunna ta sig till jobbet utan problem.

- Avgifter för barnomsorg om man har barn.

6: Gör en budget för hushållet – försök iaf. Hjälp/vägledning finns här: https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksamhet/privatekonomi/budgetkalkylen/

I detta tänk på:

Minimera alla extra "slösaomkostnader". Exempel på "slösaomkostnader" är följande (enligt mig):

- Streamingtjänster = avsluta. Nöj dig med SVT Play när det kommer till TV och gällande musik - ja, visst behåll Spotify om du verkligen har råd med 99 kr/mån.

- Har du diverse prenumerationer (rakhyvlar, skönhetsprodukter, kaffe, vin, skönhetsprodukter osv osv) = avsluta rubbet.

- Betalar för tidningar som Aftonbladet, Expressen, DN, SvD osv = avsluta.

- Röker du eller snusar = sluta

- Köper du alkohol varje vecka för ditt fredagsmys = sluta

- Köper du godis och andra "unna mig lite extra" = sluta

- Betalar du för ett gymkort och är på gymet mindre än en gång i veckan - säg upp

- Betalar du för ett gymkort på ett fancy gym och där du inte utnyttjar allt vad gymmet erbjuder = byt gym till ett med lägre kostnad.

- Köper du kaffe och macka/fika till när du är på språng = sluta

- Köper du lunch ute = sluta

Samt:

Fixa en trovärdig matbudget som bygger på att ni lagar maten från grunden och lagar storkok. Sänk kraven på maten också - med kraven menar jag inte att man ska börja käka snabbmakaroner och skapa näringsbrist för att man äter undermålig mat.

Utan att man få bli mer "samma mat varje dag" och så får man resolut skippa lyxvaror som parmaskinka, smörgåspålägg överlag, ost och finost, dyra köttbitar, granola/müsli, bars av olika slag, bröd, fikabröd osv.

Satsa på basvaror som handlar om att hålla dig frisk och mätt länge. Tex nötfärs, grytbitar, ägg, smör, kryddor, märgben (så enkelt att köra sin egen buljong för att ha i tex matig och mustig köttfärssås). Skippa dyr frukt och bär. Köp grönsaker på säsong - och vitkål är en sådan där supergrönsak. Strimla o stek och ha till maten. Eller gör en stor skål med pizzasallad som blir godare ju längre den får stå i kylen.

Samt:

Kolla över vad kostanden är för hygienprodukter. Ofta slösar man mer här än vad man eg fattar. Går att spara in väldigt mycket när man inser att man inte behöver femtioelva olika produkter för att lukta fräscht och se okej ut.

7: Boka tid hos psykolog antigen genom vårdcentralen eller genom någon av apparna som finns t.ex: https://mindler.se

Detta för att påvisa att du/ni arbetar med problemet.

8: Skriv in er (om ni inte är det) på arbetsförmedlingen. Var noga med att se till att bli inskriven rätt om det finns funktionshinder med i spelet.

9: Allt av värde = sälj. Även om det är småsummor för varje pryl så blir det större summor i slutändan.

10: Släpp skulderna kopplat till den med högst skuld. Låt det övergå till löneutmätning.

11: Finns utrymme jobba med snöbollseffekten på de skulder som är på den med lägst skulder och där chansen att betala av allt finns inom 10 år.

Du ska inte betala på skulderna om du har gjort en ansökan om skuldsanering och de skulderna ingår.
Avvakta tills din överklagan är klar

Du ska inte betala på skulderna om du har gjort en ansökan om skuldsanering och de skulderna ingår.
Avvakta tills din överklagan är klar
Fast var det inte dom som lånat pengar för att ge till anhöriga utomlands tex? Var väl många orsaker där till ett avslag….

Fast var det inte dom som lånat pengar för att ge till anhöriga utomlands tex? Var väl många orsaker där till ett avslag….
Jag tänker att om man överklagat en skuldsanering så är det väl bättre att inte betala på något lån tills den är färdig för att inte gynna någon borgenär.

Jag tänker att om man överklagat en skuldsanering så är det väl bättre att inte betala på något lån tills den är färdig för att inte gynna någon borgenär.
Som jag fattat det har dom inte ens inledande?

Oj så många svar man fick mest om motiveringen bla. Dessa brev fick vi har censurerat namnen för vår integritetskäl. Jag har sjukersättning för jag kan inte jobba pga Autism, stresskänslighet, borderline och depression i följd av könsdysforin. Och ja skulle vilja säga kf är transfobiker som inte ens respektera pronomen. Att ha skuldsanering är klart ingen rättighet utan mer underlättnad för även ha skuldsanering har samma innebörd o princip som att sitta hos KF o betala av via avbetalningsplan det enda skillnaden är det tar 5år att bli av med det medans vanlig skuld finns tills man betalt av skulden helt på egen hand. Men min största fråga var mer om det smidigare att ha avbetalningsplan via inkasso eller kf är bättre med tanken på storleken på skulderna.
Antigen tar du bort detta inlägg eller så bör du maskera mer.
- Dnr (du är inte anonym så länge det finns kvar)
- Handläggarens namn och uppgifter
- Ombudets namn

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp