Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nekad Samlingslån - För att förbättra ett befintligt

Hmm.

Hur kan du ha så extremt högt UC-betyg med 1 UC-förfrågningar bra inkomst inga anmärkningar och ett lån bara?!

Har du historiskt skuldsaldo eller något annat?
Håller inte med om att förutsättningarna ser bra ut, 36.000 kr mån brutto anser jag heller inte är speciellt bra inkomst, snarare medelmåttig.

Han har också en del krediter/avbetalningar, blir inte många kronor kvar på den lönen, har inte räknat men banken kanske anser att han är överbelånad.

Ta ut en uc på dig själv via minuc.se och kolla igenom den grundligt, kolla så du inte åkt på någon missbrukad kredit eller liknande. Att en avbetalning på datorn ger dig det där höga betyget låter osannolikt och att du fick avslag på avbetalning datorn låter väldigt märkligt.

Har gjort det, ser inget konstigt. Roligt nog så gick finansen för en privatleasing hos Volvo igenom idag (den skall ersätta Mercedes). Dem frågade inte ens om den skall ersätta nuvarande eller om det ska bli ytterligare en leasing. Den godkändes direkt.

Något är skumt, men jag hittar inte vad, när det kommer till privatlåns-bedömningen.

Håller inte med om att förutsättningarna ser bra ut, 36.000 kr mån brutto anser jag heller inte är speciellt bra inkomst, snarare medelmåttig.

Han har också en del krediter/avbetalningar, blir inte många kronor kvar på den lönen, har inte räknat men banken kanske anser att han är överbelånad.
Jo absolut, men jag söker ju inte ytterligare lån, dem skulle ju kunnat ge mig ett erbjudande med lösenkrav, så dem faktiskt får bevis på att jag endast byter samma belopp till annan bank.

Jo absolut, men jag söker ju inte ytterligare lån, dem skulle ju kunnat ge mig ett erbjudande med lösenkrav, så dem faktiskt får bevis på att jag endast byter samma belopp till annan bank.
Jag var i samma sits innan jag fick skuldsanering, fick inte ett jäkla samlingslån av någon trots att jag skött alla betalningar, hade en UC på typ 3 och betalar statlig inkomstskatt...

Bankerna ansåg mig överbelånad, spelade ingen roll för dom att pengarna skulle användas till lösen av lån och krediter.

Hade typ aldrig en spänn kvar när allt var betalt, var bara söka skuldsanering, betalade typ 35.000 kr i månaden i enbart räntor på slutet....

Jag var i samma sits innan jag fick skuldsanering, fick inte ett jäkla samlingslån av någon trots att jag skött alla betalningar, hade en UC på typ 3 och betalar statlig inkomstskatt...

Bankerna ansåg mig överbelånad, spelade ingen roll för dom att pengarna skulle användas till lösen av lån och krediter.

Hade typ aldrig en spänn kvar när allt var betalt, var bara söka skuldsanering, betalade typ 35.000 kr i månaden i enbart räntor på slutet....
Det är ju här man hade önskat att man kunde åka in till ett kontor, få visa hur det ligger till och styrka att man redan betalar 6400kr/mån på sitt blanco, och endast vill ha en bättre plan att bocka av lånet. Jag hade till och med kunnat betala mer än 6400/mån, så länge räntan är lägre. Tråkigt med automatiska internet-beslut via system numera.

Är 9600:- din del av hyran eller delar ni på den? Är det det förstnämnda så kan jag nog hålla med om att det inte är jättekonstigt att du inte får ett lån (din score tycker jag fortfarande är orimligt hög), hög hyra och 30k i månaden innan skatt taxerat bådar inte gott..

Är 9600:- din del av hyran eller delar ni på den? Är det det förstnämnda så kan jag nog hålla med om att det inte är jättekonstigt att du inte får ett lån (din score tycker jag fortfarande är orimligt hög), hög hyra och 30k i månaden innan skatt taxerat bådar inte gott..
Skrev "sambo" för att förenkla saken, vi har precis separerat och min nya hyra på lägeheten jag bor i är 9200:-. Jag fick beviljat privatleasing på Volvo igår, där var inga frågor över huvud taget. Och då ser dem endast 2023-2024 i deras UC, vilket var 30k/brutto. Sedan 2025 har jag 36k/brutto.

Jag köper helt att bankerna inte beviljar att jag lånar mer på blanco, men det var inte det jag ansökte om. Jag ansökte om att få flytta mina 360k nuvarande, till annan bank med annat erbjudande. Dem kunde i alla fall erbjudit mig detta med ett lösenkrav, då jag redan betalar av utan konstigheter månadsvis, utan misskötsamhets historik.

Jag köper helt att bankerna inte beviljar att jag lånar mer på blanco, men det var inte det jag ansökte om. Jag ansökte om att få flytta mina 360k nuvarande, till annan bank med annat erbjudande.
Du vill ju då ha ett nytt lån. Så det är så bankerna räknar.
Förmodligen där problemet ligger... Du är redan överbelånad och vill låna väldigt mycket mer.

Du vill ju då ha ett nytt lån. Så det är så bankerna räknar.
Förmodligen där problemet ligger... Du är redan överbelånad och vill låna väldigt mycket mer.
Då kan dem slopa alternativet "Samlingslån - Ja/Nej" - Den verkar inte ge rätt effekt. Dem kan ju fortfarande se att jag valt "samlingslån - ja" och sedan kan dem erbjuda ett med lösenkrav. På så sätt är det 100% säkert att pengarna inte är ett ytterligare lån, utan endast tar över mitt befintliga belopp. Riktigt dumt av dem.

Att låna mer pengar förstår jag att man blir nekad, det tycker jag är rätt i detta fall.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp