Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Några frågor om utmätning av lön och egendom

För att då kommer vinstskatten inte med i saneringen och kommer istället behöva utmätas vid sidan av skuldsaneringen.
Jag frågade om ansökan kunde få vila en månad men det gick inte..

Jag sa också att våra preliminära beräkningar är att vinstskatten kommer kvittas mot det vi kommer få tillbaka på skatten så det är troligt att vi inte kommer få en skatteskuld..

Men jag fattar att "troligen" inte håller som argument!

Menar du att beslut om inledande togs innan ni visste summan på vinstskatt? Och att den skulden betalade ni på utöver saneringen?

Det stämmer nog inte, skatten uppstår vid försäljningen och ingår...

Åh!
Den jag pratade med ringde tillbaka till och med och sa att hon stämt av med kollega. Svaret var att skulden fastställs 31 dec så ny ansökan kan göras 1 januari.

Finns det något jag kan säga eller hänvisa till?

Det stämmer nog inte, skatten uppstår vid försäljningen och ingår...

Åh!
Den jag pratade med ringde tillbaka till och med och sa att hon stämt av med kollega. Svaret var att skulden fastställs 31 dec så ny ansökan kan göras 1 januari.

Finns det något jag kan säga eller hänvisa till?
Nej jag tror dom slirar lite på det där...

Skulder som uppstått innan.
Ta exempel fartkameror, skulden uppstått ju då egentligen när du körde för fort och transportstyrelsen tog en bild, sen tar det någon månad innan det kommer en bot. Inleds det däremellan ingår böterna i skulden.

Andra exempel är tex restaurangbesök på kredit. Eller frisörbesök på kredit, dom är ju oftast kreditköp, man äter först/klipper sig först och betalar när man går.
Skulle kfm tajma in ett inledande medan du sitter och väntar på notan eller medan du går till kassan med nya frisyren så ingår den notan/frisörnotan i skuldsaneringen. Skulden uppstår innan inledandet.

Nej jag tror dom slirar lite på det där...

Skulder som uppstått innan.
Ta exempel fartkameror, skulden uppstått ju då egentligen när du körde för fort och transportstyrelsen tog en bild, sen tar det någon månad innan det kommer en bot. Inleds det däremellan ingår böterna i skulden.

Andra exempel är tex restaurangbesök på kredit. Eller frisörbesök på kredit, dom är ju oftast kreditköp, man äter först/klipper sig först och betalar när man går.
Skulle kfm tajma in ett inledande medan du sitter och väntar på notan eller medan du går till kassan med nya frisyren så ingår den notan/frisörnotan i skuldsaneringen. Skulden uppstår innan inledandet.
Tack för ditt svar!

Rent praktiskt hur blir det?
Vad kan vi göra?

Och hur funkar det när det inte finns någon summa ännu? Vi deklarerar ju i mars/april och beslut om skatt fattas väl först i juni?

Så vad är det som fastställs 31 dec?
Väldigt tacksam för hjälp i detta.

Hittade detta på skatteverkets sida:
Utifrån detta förstår jag resonemanget med 31 december:

I förarbetena sägs att fordran på inkomstskatt måste anses uppkommen ”i vart fall” när inkomståret gått ut (prop. 1993/94:123 s. 118 och 2005/06:124 s.43). Kronofogden och Skatteverket utgår i skuldsaneringsärendena från att fordran på (kvarstående) slutlig skatt uppkommer vid beskattningsårets utgång.

Så jag antar att jag inte har så mycket att invända?

Om dom inleder nu så hinner det ju sent anmälas efter nyår.

Nej det är väl att göra som dom säger

Skicka in en ny ansökan. Det är ~7 månader tills den behandlas och då kommer skulden finnas. Tråkigt men det är vad ni har för alternativ. Om ni inte vill dra det genom överklagan en runda (inget som hindrar från att söka samtidigt iofs).

Maken har det planerade samtalet i morgon och handläggaren har mailat och frågat om han vill återta ansökan istället pga av detta med husförsäljning.

Jag antar att bedömningen är att det är sannolikt att vi får en skatteskuld eftersom vi sålt ett hus och då räknas det att skulden uppstår 31 dec året vi sålde och inte datumet för försäljning?

Men vi kommer inte få någon större vinstskatt, räknat att det hamnar runt 25 och vi kan ju med stor sannolikhet säga att vår skatt minskas utifrån jobbavdrag, arbetsresor, räntor.. (vi har fått tillbaka mellan 50-70 tillsammans de senaste åren).
Så det skulle också kunna sägas att det finns stor sannolikhet för att vi inte får en skatteskuld?

Vår fundering är att ändå låta det bli prövat, blir avslaget på grund av husförsäljningen så har vi iaf ett beslut på resonemanget.
Eller är det bara dumt?

Hon sa att det fastställs 31 december. Men vi kommer ju inte deklarera förrän i mars/april och definitivt besked brukar väl bli i juni.

Så tänker om det är den gränsen man måste förbi, och det var ju ni..

Men rörigt känns det

Maken har det planerade samtalet i morgon och handläggaren har mailat och frågat om han vill återta ansökan istället pga av detta med husförsäljning.

Jag antar att bedömningen är att det är sannolikt att vi får en skatteskuld eftersom vi sålt ett hus och då räknas det att skulden uppstår 31 dec året vi sålde och inte datumet för försäljning?

Men vi kommer inte få någon större vinstskatt, räknat att det hamnar runt 25 och vi kan ju med stor sannolikhet säga att vår skatt minskas utifrån jobbavdrag, arbetsresor, räntor.. (vi har fått tillbaka mellan 50-70 tillsammans de senaste åren).
Så det skulle också kunna sägas att det finns stor sannolikhet för att vi inte får en skatteskuld?

Vår fundering är att ändå låta det bli prövat, blir avslaget på grund av husförsäljningen så har vi iaf ett beslut på resonemanget.
Eller är det bara dumt?
Skulden/vinstskatten uppstod då ni sålde huset. Sen är det ju först då ni deklarerat som ni vet exakt summa men det betyder inte att skulden uppstod då. Och ni har du dessutom avdrag för räntekostnader på lån så i slutändan så lär det inte bli mkt kvarskatt/vinstskatt.

Tycker absolut att du kan låta detta bli prövat.

Hittade detta på skatteverkets sida:
Utifrån detta förstår jag resonemanget med 31 december:

I förarbetena sägs att fordran på inkomstskatt måste anses uppkommen ”i vart fall” när inkomståret gått ut (prop. 1993/94:123 s. 118 och 2005/06:124 s.43). Kronofogden och Skatteverket utgår i skuldsaneringsärendena från att fordran på (kvarstående) slutlig skatt uppkommer vid beskattningsårets utgång.

Så jag antar att jag inte har så mycket att invända?
Inkomstskatt är ju inte samma som skatt vid försäljning av bostad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp