Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Några frågor om utmätning av lön och egendom

Några funderingar som har dykt upp gällande utmätning.

Det här med att i väntan på löneutmätning spara undan pengar, hur gör ni det rent praktiskt? Jag vet inte riktigt om jag vågar det, vad ska jag svara när kronofogden undrar varför jag tagit ut pengar och vad de gått till? Kollar de alltid transaktions historik? I så fall hur långt tillbaka?

Det här med bil, jag har förstått det som att om behov till bil finns för att kunna arbeta och/eller för att barnen ska kunna fortsätta ha sina aktiviteter eller andra behov så kan man få behålla bilen om den har ett värde på cirka? Ja vad är ett rimligt värde på en bil för en familj på sex personer? (Vi har barn från förskoleålder till högstadieålder) Vår bil är 12 år gammal och har ett värde på cirka 65 000. Jag tolkar det som att bilen kan utmätas ( pga värdet) men att det kan finnas chans att vi får behålla en viss summa av den försäljning om det bedöms att vi har behov av bil?
Förstår att det är från fall till fall med exakta summor osv men ni som har/har haft utmätning och ägt en bil, berätta gärna hur det blev för er?

Vi ska eventuellt få en liten båt av en släkting och det kommer verka jättekonstigt om vi säger nej. Vi ska försöka skjuta på gåvan till någon av oss har fått skuldsanering men det vet vi ju inte om vi blir beviljade nu vid första ansökan eller om tre år eller nåt..

Om ett vapen inte har något värde men vapenskåpet har, utmäts båda då? Eller får skåpet behållas eftersom det är nödvändigt för att behålla vapnet? (Finns ett affektionsvärde i vapnet. och licens såklart)

Till sist en fråga om ansökan om skuldsanering, det finns ju en ruta att kryssa i om partnern också ansökt om skuldsanering för då kommer det handläggas ihop. Vems ansökningsdatum går man efter då? Om den som sökte först inte fyllde i rutan men den som sökte sist gjorde...

Senast ändrad:
Till sist en fråga om ansökan om skuldsanering, det finns ju en ruta att kryssa i om partnern också ansökt om skuldsanering för då kommer det handläggas ihop. Vems ansökningsdatum går man efter då? Om den som sökte först inte fyllde i rutan men den som sökte sist gjorde...
Ansökningarna är individuella. Man ansöker inte gemensamt.

Ansökningarna är individuella. Man ansöker inte gemensamt.
Jag skrev att de kommer handläggas tillsammans, inte gemensam ansökan.
"Om din partner också ansöker om skuldsanering kommer vi att handlägga era ärenden tillsammans. Ni måste dock göra varsin ansökan."

Om då ansökningarna görs med några månader emellan är frågan om den som ansökte sist plockas ur kön eller om den som ansökte först får vänta..

Jag skrev att de kommer handläggas tillsammans, inte gemensam ansökan.
"Om din partner också ansöker om skuldsanering kommer vi att handlägga era ärenden tillsammans. Ni måste dock göra varsin ansökan."

Om då ansökningarna görs med några månader emellan är frågan om den som ansökte sist plockas ur kön eller om den som ansökte först får vänta..
Då har ni alltså inte sökt samtidigt ändå om det går ett par månader emellan o då blir det ju vanlig "köordning".
Jag o maken ansökte samtidigt. Vi fick samtal samtidigt, inledande samtidigt o beslut samtidigt. Så hade det inte blivit om tex maken ansökt senare.

Är vapenskåpet dyrt så kan det utmätas, saknar vapnet värde kan vapnet inte utmätas.
Jag antar att om man tar med vapenskåpet vilket lät tungt, så får helt enkelt gäldenären åka in med vapnet man inte kan förvara och lämna inget hos polisen eller något.

Kan nu meddela att våra ansökningar hanterades samtidigt, trots att han ansökte i maj och jag i oktober. Båda blev kontaktade idag.
Tyvärr behöver vi ansöka igen i januari för att vi sålt ett hus i år! Vinstskatten måste fastställas.
Det var nog det enda vi inte tänkt på av alla funderingar om det finns en chans eller inte.
Så just nu förbannar jag att det inte var en månad till i väntetid!! Så surt att behöva vänta nästan ett år till på besked.

Kan nu meddela att våra ansökningar hanterades samtidigt, trots att han ansökte i maj och jag i oktober. Båda blev kontaktade idag.
Tyvärr behöver vi ansöka igen i januari för att vi sålt ett hus i år! Vinstskatten måste fastställas.
Det var nog det enda vi inte tänkt på av alla funderingar om det finns en chans eller inte.
Så just nu förbannar jag att det inte var en månad till i väntetid!! Så surt att behöva vänta nästan ett år till på besked.
Varför måste ni söka igen?? Vi gjorde typ samma resa men behövde då inte göra en ny ansökan pga det. Handl avvaktade helt enkelt m beslutet tills allt sånt m huset var klart.

För att då kommer vinstskatten inte med i saneringen och kommer istället behöva utmätas vid sidan av skuldsaneringen.
Jag frågade om ansökan kunde få vila en månad men det gick inte..

Jag sa också att våra preliminära beräkningar är att vinstskatten kommer kvittas mot det vi kommer få tillbaka på skatten så det är troligt att vi inte kommer få en skatteskuld..

Men jag fattar att "troligen" inte håller som argument!

Menar du att beslut om inledande togs innan ni visste summan på vinstskatt? Och att den skulden betalade ni på utöver saneringen?

För att då kommer vinstskatten inte med i saneringen och kommer istället behöva utmätas vid sidan av skuldsaneringen.
Jag frågade om ansökan kunde få vila en månad men det gick inte..

Jag sa också att våra preliminära beräkningar är att vinstskatten kommer kvittas mot det vi kommer få tillbaka på skatten så det är troligt att vi inte kommer få en skatteskuld..

Men jag fattar att "troligen" inte håller som argument!

Menar du att beslut om inledande togs innan ni visste summan på vinstskatt? Och att den skulden betalade ni på utöver saneringen?
Ja vi fick beslut om inledande innan skatterna var klar. Deklarerade sent så skattebeskedet kom i juni. Vi fick inledande i maj. Maken fick restskatt och den kom att ingå i skuldsaneringen och jag fick tillbaka en summa som jag fick betala in till saneringen som en engångssumma då vi fick beslut på sanering i slutet av september.
Det var aldrig en diskussion ens att det skulle göras på annat sätt från handläggarens sida. Nu är detta flera år sen o de kanske har andra rutiner idag.

Hon sa att det fastställs 31 december. Men vi kommer ju inte deklarera förrän i mars/april och definitivt besked brukar väl bli i juni.

Så tänker om det är den gränsen man måste förbi, och det var ju ni..

Men rörigt känns det

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp