Det är ju både möjligheten att betala inom en överskådlig framtid (insolvens) och skälighet, som prövas. Generellt kanske det inte är skäligt att bevilja någon som fortsatt belåna sig, men det görs ju till viss del individuella bedömningar, även om dessa har sin grund i olika regelverk. Jag tror inte att man har större chanser för att man ansöker via budget- och skuldrådgivare. Vet att det har nämnts att fler av dessa statistiskt får skuldsanering, men det kan ju ha att göra med en rad olika saker.Har tänkt på en del saker och bl a de som får avslag på grund av att sista lånet är taget i närtid som typ 1-2 år tillbaka i tiden.
Det som borde beaktas kan jag tycka är om man har en stor skuldbörda som det inom rimlighetens tid (15-20 år) inte finns en möjlighet att återbetala. När man väl hamnat i låneträsket och släckt skulder genom att ta nya lån så är det desperata handlingar men som verkar beaktas mest vid avslag.
Lite tveksam också över om det är negativt att ha ansökt själv och inte via kommunens skuldrådgivare. Kan man då betraktas som en självgod människa som inte söker hjälp till självhjälp? Tycker ändå att man seriöst menar allvar med sin ansökan även om man söker själv?
När har du ansökt ?Undrar också
Tror dom jobbar med första eller har börjat med andra vecka i december så hör av dig om du får samtal den här vecka![]()
15/1När har du ansökt ?
jag vänta också på samtal. Har sökt den 16 dec
Hoppas att de ringa snart. Hade varit tacksam om du skriver när de har ringt dig

Absolut det gör jagHoppas att de ringa snart. Hade varit tacksam om du skriver när de har ringt dig
Lycka till