Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Någon som nyligen fått samtal om inledande?

Verkar var ca 8 mån väntetid. Plågsamt

Senast ändrad:
Har tänkt på en del saker och bl a de som får avslag på grund av att sista lånet är taget i närtid som typ 1-2 år tillbaka i tiden.
Det som borde beaktas kan jag tycka är om man har en stor skuldbörda som det inom rimlighetens tid (15-20 år) inte finns en möjlighet att återbetala. När man väl hamnat i låneträsket och släckt skulder genom att ta nya lån så är det desperata handlingar men som verkar beaktas mest vid avslag.
Lite tveksam också över om det är negativt att ha ansökt själv och inte via kommunens skuldrådgivare. Kan man då betraktas som en självgod människa som inte söker hjälp till självhjälp? Tycker ändå att man seriöst menar allvar med sin ansökan även om man söker själv?

Hur tycker ni att Kronofogdens skuldsaneringstest verkar stämma?

Det är ju väldigt få frågor och som jag då i slutändan får svar att Skuldsanering kan vara rätt för dig. Hur pass mycket kan man lita på det?

Mitt råd är att kontakt kommunens skuldrådgivare och boka ett möte först av allt. Då får du en genom gång av ekonomin och råd , stöd och svar på dina frågor . Det kostar inget och ses som positivt av kf . Börja där !

Har tänkt på en del saker och bl a de som får avslag på grund av att sista lånet är taget i närtid som typ 1-2 år tillbaka i tiden.
Det som borde beaktas kan jag tycka är om man har en stor skuldbörda som det inom rimlighetens tid (15-20 år) inte finns en möjlighet att återbetala. När man väl hamnat i låneträsket och släckt skulder genom att ta nya lån så är det desperata handlingar men som verkar beaktas mest vid avslag.
Lite tveksam också över om det är negativt att ha ansökt själv och inte via kommunens skuldrådgivare. Kan man då betraktas som en självgod människa som inte söker hjälp till självhjälp? Tycker ändå att man seriöst menar allvar med sin ansökan även om man söker själv?
Det är ju både möjligheten att betala inom en överskådlig framtid (insolvens) och skälighet, som prövas. Generellt kanske det inte är skäligt att bevilja någon som fortsatt belåna sig, men det görs ju till viss del individuella bedömningar, även om dessa har sin grund i olika regelverk. Jag tror inte att man har större chanser för att man ansöker via budget- och skuldrådgivare. Vet att det har nämnts att fler av dessa statistiskt får skuldsanering, men det kan ju ha att göra med en rad olika saker.
Det finns dessutom bättre och sämre skuldrådgivare, som med allt annat.

Ibland när man läser här inne så känns det ju uppenbart att det borde finnas tydligare linjer för vem som kan beviljas eller inte. Samtidigt tänker jag att allt som skrivs här sällan är hela bilden, och att ett alltför stelbent system förmodligen inte heller skulle vara särskilt önskvärt.

Inledande beviljades 18:e och beslut att upphäva löneutmätning kom någon dag efter. Kommer vi få tillbaka det som löneutmättes den 25:e?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp