Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Någon som fått sitt VIVUS lån vidare till kronogogden?

Som rubriken lyder:( Någon som haft ett lån hos vivus som sedan gått vidare till kronofogden?:( Hur snabba är VIVUS att driva in sin skuld?:(

Jag har ett lån där hos dom då jag behövde snabba pengar utan krångel o mitt i en sjukskrivning o mådde allmänt psykiskt dåligt så tog jag ett lån där utan o tänka mig för,jag vet jätte dumt:/ planen va att betala förlägnings avgift i två månader och sedan betala av allt direkt när jag började jobba men blev fortsatt sjukskriven så fanns ingen möjlighet att varken förlänga elr betala av allt,deras förlägnings avgift va nästan 2 tusen för en månads förlägning!!:( dum som jag va läste jag inte allt i deras villkor:(

Men nu sitter jag där med ett lån på 13 000kr som är försenat med ca 20 dagar...och just nu är jag pank!:( och väntar på att få hem ett kravbrev från dom på vivus dvs jag måste betala hela skulden direkt annars skickar dom de vidare till kronofogden. Har ringt o mailat och bett om en avbetalnings plan nu när jag ska börja jobba o vill betala av allt på 4 månader men de gick dom inte med på,antigen ska hela skulden betalas in direkt elr så skickar dom de till kronolle.

Har gjort en inbetalning idag på ca 2 tusen mina sista pengar innan lön. bara för att minska av skulden men tror inte de kommer hjälpa att få nån avbetalnings plan:(

Sitter nu o väntar att dom ska skicka det vidare till kronofogden då kommer de väl en sån där lapp man ska skriva på o skicka tebax till kronolle o sen efter man fått sånt där utslags brev då har man väl 2 veckor på sig att betala om ja inte fattat det fel...

Min fråga är hur snabba är vivus med att driva in sin skuld?:( jag bor i hyreslägenhet,har en bil som jag måste ta mig till o från jobbet..värderad till ca 10 tusen,har inga andra tillgångar elr dyra saker. Har månadslön och fast jobb o ska börja jobba heltid nästa månad så hoppas kunna betala av allt ganska så snart:( Får tebax ca 11 tusen på skatten i juni månad så dom ryker väl direkt?:(

Senast ändrad:
Det är nog ingen fara! Du betalar 5000 kr när lönen kommer. Då återstår 6000 om jag har förstått det rätt. Skulle ett betalningsföreläggande dimpa ner om 20 dagar är det bara att bestrida kravet. Du hinner garanterat betala hela skulden då! Eller så betalar du 11000 kr när lönen kommer och lånar tillbaka beloppet när betalningen registrerats. På så sätt slipper du oroa dig och kan betala din räkningarna när utbetalningen har skett.

Senast ändrad:
Jo precis:( men den här månaden som kommer så har jag fått skjutit fram hyran en månad så blir dubbla hyror denna månad är just det:( tänkte hur snabba vivus är med att vilja driva in sina pengar:( tänker på löneutmätning o sånt dära,går dom på de först när man har månaslön o fats jobb?? elr ska dom gå in i äns hem o kolla vad man har?:(

Det är så långt fram i tiden att de skulle göra utmätning så tänk inte ens tanken
Se till att inbetala så mycket du kan.

Men om det går vidare till kronofogden,och jag inte kan betala allt på en gång o vivus vägrar avbetalnings plan vilket dom verkar göra,då blrie ju först föreläggande o sen utslag o efter utslaget då man fåt domen,hur långt tid tar de innan dom börjar driva in skulden?? Jag har betalat 2100kr på skulden denna månad o nästa månad kommer jag kuna betala in mer o månaden efter de också... sen får jag tebax 10 tusen på skatten så dom pengarna kommer gå raka vägen till vivus lånet OM ja inte hunnit betalat av de innan:(

...dom sa ju nej när jag frågade igår om avbetalnings plan men får se om dom ändrat sig nu när dom ser att jag idag betalde in lite på lånet:(

Om förlängningsavgiften är 2000 och du betalat in 2000 så kommer de bokföra det som en förlängningsavgift inte en delbetalning/avbetalning på skulden. Om man ska delbetala måste man först betala förlängningsavgift och när du sedan fått sms om att de fått din förlängningsavgift så kan du delbetala på skulden.

grejen är den att jag är en vecka försenad med förlägnings avgiften så dom kanske inte äns registrerar den?:/ kanske ska ta bort den o avbryta överföringen o lägga på några kronor så de blir som en delbetalning på skulden?? elr vad e bäst..

grejen är den att jag är en vecka försenad med förlägnings avgiften så dom kanske inte äns registrerar den?:/ kanske ska ta bort den o avbryta överföringen o lägga på några kronor så de blir som en delbetalning på skulden?? elr vad e bäst..

De kommer först bokföra det du betalar in som en förlängningsavgift sen när du fått sms från dem kan du delbetala skulden så har de förklarat för mig. Så det du betalat in nu kommer inte ses som en delbetalning av skulden oavsett belopp.

Man kan visst delbetala precis hur man vill. Bara det inte är EXAKT samma summa som förlängningsavgiften. Dom har ett automatiskt system för detta. Jag har själv betalat in 2000:- exempelvis när jag velat att 1137:- skulle användas till förlängning och resten som avbetalning. Då drogs hela 2000:- som avbetalning, så jag fick maila om att jag ville använda en del som förlängningsavgift och dom ordnade det manuellt.

Om dom inte har ändrat det, så är det så det fungerar. Att man alltid oavsett när och hur kan avbetala, men se då bara till att summan inte är exakt samma som förlängningsavgiften om ni vill att allt ska vara avbetalning.

Du måste först betala förlängningsavgiften innan du kan delbetala du kan inte enbart delbetala.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp