Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Någon kunnig som ev arbetat på bank och har koll på granskning av arbetsgivare/dokument?

Hej!

Är gäst här och har några intressanta frågor jag jättegärna hade fått besvarade av någon kunnig och eller som har arbetat på bank och vet hur det fungerar.

1.) När bankerna kontrollerar arbetsgivarintyg/lönespecifikationer. Hur noggrant granskar de allt? Är det bara lön, orgnummer stämmer och att de eventuellt ringer berörd personalchef eller gör de upplysningar osv på arbetsgivaren?
Borde inte vara tillåtet med tanke på att arbetsgivaren inte ingår något avtal med banken, men fortfarande intressant fråga.

2.) Övriga saker någon kan upplysa mig om när det kommer till granskning av arbetsgivarintyg/lönespecifikationer?

Tacksam för svar

Hej!

Är gäst här och har några intressanta frågor jag jättegärna hade fått besvarade av någon kunnig och eller som har arbetat på bank och vet hur det fungerar.

1.) När bankerna kontrollerar arbetsgivarintyg/lönespecifikationer. Hur noggrant granskar de allt? Är det bara lön, orgnummer stämmer och att de eventuellt ringer berörd personalchef eller gör de upplysningar osv på arbetsgivaren?
Borde inte vara tillåtet med tanke på att arbetsgivaren inte ingår något avtal med banken, men fortfarande intressant fråga.

2.) Övriga saker någon kan upplysa mig om när det kommer till granskning av arbetsgivarintyg/lönespecifikationer?

Tacksam för svar
Hej!

Jag har ingen anknytning till personer som har kopplingar till bank-/kreditinstitutioner, men jag har läst här på forumet i många år.
Sammanfattningsvis har några individers arbetsgivare blivit uppringa för att bekräfta att personen faktiskt är anställd, löneuppgifter etc.
Dock verkar de som har råkat ut för "kontroll" också ha varit de med "sämst" UC. Folk med "bra" UC verkar sällan råka ut för detta.
Observera att detta endast är min alldeles egna uppfattning efter allt jag har läst inom ämnet här på forumet.
Förhoppningsvis finns det några kloka själar härinne som kan detta bättre, och gärna med konstaterade fakta :)

Står det inte med i villkoren när man söker att man går med på att sånt kontrolleras?

Står det inte med i villkoren när man söker att man går med på att sånt kontrolleras?
Ringer och kontrollerar min anställning osv, ja, det klart. Menade mer att bankerna kan väl knappast kontrollera arbetsgivarens kreditvärdighet osv eftersom de inte ingår avtal med banken. Det borde väl vara grovt otillåtet tänker jag :)

Min fråga är kort och gott om de kontrollerar hur solid arbetsgivaren är, vilket makes no sense iofs, men att de kontrollerar anställning, lön osv med berörd personalchef är ju inga konstigheter

Det görs inga upplysningar på arbetsgivaren om du inte är i styrelsen alternativt äger bolaget.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp